2009-01-28, 12:29
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hela den kinesiska matlagningen går ut på att möra kött genom att tillföra Shao-Xing vin, dvs kinesiskt risvin (ofta i kombination med de andra mörande ingredienserna, dvs salt i form av soja och syra i form av ättika).

Det skulle vara intressant att höra hur de två nämnda herrarna kommit till konklusionen att alkohol tvärtom påverkar köttet i negativ riktning.

~Paul~

"Raw alcohol in itself doesn't do anything good to meat." - kan nog vara korrekt - alkoholen drar ut vatten, dvs torkar köttet och löser upp fettet. Fett och vatten "åker" ut och spriten "åker" in - när du sedan tillagar köttet dunstar spriten och du slutar med en torr köttbit.

Vin, blandat med soja och vinäger har så låg alkoholhalt att torkeffekten blir försumbar - här kan istället alkoholen hjälpa till att att föra in smakämnen och syran i köttet.

ren spekulation från min sida...
Citera
2009-01-28, 12:45
Medlem
dePauls avatar
OK, men i många kinesiska recept (för övrigt är de 100-tals år gamla) så kan man läsa: Möra genom att använda Kao Liang sprit .

~Paul~
Citera
2009-01-28, 12:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
"alkoholen drar ut vatten, dvs torkar köttet och löser upp fettet. Fett och vatten "åker" ut och spriten "åker" in - när du sedan tillagar köttet dunstar spriten och du slutar med en torr köttbit.

Det här påståndet är med största sannolikhet inte korrekt.

~Paul~
Citera
2009-01-28, 13:04
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
OK, men i många kinesiska recept (för övrigt är de 100-tals år gamla) så kan man läsa: Möra genom att använda Kao Liang sprit .

~Paul~

Kao Liang är ett torkmedel om något - jag marinerade wūyúzi i kao liang i helgen (kinesiska nyåret) och där är syftet att dra ut vattnet för att förstärka smaken.
Citera
2009-01-28, 13:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Kao Liang är ett torkmedel om något - jag marinerade wūyúzi i kao liang i helgen (kinesiska nyåret) och där är syftet att dra ut vattnet för att förstärka smaken.
Jo, men det är en annan sak än att marinera kött. Samma effekt har ju saltet. Det kan både marinera och dra ut vätska. Allt beror på vilken ingrediens du bearbetar.

~Paul~
Citera
2009-01-28, 13:24
Medlem
dePauls avatar
Ett tillägg. Det jag mest opponerade mig emot var: ""alkoholen drar ut vatten, dvs torkar köttet och löser upp fettet. Fett och vatten "åker" ut och spriten "åker" in - när du sedan tillagar köttet dunstar spriten och du slutar med en torr köttbit."

Du tillskriver härmed köttet nästan magiska krafter. Visserligen handlar det om kemi. Men att dra ut vätska, lösa upp fett och ersätta det med sprit som i sin tur drar ut ännu mer vätska och gör köttet segare tangerar nästan ett trick av Joe Labero .

~Paul~
Citera
2009-01-28, 13:54
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ett tillägg. Det jag mest opponerade mig emot var: ""alkoholen drar ut vatten, dvs torkar köttet och löser upp fettet. Fett och vatten "åker" ut och spriten "åker" in - när du sedan tillagar köttet dunstar spriten och du slutar med en torr köttbit."

Du tillskriver härmed köttet nästan magiska krafter. Visserligen handlar det om kemi. Men att dra ut vätska, lösa upp fett och ersätta det med sprit som i sin tur drar ut ännu mer vätska och gör köttet segare tangerar nästan ett trick av Joe Labero .

~Paul~

Det är nog mer alkoholen som har magiska krafter - och det handlar om kemi:
- fett löser sig bättre i alkohol än i vatten - marinerar du en bit sidfläsk i vodka kommer en del av fettet i fläsket att lösa sig i marinaden, dvs mindre fett kvar i fläsket när du tar upp det ur marinaden
- för vattnet är det mer komplicerat, men enkelt uttryckt kommer alkoholhalten att vilja utjämna sig mellan fläsket (0% till att börja med) och vodkan (50% i början). När du tar upp köttet ur marinaden har du tappat tappat en del av det ursprungliga vattnet.
Alkoholen avdunstar snabbare när du tillagar köttet eftersom både kokpunkt och ångbildningsvärme är lägre - det färdiglagade köttet har förlorat mer vätska.
Jag påstod dock inte att köttet skulle bli segare - bara torrare - och bara om man steker/grillar köttet - kokar man det kan det inte spela någon roll.

Slutsatsen är densamma som Kellers - man bör inte marinera kött i ren starksprit - det tillför inget gott
Citera
2009-01-28, 14:02
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Jo, men det är en annan sak än att marinera kött. Samma effekt har ju saltet. Det kan både marinera och dra ut vätska. Allt beror på vilken ingrediens du bearbetar.

~Paul~

Exakt, håller med - ren alkohol och rent salt bör påverka köttet på liknande sätt - och i övrigt beror det på vad man är ute efter
Citera
2009-01-28, 14:06
Medlem
zepofans avatar
Jag spinner lite vidare på marinadteorierna. Säg så här, alkohol löser ut smakämnen ur en del kryddor, samt att även en del fett löses ut från köttet. Fettet i sin tur påverkar fettlösliga smakämnen i marinaden, mer än om det varit kvar i köttet. Teoretiskt skulle alltså marinaden bli smakrikare med en skvätt alkohol.
Citera
2009-01-28, 14:07
Medlem
"Du ska inte marinera mer än 15 minuter"
Citera
2009-01-28, 14:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Puff
*Gammalt djungelordspråk.
Citera
2009-01-28, 14:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Puff
Jo, men det här kan ju logiskt sett inte gälla alla ingredienser?? Vissa är mer mottagliga pga att bindväven är lösare och andra har svårare att ta till sig marinad.

Egentligen skulle man behöva en tabell för varje köttsort och annat för att kunna bestämma marinaden och dess sammansättning, samt tid för hur länge den skall få verka.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in