• 1
  • 2
2009-01-28, 14:40
Medlem
trojts avatar
Det var i duschen igår som jag började fundera över frågan,
Vad skulle hända med världen om internet bara försvann?

Har själv inte filosoferat om detta så länge så jag har inget att tillägga. Skulle gärna höra vad ni flashbackers tror.

m.v.h J
Citera
2009-01-28, 14:46
Medlem
Skulle bli kaos, folk skulle sitta och stirra in i väggen. Stressade människor skulle tycka att de har för mycket fritid.
Citera
2009-01-28, 14:51
Medlem
tältpinnes avatar
Någon vänligt sinnat Flashbackmedlem som var ung och levnadsglad innan internets tillkomst kan väl titta in här och redovisa för hur det internetfria/lösa livet såg ut! baksnus/slagsmål/hänga vid grindstolpar/ragga tyg på folkan/segla optimistjolle/etc kanske?

Skulle internet försvinna idag, hur omöjligt det nu är, så skulle iallafall jag träda in i någon slags koma.
Citera
2009-01-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojt
Det var i duschen igår som jag började fundera över frågan,
Vad skulle hända med världen om internet bara försvann?

Har själv inte filosoferat om detta så länge så jag har inget att tillägga. Skulle gärna höra vad ni flashbackers tror.

m.v.h J
Förmodligen skulle banker, företag, och börsmarknader få det hett om öronen. Eftersom dom flyttat hela sin verksamhet på datorer och nätverk. Men egentligen så tror jag inte det skulle göra så stor skillnad för folk i allmänhet. Visst, man kan inte kommunicera lika fort, men man kan ändå kommunicera minst lika bra utan internet. Det fanns BBS'er och "on-line" spel redan innan internet, genom brev eller vilken annan kommunikationsväg man ville gå. Så rent socialt, hur folk interagerar, tror jag inte det skulle göra så stor skillnad med eller utan internet. Det finns ett internet ändå, utan datorer och nätverk.

För vad är internet egentligen? Det är väl bara global interaktion mellan människor. Och det har vi haft så länge som det funnits kultur och handel, i minst 10000 år helt enkelt, kanske till och med 100000 år om man ser till australiensiska aboriginers arkeologiska arv.

Vidare på frågan om vad internet är, när man säger att man tar bort internet, tar man även bort datorer, intranät, fasta linor, mobiltelefoner? Var tar det slut? Om man som mig definierar internet som global interaktion, då får man ta bort kulturell diffusion och internationell handel överhuvudtaget, och med det också all kommunikation över gränserna, inga brev eller resor utomlands med andra ord... Det skulle nog inte fungera känns det som. Vi är för beroende av det, som sociala varelser. Vi kan inte låsa in oss och glömma omvärlden helt och hållet.
Citera
2009-01-28, 15:00
Medlem
bananpastejs avatar
Det skulle vara mycket skönt om internet slutade existera.
Citera
2009-01-28, 15:08
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Någon vänligt sinnat Flashbackmedlem som var ung och levnadsglad innan internets tillkomst kan väl titta in här och redovisa för hur det internetfria/lösa livet såg ut! baksnus/slagsmål/hänga vid grindstolpar/ragga tyg på folkan/segla optimistjolle/etc kanske?

Skulle internet försvinna idag, hur omöjligt det nu är, så skulle iallafall jag träda in i någon slags koma.

Frågan är ju inte hur det var innan, Utan vad får konsekvenser det skulle få om det försvann bara sådär.

Jag tror att det skulle bli som i South Park avsnittet - The day the internet stood still.
http://gawker.com/380877/south-park-...?autoplay=true <-- Video
Citera
2009-01-28, 15:10
Dagens snorungar/tonåringar skulle nog löpa amok. Själv skulle jag skratta åt dem och snabbt anpassa mig. Var utan internet helt ett halvår för några år sedan, tog inte långt tid, sen var man inne på samma rutiner som på 90-talet.

Jag är visserligen ganska ung (född -84), men jag var ju utan internet största delen av barndomen, och när det introducerades för gemene man på 90-talet var det en helt annan sak än vad det är idag. Man surfade kanske bara max någon timme om dagen, om ens varje dag... youtube fanns inte, inget msn, ladda ner film kunde man glömma. Ladda ner musik och bränna skivor var det inte alla som förstod sig på, hade man en jävla tur kunde man få hem en radiohit kanske.

Porr var ett helvete... popupfönsternas guldålder, försökte man söka fram lite nakenbilder kunde man räkna med en hel flugsvärm pop-up samt virus från helvetet. Internet var ett lite mer avancerat text-tv, inte det multimediala underverk det är nu.

