genom ett av mina företag säljer jag kläder ifrån asien. allt skickas via ems och packas om här i sverige. jag kan bistå med lite personlig statistik för att hjälpa dig. notera att nedanstående rapport inte är skrivet under något företagsavtal, utan för handel som privatperson:
Citat:
av 1500 skickade, är 1491 mottagna.
på 7 av 9 ej mottagna, har EMS stått för reklamationskostnaden.
på 2 av 9 ej mottagna, väljer tillverkaren att stå för kalaset.
genom EMS har jag använt sammanlagt 14 kontor, varav 8 i asien. samtliga har bemött mig med service, och reklamationer och övriga frågor har besvarats med god ton och servicevilja.
dvs, 1500 leveranser, där alla betalat sig.
således vill jag påstå att det med hästlängder spöar vår svenska post, och därtill hemskheterna på DHL.
edit: ah, jag kanske ska hålla mig till frågeställningen också.
ems har väldigt billiga priser, men bara på mer normala prylar man brukar skicka. man tittar gärna på t.ex. ebay och fastslår att kläder och prylar <1kg är det absolut vanligaste. där med har man byggt sina kollin på det, helt enkelt.
personlig erfarenhet säger att en vecka alltid är att vänta sig, oavsett om det är berlin > amsterdam, eller shanghai > säffle.
vill du ha en lite mer utökad och mer ingående diskussion, skapa gärna en tråd i
företagsekonomi-forumet.