2009-01-27, 15:15
Bannlyst
Vad har ni för erfarenheter när ni köper kläder och andra tingestar och fraktar med EMS?
Övriga fraktbolag är i regel hutlöst dyra, så jag testade EMS den här gången.

Jag vet inte vad jag tycker, ärligt talat.

Den 20:e januari gick paketet till EMS - enligt företaget som sålde varan.

Så här ser det ut på EMS när jag trackar min order:

Citat:
Timing Site Status
  2009-01-21 14:28:00 SONGJIANG Posting
  2009-01-21 14:29:00 1644 Despatch from Sorting Center
  2009-01-22 02:29:36 SHANGHAI Arrival at Sorting Center
  2009-01-22 03:11:42 SHANGHAI Despatch from Sorting Center

Det har alltså inte hänt ett skit sedan natten/morgonen den 22:a.
Det är alltså fem dygn sedan.

Att paketet inte dykt upp må ju vara, det ska ju ändå åka långväga.
Däremot undrar man ju om det fastnat i Shanghai eller om någonting i största allmänhet har fallerat?
Går det att tracka via EMS hela vägen till brevlådan eller är det någon annan tracker som gäller när det lämnar Asien?

Många frågor.
Har ni några svar eller erfarenheter?
Citera
2009-01-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Vad har ni för erfarenheter när ni köper kläder och andra tingestar och fraktar med EMS?
Övriga fraktbolag är i regel hutlöst dyra, så jag testade EMS den här gången.

Jag vet inte vad jag tycker, ärligt talat.

Den 20:e januari gick paketet till EMS - enligt företaget som sålde varan.

Så här ser det ut på EMS när jag trackar min order:

Det har alltså inte hänt ett skit sedan natten/morgonen den 22:a.
Det är alltså fem dygn sedan.

Att paketet inte dykt upp må ju vara, det ska ju ändå åka långväga.
Däremot undrar man ju om det fastnat i Shanghai eller om någonting i största allmänhet har fallerat?
Går det att tracka via EMS hela vägen till brevlådan eller är det någon annan tracker som gäller när det lämnar Asien?

Många frågor.
Har ni några svar eller erfarenheter?

Om det går med containerfrakt på båt är det inte konstigt om det inte sorterats i europa ännu. Är väl det jag kan tänka mig, hade det vart flygfrakt hade du haft det nu.
Citera
2009-01-27, 15:20
Medlem
Om det är en riktig "snålfrakt" du valt så är det är skickat med båt från Shanghai, då tar det några veckor 6-8 är inte ovanligt innan det händer nåt mer, troligen ska det lastas om i Amsterdam eller nåt sånt.
Citera
2009-01-27, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpferhuhne
Om det är en riktig "snålfrakt" du valt så är det är skickat med båt från Shanghai, då tar det några veckor 6-8 är inte ovanligt innan det händer nåt mer, troligen ska det lastas om i Amsterdam eller nåt sånt.

Okej.
På sidan jag handlade från stod det 5-8 dagar.
Nu var ju frakten inte rasande billig heller. Köpte varor för 2 000 och fick frakt på 1 600.
Vilket i och för sig ändå betyder att varorna och frakten tillsammans var oerhört billiga med svenska mått mätt.

Men, fortfarande. Från USA kan man ju få varor fraktade på 4-5 dagar för klart mindre summor.

Men, vill gulingarna köra båt så låt dom. Verkar bara lite mysko.
Citera
2009-01-27, 15:33
Bannlyst
Har hittat lite andra trådar i andra forum där dom gör gällande att det brukar ta en 5-6 dagar för tingestar att komma fram med EMS.
I deras fall har paket på 25 kilo kostat runt 5 000 att frakta.
För mig rör det sig om paket på 2 kilo styck som kostar ett par hundralappar, så rimligen bör det vara samma fraktsätt.

Med den logiken borde paketen ha tagit sig åtminstone till Europa nu och borde vara här vilken sekund som helst.

Eller så önsketänker jag.
Citera
2009-07-20, 22:27
Medlem
nalledannes avatar
det kan ta längre tid än väntat, jag har väntat sedan den 14:de juli o då stod det:

2009-06-14 23:45:01 SHANGHAI Released from Customs

men det skulle vara kul att höra om det har hänt något mer?
Citera
2009-07-21, 00:11
Medlem
appe-s avatar
genom ett av mina företag säljer jag kläder ifrån asien. allt skickas via ems och packas om här i sverige. jag kan bistå med lite personlig statistik för att hjälpa dig. notera att nedanstående rapport inte är skrivet under något företagsavtal, utan för handel som privatperson:

