2009-01-28, 08:32
Medlem
micaeles avatar
Yo!

Jag skulle gärna se att vi skapade en diskussion om vad som kan anses vara det säkraste sättet att lagra data under längre tid. Inte kryptering och liknande, utan vilken hårdvara och vilka lösningar som är mest beständiga och funktionssäkra under lång tid.
Mestadels för privatpersoner, eftersom företag löser sina problem på kända sätt och med dyra kostnader.

Vilket är de bästa sätten att lagra data på, för att minimera risken för förlust och haveri? Även om man accessar datan ett flertal gånger varje dag. Är det en extern hårddisk, via vilket interface? Stora USB-minnen? Grillning av bluray-diskar?
RAID och liknande modeller är ju kända, men det innebär merkostnad och större svårigheter för gemene man.
Citera
2009-01-28, 10:37
Medlem
Kyrioss avatar
Säkrast för långtidsförvaring tror jag hårddiskar är. Med då handlar det mer om att arkivera intressant data för ev. framtida bruk.

Även annars så kan jag tänka mig att en extern hårddisk som man är försiktigt med är "bäst."
Citera
2009-01-28, 10:44
Medlem
DAT-lagring är fortfarande det mest säkra för att lagra information, vet dock inte riktigt hur det fungerar, men sök lite i ämnet om du har viktiga saker du vill lagra.
Citera
2009-01-28, 10:49
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrios
Säkrast för långtidsförvaring tror jag hårddiskar är. Med då handlar det mer om att arkivera intressant data för ev. framtida bruk.

Även annars så kan jag tänka mig att en extern hårddisk som man är försiktigt med är "bäst."
Jo, hårddiskar torde ju hamna bland topp-tre utan problem. Men då känns det mer som en arkivering. En ultimat lösning skulle vara att ha något medium som dels har en hög databeständighet men samtidigt går att accessa utan problem, samtidigt som det är lätt att lägga undan enheten och inte oroa sig för att datat på något sätt korrumperas.
Citat:
Ursprungligen postat av Laxenboy
DAT-lagring är fortfarande det mest säkra för att lagra information, vet dock inte riktigt hur det fungerar, men sök lite i ämnet om du har viktiga saker du vill lagra.
Sant, DAT är bevisligen en fullt fungerande modell för beständig datalagring, men då är det inte lika enkelt att accessa data närsom, tycker jag.

Mycket beror ju självklart på vad det är för data man vill lagra, men jag tänker mest på alldaglig data man jobbar med och använder, som samtidigt är oerhört viktig och verkligen inte får förstöras. Samt att det ska vara lika enkelt att arkivera hela datasamlingen under längre tid utan oro. Vad blir svaret på ekvationen där säkerhet och användarvänlighet skall samsas?
Citera
2009-01-28, 12:56
Medlem
Nate Blacks avatar
Raid-1 med 2-X diskar, extern som säkerhetskopierar, USB som gör likadant och slutligen bränna ned på DVD/Blu-Ray och lagra dem i något mörkt, svalt och torrt utrymme. Svårt att se hur man ska förlora viktig information då.

Annars är det bara att börja etsa in ettor och nollor i någon stabil kristall...
Citera
2009-01-29, 09:31
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Raid-1 med 2-X diskar, extern som säkerhetskopierar, USB som gör likadant och slutligen bränna ned på DVD/Blu-Ray och lagra dem i något mörkt, svalt och torrt utrymme. Svårt att se hur man ska förlora viktig information då.
Jo, en mix av alla möjliga tekniker är aldrig fel. Bara lite jobbigare och kostsammare.

Men om man ser till endast en enhet, vad kan anses vara bäst i stabilitet och användbarhet? Står externa hårddiskar på tronen, eller anses moderna USB-stickor säkrare?

