Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ett tillägg. Det jag mest opponerade mig emot var:
""alkoholen drar ut vatten, dvs torkar köttet och löser upp fettet. Fett och vatten "åker" ut och spriten "åker" in - när du sedan tillagar köttet dunstar spriten och du slutar med en torr köttbit."
Du tillskriver härmed köttet nästan magiska krafter. Visserligen handlar det om kemi. Men att dra ut vätska, lösa upp fett och ersätta det med sprit som i sin tur drar ut ännu mer vätska och gör köttet segare tangerar nästan ett trick av Joe Labero

.
~Paul~
Det är nog mer alkoholen som har magiska krafter - och det handlar om kemi:
- fett löser sig bättre i alkohol än i vatten - marinerar du en bit sidfläsk i vodka kommer en del av fettet i fläsket att lösa sig i marinaden, dvs mindre fett kvar i fläsket när du tar upp det ur marinaden
- för vattnet är det mer komplicerat, men enkelt uttryckt kommer alkoholhalten att vilja utjämna sig mellan fläsket (0% till att börja med) och vodkan (50% i början). När du tar upp köttet ur marinaden har du tappat tappat en del av det ursprungliga vattnet.
Alkoholen avdunstar snabbare när du tillagar köttet eftersom både kokpunkt och ångbildningsvärme är lägre - det färdiglagade köttet har förlorat mer vätska.
Jag påstod dock inte att köttet skulle bli segare - bara torrare - och bara om man steker/grillar köttet - kokar man det kan det inte spela någon roll.
Slutsatsen är densamma som Kellers - man bör inte marinera kött i ren starksprit - det tillför inget gott