Citat:
av 1500 skickade, är 1491 mottagna.
på 7 av 9 ej mottagna, har EMS stått för reklamationskostnaden.
på 2 av 9 ej mottagna, väljer tillverkaren att stå för kalaset.
genom EMS har jag använt sammanlagt 14 kontor, varav 8 i asien. samtliga har bemött mig med service, och reklamationer och övriga frågor har besvarats med god ton och servicevilja.

dvs, 1500 leveranser, där alla betalat sig.
således vill jag påstå att det med hästlängder spöar vår svenska post, och därtill hemskheterna på DHL.

edit: ah, jag kanske ska hålla mig till frågeställningen också.
ems har väldigt billiga priser, men bara på mer normala prylar man brukar skicka. man tittar gärna på t.ex. ebay och fastslår att kläder och prylar <1kg är det absolut vanligaste. där med har man byggt sina kollin på det, helt enkelt.
personlig erfarenhet säger att en vecka alltid är att vänta sig, oavsett om det är berlin > amsterdam, eller shanghai > säffle.

vill du ha en lite mer utökad och mer ingående diskussion, skapa gärna en tråd i företagsekonomi-forumet.
Senast redigerad av appe- 2009-07-21 kl. 00:13.
Citera
2009-07-21, 13:07
Medlem
nalledannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
genom ett av mina företag säljer jag kläder ifrån asien. allt skickas via ems och packas om här i sverige. jag kan bistå med lite personlig statistik för att hjälpa dig. notera att nedanstående rapport inte är skrivet under något företagsavtal, utan för handel som privatperson:

dvs, 1500 leveranser, där alla betalat sig.
således vill jag påstå att det med hästlängder spöar vår svenska post, och därtill hemskheterna på DHL.

edit: ah, jag kanske ska hålla mig till frågeställningen också.
ems har väldigt billiga priser, men bara på mer normala prylar man brukar skicka. man tittar gärna på t.ex. ebay och fastslår att kläder och prylar <1kg är det absolut vanligaste. där med har man byggt sina kollin på det, helt enkelt.
personlig erfarenhet säger att en vecka alltid är att vänta sig, oavsett om det är berlin > amsterdam, eller shanghai > säffle.

vill du ha en lite mer utökad och mer ingående diskussion, skapa gärna en tråd i företagsekonomi-forumet.

du skriver att:
"på 7 av 9 ej mottagna, har EMS stått för reklamationskostnaden."
produkten då? vad hände med den?
Citera
2009-07-21, 19:43
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nalledanne
du skriver att:
"på 7 av 9 ej mottagna, har EMS stått för reklamationskostnaden."
produkten då? vad hände med den?
det beror på. i några av fallen har ju produkten sakteliga försvunnit. när man handlar med dom vet man att man inte blir mer ersatt än värdet på produkten, och således så skickar man inte direkt väldigt värdefulla tingestar.
annars har jag ändå fått hem produkten, om än trasig, och då har jag kontaktat dom via mail och telefon, och efter man visat bilder på hur trasigt det är så har det gått utan problem.

det ska sägas att kontoren naturligtvis består av olika människor. dock så har jag uteslutande bra erfarenheter. för ett transportföretag för mindre personvaror är det utmärkt. jag skulle inte skicka guldtackor eller champangeglas, men kläder och ebay-kuriosa går utmärkt.
Senast redigerad av appe- 2009-07-21 kl. 19:46.
Citera
2009-07-22, 12:10
Medlem
nalledannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
det beror på. i några av fallen har ju produkten sakteliga försvunnit. när man handlar med dom vet man att man inte blir mer ersatt än värdet på produkten, och således så skickar man inte direkt väldigt värdefulla tingestar.
annars har jag ändå fått hem produkten, om än trasig, och då har jag kontaktat dom via mail och telefon, och efter man visat bilder på hur trasigt det är så har det gått utan problem.

det ska sägas att kontoren naturligtvis består av olika människor. dock så har jag uteslutande bra erfarenheter. för ett transportföretag för mindre personvaror är det utmärkt. jag skulle inte skicka guldtackor eller champangeglas, men kläder och ebay-kuriosa går utmärkt.

i mitt fall så handlar det ju inte direkt om några värdefulla saker, 4st rubiks kuber med värde av á 50-80kr altså 280kr, så jag tror inte någon skulle vilja ta dom.
okej, jag har letat efter ett telefon nummer till ems bara för att kolla att allt står rätt till, men numret är ju "11185" och fungerar naturligtvis inte. Är det något landsnummer som ska läggas till eller har dom något annat service nummer?
Senast redigerad av nalledanne 2009-07-22 kl. 12:13.
Citera
2013-03-18, 00:17
Medlem
Sandworms avatar
Tänkt skicka ett paket via EMS för att undvika tull osv.

Men var skickar man via EMS, är det bara att gå till postkontoret (OKQ8) då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in