• 1
  • 2
2009-01-27, 23:40
Medlem
zepofans avatar
När jag gör marinad till kött så brukar jag ha i en skvätt alkoholhaltig dryck, tequila sherry, whisky eller ren vodka. Från osäker källa har jag fått lära mig att sprit skulle hjälpa till att möra köttet. Förutom att smakrik sprit sätter piff på marinaden, har den någon praktisk betydelse eller är det bara inbillning att jag tycker att köttet blir bättre?
Citera
2009-01-28, 00:00
Medlem
klybans avatar
Tycker inte sprit påverkar så mycket på köttet mer än i smaken då.

Syra det påverkar mycket som tusan.
Citera
2009-01-28, 00:18
Moderator
Snuffelbutts avatar
Men vem vill ha en fin bit nötkött och smaka det så är det bara vodka du känner. Nej, men om man har något gott vin så passar väl det perfekt att slänga i. Det är ju visserligen inte sprit... Men citronvodka då?
Citera
2009-01-28, 00:22
Moderator
evilhoneys avatar
Bra fråga, det undrar jag med. Jag marinerar ofta med en skvätt whiskey elelr cognac för smakens skull men vet inte om det gör något för mörheten.
Citera
2009-01-28, 00:26
Medlem
Enligt Thomas Keller (storfräsare från USA) hjälper alkohol inte till att möra köttet, däremot kan alkoholen skapa en yta runt köttet vid tillagning som hindrar andra smaker att tränga in. Även Harold McGee i "On Food & Cooking" är inne på samma linje. Koka marinaden, helst 15 min eller längre. Även efter 15 min kan så mycket som 40% av den ursprungliga alkoholen finnas kvar.

Själv tycker jag att alkoholen många gånger har tagit överhanden när jag struntat i att koka den, men samtidigt beror det ju på vilka smaker man är ute efter.
Citera
2009-01-28, 00:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Men vem vill ha en fin bit nötkött och smaka det så är det bara vodka du känner. Nej, men om man har något gott vin så passar väl det perfekt att slänga i. Det är ju visserligen inte sprit... Men citronvodka då?

Nu marinerar jag ju inte i ren vodka. Mängden sprit brukar röra sig om några få cl, så risken att spritsmaken skulle ta överhanden över soya, vitlök, grillkrydda osv. är nästan obefintlig.
Citera
2009-01-28, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
När jag gör marinad till kött så brukar jag ha i en skvätt alkoholhaltig dryck, tequila sherry, whisky eller ren vodka. Från osäker källa har jag fått lära mig att sprit skulle hjälpa till att möra köttet. Förutom att smakrik sprit sätter piff på marinaden, har den någon praktisk betydelse eller är det bara inbillning att jag tycker att köttet blir bättre?

Jag tror du har rätt att det kan möra köttet. I många rätter tillsätter man pilsner för att att göra köttet mörare. Naturligtvis ochså som smaksättare.
Citera
2009-01-28, 08:23
Medlem
dePauls avatar
Hela den kinesiska matlagningen går ut på att möra kött genom att tillföra Shao-Xing vin, dvs kinesiskt risvin (ofta i kombination med de andra mörande ingredienserna, dvs salt i form av soja och syra i form av ättika).

Det skulle vara intressant att höra hur de två nämnda herrarna kommit till konklusionen att alkohol tvärtom påverkar köttet i negativ riktning.

~Paul~
Citera
2009-01-28, 09:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag tror du har rätt att det kan möra köttet. I många rätter tillsätter man pilsner för att att göra köttet mörare. Naturligtvis ochså som smaksättare.
Vin och öl innehåller massa andra ämnen än vad vodka, whisky eller cognac gör.
Vin har tex garvsyra om det är röd vin, vita viner har syror också, syror har stor påverkan på kött.

Det där med att alkoholen skulle bilda en yta hur uppstår det?
Och vilken skillnad skulle det vara att koka bort alkoholen före eller om den kokar bort i stekpannan och varför?
Citera
2009-01-28, 11:00
Medlem
buffalos avatar
En skvätt vinäger mörar mycket bättre än sprit.
Citera
2009-01-28, 11:34
Medlem
Det är ju en viss skillnad att prata om ren alkohol och alkoholhaltiga drycker. Keller ger ingen vetenskaplig förklaring till sitt påstående. McGee skriver dock att alkohol i små doser kan förhöja smaken, medan högre doser kan påverka maten negativt.

Citerar fritt från "On Food & Cooking" och "The French Laundry":

Citat:
The alcohol itself also provides a third kind of liquid-in addition to water and oil-into which flavor and color molecules can be extracted and dissolved, as well as reactive molecules that can combine with other substances in the food to generate new aromas and greater depth of flavor.

While large amounts of alcohol tend to trap other volatile molecules in the food, small traces boost their volatility and so intensify aroma.

Alcohol has it's own pungent, slightly medicinal qualities, and these qualities can be heightened and become harsh in hot foods. Cooks may therefore simmer or boil sauces for some time to evaporate off as much alcohol as possible
-Harold Mcgee

Citat:
If you're marinating anything with alcohol, cook the alcohol off first. Alcohol doesn't tenderize, cooking tenderizes. Alcohol in a marinade in effect cooks the exterior of the meat, preventing the meat from fully absorbing the flavors in the marinade. Raw alcohol in itself doesn't do anything good to meat.
-Thomas Keller
Citera
2009-01-28, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
En skvätt vinäger mörar mycket bättre än sprit.

Det tycker jag också!

Rödvins-vinäger är det jag oftast använder...

-Men använda whiskey/starksprit? det ska man ju dricka till maten!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in