Citat:
Ursprungligen postat av Kyrios
Säkrast för långtidsförvaring tror jag hårddiskar är. Med då handlar det mer om att arkivera intressant data för ev. framtida bruk.
Även annars så kan jag tänka mig att en extern hårddisk som man är försiktigt med är "bäst."
Jo, hårddiskar torde ju hamna bland topp-tre utan problem. Men då känns det mer som en arkivering. En ultimat lösning skulle vara att ha något medium som dels har en hög databeständighet men samtidigt går att accessa utan problem, samtidigt som det är lätt att lägga undan enheten och inte oroa sig för att datat på något sätt korrumperas.
Citat:
Ursprungligen postat av Laxenboy
DAT-lagring är fortfarande det mest säkra för att lagra information, vet dock inte riktigt hur det fungerar, men sök lite i ämnet om du har viktiga saker du vill lagra.
Sant, DAT är bevisligen en fullt fungerande modell för beständig datalagring, men då är det inte lika enkelt att accessa data närsom, tycker jag.
Mycket beror ju självklart på vad det är för data man vill lagra, men jag tänker mest på alldaglig data man jobbar med och använder, som samtidigt är oerhört viktig och verkligen inte får förstöras. Samt att det ska vara lika enkelt att arkivera hela datasamlingen under längre tid utan oro. Vad blir svaret på ekvationen där säkerhet och användarvänlighet skall samsas?