Citat:
Annars är det bara att börja etsa in ettor och nollor i någon stabil kristall...
Där har vi en fin affärsidé! Stenhuggeri för paranoida.
Citera
2009-01-29, 10:22
Moderator
MondoBizarros avatar
Blev nyfiken på detta och googlade lite:

UCSC computer scientists develop solutions for long-term storage of digital data
Citat:
For reliability, Pergamum uses two levels of redundancy--within and between disks--to protect from both disk failures and errors in writing data to a disk (so-called "latent sector errors"). Tomes can be easily added to expand the system or to replace failed disks. And if hard disk drives become obsolete in 10 years, Pergamum won't suffer the same fate. The system doesn't care what the actual storage medium is, as long as the device can implement the simple protocol that will allow it to function as part of the network. "In 50 years, the devices might use holographic storage," Storer said. "As long as you can wrap the new storage medium in this intelligent layer that speaks the protocol, it can participate in the network."
DISC Blu-safe® - The universal mini-archive
Citat:
The DISC Blu-safe® is the first professional and automated long term data archive with a capacity below one Terabyte. With its features the DISC Blu-safe® is designed to meet especially the demands of SMEs (small and medium sized enterprises) or SOHOs (Small Office, Home Office) which are more and more obliged to store their growing amount of critical date in a safe and secure location for a very long time period.

By using certified professional Blu-ray Disc (BD) media, the Disc Blu-safe guarantees secure data storage for 50 years and more. In addition the BD media will be readable with every standard Blu-ray Disc Player.

Så garanterat 50 år iaf.
Inte direkt en livstid, men långt nog kanske.
Tyvärr tror jag personligen att enda sättet att känna sig riktigt säker är att med jämna mellanrum göra om backupen, antingen kopiera den till en ny hårddisk eller bränna om den till en ny Blu-rayskiva, om man då inte använder sig av ett intrikat system med Raid som backuppar allt till en separat server som i sin tur kör Raid.

Hittade förresten det här citatet som passar bra in i sammanhanget.

"There are two types of computer users in the world; those who have lost data, and those that will."
Senast redigerad av MondoBizarro 2009-01-29 kl. 10:26.
Citera
2009-01-29, 12:49
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Hmm... går det att laminera bluray skivor? Går ju finfint med cdskivor så varför inte bluray. Skulle vilja se vilket hylliv laminerade skivor innuti en jewelcase, vakuumförpackade i svarta ziplock påsar har. Skulle gissa på bra mycket mer än 50 år.
Citera
2009-01-30, 18:37
Medlem
><((((°>s avatar
jag skulle tippa på magnetband om du bara ska lagra i lång tid, det är dessutom det i särklass billigaste per GB.

annars så kanske kopiera över allt till en hårddisk som du sen kopplar ur och lägger i esd-påse.

ska du komma åt infon så gör 2 identiska diskar med infon på, när en går sönder så köper du en ny och gör om.

själv hade jag nog valt att köpa en extra hårddsik som jag sen lägger undan, har svårt attt änka mig att data på nåt sätt skulle försvinna då., kanske säkerthetskopior på dvdr med, kan tänka mig att man får bränna nya dvd vart 5:e år, litar inte riktigt på optisk media, fördelen med dvd vs bluray är att om en dvd går sönder så har du bara förlorat 4-5gig, men om en bluray går sönder så står du där med kuken i brevlådan.
Citera
2009-01-30, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black

RAID1 är till för driftsäkerhet och inte som backup.
Citera
2009-01-30, 19:45
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
RAID1 är till för driftsäkerhet och inte som backup.
Men funktionen blir väl detsamma, eftersom RAID1 speglar datat?
Citera
2011-07-29, 01:26
Medlem
UnEasys avatar
Okej jag vet att den här tråden är 2 år gammal men jag snålar lite och bumpar upp den istället för att starta en ny.

Har 50 GB bilder på datorn och på min (nyligen krashade) externa hårddisk.
Så nu undrar jag om det inte skulle vara säkrare att lagra det på en fet usb-sticka som denna tex?

http://www.dustinhome.se/lacie-fastk...uct/5010551008

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in