• 1
  • 2
2009-01-27, 00:58
Medlem
unvisibleguySWEs avatar
Någon som vet vad som hänt med honom?

Har inte läst om honom på år, han är ganska så sjuk i skallen vad jag förstått.
Citera
2009-01-27, 06:31
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unvisibleguySWE
Någon som vet vad som hänt med honom?

Har inte läst om honom på år, han är ganska så sjuk i skallen vad jag förstått.
Jag läste en intervju med honom för massa år sedan där han menade att motivet för hans människosmuggleri var att hjälpa folk till ett bättre liv och att han ansåg att västvärlden hade en skuld mot övriga världen och att det bästa för världen är om västvärlden blandas ut med så mycket andra folkslag som möjligt. Kort sagt att han skulle ha högre motiv.

Det där motsägs ju av att han tjänat grova pengar på sin verksamhet.
Citera
2009-01-27, 06:56
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Sitter inte han inne fortfarande?
Citera
2009-01-27, 08:34
Medlem
Heidari sitter inne nu

02:30 | torsdag 25 januari 2007
Ingen prövning i HD för Amir Heidari
Högsta domstolen kommer inte att pröva domen mot Amir Heidari, som fälldes för bland annat grovt organiserande av människosmuggling i december i fjol.

Heidari som pekas ut som en av Europas största organisatörer av människosmuggling, dömdes till fem års fängelse av Göta hovrätt, en dom som nu alltså står fast.

Med Högsta domstolens beslut fastställdes också domen mot den 46-åriga kvinna som dömts till villkorlig dom för bland annat medhjälp till grov människosmuggling.

Amir Heidari har flera gånger tidigare dömts till fängelse för liknande brott, senast 2002 då straffet blev fyra års fängelse. Han har hela tiden hävdat att han agerat utan vinstsyfte. Amir Heidari anser att han inte borde straffas eftersom han utgått från humanitära skäl.

----------------------------------------

Amir Heidari har lekt hjälte och tjänat grova pengar på flyktingsmuggling under lång tid. Han själv har uppgett att han har smugglat över 30.000 iranier till Sverige.
Citera
2009-01-27, 20:26
Medlem
Michael Caines avatar
Amir Heidari sitter där han hör hemma dvs i fängelse!!

Dessutom av flera skäl!

Han har smugglat människor - förbjudet.

Han har "tagit" betalt, kanske ej bevisat men sannolikt - förbjudet.

Han har utnyttjat Sverige som som bas för sin verksamhet - otacksamt mot Sverige.

Han verkar inte insett att han gör sina "kunder" en otjänst iom att de kommer till ett land som inte är kapabla att integrera "kunderna" till ett liv i Sverige, vilket har lett till spänningar mellan svenskar och våra nya medborgare.

"""Han har hela tiden hävdat att han agerat utan vinstsyfte. Amir Heidari anser att han inte borde straffas eftersom han utgått från humanitära skäl.""""

Jovisst, humanitärt mot Sverige...

Näe, allvarligt talat har ju Amir förbrukat sitt svenska medborgarskap(?) med råge för länge sedan. Ut med honom ur landet.
(förvisso en önskedröm, för det lär ju inte gå...dvs låt honom stanna i fängelse och när han kommer ut "stämpla" honom som en fiende till Sverige.)

M.C.
Citera
2011-10-15, 11:42
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=4746570

Nu tycker SR Konflikt P1 synd om han igen.
Citera
2015-09-09, 01:08
Medlem
DickeFixs avatar
Jag hörde Hans Rosling påpeka att flyktingsmugglare kunde vara hjältar. Jag kom då osökt att tänka på Amir Heidari som var precis en sådan hjälte.

Amir Heidari hjälpte tusentals iranska flyktingar på 80-talet och 90-talet så att de skulle kunna söka asyl i till Sverige på samma sätt som Raoul Wallenberg och Oskar Schindler hjälpte judar under andra världskriget. Han hjälpte folk, helt utan vinningssyfte och tog inte mer betalt än vad som krävdes för att få verksamheten att gå runt. Många som såg hans välgärning skänkte frivilliga gåvor för att visa sin tacksamhet och support. I fall som han fann särskilt ömmande hände det att han själv stod för de mutor och resekostnader som behövdes. Till er som tvivlar så kan jag personligen gå i god för att detta är sant. Ni kan höra om hans fall här:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...37&grupp=21924

Många iranier har Amir Heidari att tacka för en livsavgörande hjälp i en förtvivlad situation. Svenska samhället belönade honom med ett mångårigt fängelsestraff samt utvisning till ett okänt öde i Iran. Tyvärr var det alldeles för få av dem han hjälpt som kom till hans försvar när han själv behövde hjälp. Det är en mycket stor orättvisa som blivit begången mot Amir Heidari.