Jag saknar nästan den tiden utan internet eller åtminstone bredband, då var man inte lika bortskämd med att få underhållningen serverad. Fick man tag på en ny en porrtidning/film så var lyckan gjord ett bra tag framöver, idag ser man en porrfilm engång sen tröttnar man. Och visst var det charmigt att hyra videofilmer och sedan kopiera dem?

Nu får man tag på all underhållning så lätt, på vilken dator som helst, närsomhelst. Det är bekvämt, men är det lika kul?

Ungarna av idag är nog FÖR bortskämda med bredband och laptopar. De känner inte till en värld utan det. De skulle INTE ta det bra. Det är väl rätt självklart. De internetanvändare som skulle ta det bäst är väl gamlingarna, typ 40-50-talister, som levt större delen av sina liv utan internet, dessutom använder de generellt inte internet på samma sätt som unga heller, för dem är det nog mer ett praktiskt verktyg bara, typ som telefonkatalogen; kolla blocket, aktierna, bank etc.
Senast redigerad av EnslaveThemAll! 2009-01-28 kl. 15:36.
Citera
2009-01-28, 15:28
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Vidare på frågan om vad internet är, när man säger att man tar bort internet, tar man även bort datorer, intranät, fasta linor, mobiltelefoner? Var tar det slut? Om man som mig definierar internet som global interaktion, då får man ta bort kulturell diffusion och internationell handel överhuvudtaget, och med det också all kommunikation över gränserna, inga brev eller resor utomlands med andra ord...

Internet är ett samlingsnamn för det globala digitala nätverket som kommunicerar via TCP/IP. Varken mer eller mindre.
Citera
2009-01-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Internet är ett samlingsnamn för det globala digitala nätverket som kommunicerar via TCP/IP. Varken mer eller mindre.
Nja, jag menar mer, vad är Internets "vara". Vad är det som konstituerar internet. Symbolen säger inte speciellt mycket om innehållet, det är skillnad på betecknare och betecknad. Vad använder man internet till, vad gör internet, hur ser vi på internet. Såna frågor. Den historiska aspekten av Internet är mindre intressant här, eftersom det handlar om vad som skulle hända om man tog bort internet. Jag antar att man ändå skulle ha haft den historiska internet kvar, eftersom frågan inte är hur världen skulle se ut om internet aldrig funnits.
Citera
2009-01-28, 16:00
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Nja, jag menar mer, vad är Internets "vara". Vad är det som konstituerar internet. Symbolen säger inte speciellt mycket om innehållet, det är skillnad på betecknare och betecknad. Vad använder man internet till, vad gör internet, hur ser vi på internet. Såna frågor. Den historiska aspekten av Internet är mindre intressant här, eftersom det handlar om vad som skulle hända om man tog bort internet. Jag antar att man ändå skulle ha haft den historiska internet kvar, eftersom frågan inte är hur världen skulle se ut om internet aldrig funnits.

Internet är en specifik teknik, en implementering av en viss kommunikationslösning. Ovanpå detta existerar många praktiska lösningar och tjänster, men internet är själva konkreta nätverket. Internet är inte synonymt med all global kommunikation. Detta är inte öppet för debatt eller individuell tolkning.

Att stänga ner internet betyder antingen att man splittrar nätet till flera mindre isolerade nätverk eller stänger alla nätverk.
Senast redigerad av wellerman 2009-01-28 kl. 16:02.
Citera
2009-01-28, 16:04
Medlem
Tuxxens avatar
En värld utan internet skulle inte jag vilja leva i.. Dock hade jag kanske inte fuckat upp lika mycket men va fan
Citera
2009-01-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Internet är en specifik teknik, en implementering av en viss kommunikationslösning. Ovanpå detta existerar många praktiska lösningar och tjänster, men internet är själva konkreta nätverket. Internet är inte synonymt med all global kommunikation. Detta är inte öppet för debatt eller individuell tolkning.
Det bestämmer inte du. Nu fortsätter jag att debattera och tolka :P
Internet är mer än en teknik, om du missat det så har du inte använt Facebook eller Youtube. Det handlar om social interaktion, inte kommunikation. Människor har kunnat kommunicera på detta sätt i många tusen år. Det är bara en kvantitativ skillnad i kommunikation (mer och fler och snabbare), inte en kvalitativ (att-kommunicera, att-skriva, att-läsa, att-lyssna-på-musik, och så vidare). Försöker man ta bort den kvalitativa aspekten av internet så tar man bort all global kommunikation överhuvudtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in