Detta visar svenska politikers och makthavares hyckleri där de försöker samla godhetspoäng på skattebetalarnas bekostnad genom att låtsas att de är renläriga humanister som tar emot alla flyktingar med asylskäl bara de riskerar livet och tar sig till Sverige. Samtidigt så försöker de via EU göra resan hit så svår som möjligt och bestraffar godhjärtade människor som Amir Heidari som hjälper flyktingarna att ta sig hit.

Är det någon som vet var Amir Heidari finns idag? Jag hoppas att han är frisk och i säkerhet. Jag hoppas också att han en dag får en rättmätig upprättelse för sin humanistiska insats.
Citera
2015-09-09, 20:42
Medlem
Hittade en intressant artikel.

http://demokratbloggen.blogspot.se/2...r-heidari.html

Svaret på frågan om Heidaris vinster är ju hur rik han blivit/hur mycket
pengar han hade när han typ utvisades o har/hade i iran.

Personligen tvivlar jag inte på att han utsatts för tortyr OM

1. Han smugglat ut folk som regimen velat straffa/plåga

2. Om han smugglat ut välutbildat/kunnigt folk som regimen velat
ha kvar.

Han är ju en betydligt större hjälte än de resebyråer/rederier som
tillhandahåller flytande likkistor från typ libyen o de som fraktar
folk i slutna kylutrymmen - dock utan att ha kompressorn på - inom
o utom europa/eu
Citera
2015-09-11, 12:25
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Hittade en intressant artikel.

http://demokratbloggen.blogspot.se/2...r-heidari.html

Svaret på frågan om Heidaris vinster är ju hur rik han blivit/hur mycket
pengar han hade när han typ utvisades o har/hade i iran.

Personligen tvivlar jag inte på att han utsatts för tortyr OM

1. Han smugglat ut folk som regimen velat straffa/plåga

2. Om han smugglat ut välutbildat/kunnigt folk som regimen velat
ha kvar.

Han är ju en betydligt större hjälte än de resebyråer/rederier som
tillhandahåller flytande likkistor från typ libyen o de som fraktar
folk i slutna kylutrymmen - dock utan att ha kompressorn på - inom
o utom europa/eu

Ja, domstolen kom fram att det var mycket svårt att se att verksamheten skulle gett någon vinst och att i så fall "vinsten" skulle vara betydligt lägre än en normal lön om Heidari haft ett lönearbete. Lyssna gärna på båda delarna av radioprogrammet som gav i mitt tycke en bra och objektiv bild av hans verksamhet.

De enda som hävdade att det blivit "bedragna" var anhöriga som betalat misslyckade flyktförsök trots falska pass och betalade mutor. Heidari var dock alltid mycket tydlig när man anlitade honom att det var försöket som kostade pengar och att det aldrig fanns några garantier att det skulle lyckas. Jag tycker därför att det är mycket orättvist av dessa människor att komma tillbaka och anklaga honom trots att de vet att han gjort sitt bästa och haft samma utgifter som om flyktförsöket lyckats.

Denna man borde äras på samma sätt som Raoul Wallenberg men istället fick han, liksom Wallenberg, fängelse och tortyr som belöning. Amir Heidari har totalt i sitt liv fått tillbringa 20 år i fängelse bara för att han kämpat för en bättre situation för sina landsmän.

Sverige har agerat så fel i denna fråga. Hur kan man utvisa en person till Iran som arbetat ideellt för att hjälpa människor att fly för sitt liv från Iran och söka asyl i Sverige och övriga Europa? På vilket sätt har han skadat någon? Om flyktingarna inte hade haft tillräckliga flyktingskäl så kunde ju Sverige bara sänt tillbaka dem. Heidari fick på grund av utvisningsdomen utstå tortyr i Iran och piskades för att han vägrade berätta vad han visste om de familjer som han hade hjälpt. Jag är tacksam att radioprogrammet gjordes som gav honom viss upprättelse men hade hoppats programmet skulle väcka mycket större debatt i övriga medier.
Citera
2018-11-12, 16:29
Medlem
Knullkungens avatar
Nu i p3 dokumentär;

https://sverigesradio.se/avsnitt/1185129

"Han har kallats Europas störste flyktingsmugglare. Enligt vissa är han Sveriges dyraste brottsling, enligt andra en hjälte. För P3 Dokumentär berättar Amir Heidari om sin omstridda smuggelverksamhet."
Citera
2025-07-19, 23:16
Medlem
Hur har det gått för honom - vad gör han idag - var bor han o hur rik är han
Citera
2025-07-20, 00:04
Medlem
Han bor väl i Iran. Utvisades.

https://podme.com/fi/jakso/1070398/
Citera
  • 1
  • 2