Citat:
Ursprungligen postat av Tungdykaren
Ingen här som har något skvaller om den allmänläkaren från Njurunda som fick sparken för att hon förespråkade och ordinerade kurer som ligger utanför det som kan kallas för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? Hon tror att LCHF-kuren är frälsningen för mänskligheten och allt som pekar mot är budskap från den korrupta livsmedelsindustrin...
Hennes blogg:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
Simma lugnt!
Jag har svar:
1. Hon fick inte sparken. Hon sade upp sig då hon insåg att det hon rådde sina patienter att göra (LCHF-diet) skulle kunna sätta vårdcentralens avtal med landstinget i fara, då socialstyrelsen och Livsmedelsveket båda ansåg att LCHF får man inte rekommendeera sjuka människor(dieabteiker, reumatiker) att används.
Mycket riktigt: Hon blev anmäld av två dietister för att inte "tillämpa vetenskap och beprövad erfarenhet".
Social styrelsen har utrett saken och kommit fram till att LCHF får anses var i överensstämmelse med "vetenskap och beprövad erfarenhet" vilket har väckt en enorm uppmärksamhet. Tänka sig att en statlig myndighet skulle kunna erkänns att den gjort ett fel och sedan erkänner det!! (Har väl nästan aldrig hänt).
Honvare sig tror eller säger att LCHF är en frälsning för mänskligheten. Däremot har hon vittnat om sin egen viktnedgång och sin egna hälsovinster samt kunnat konstatera att hennes patienter tillfrisknat och blivit av med både kilon och diabetes, reumatism mm.
Socialstyrelsen och livsmedelsverekt bekämpar LCHF istället för att låta göra en studie eller samla in studier kring LCHF.
En studie finns (Karlshamnsstudien) men den är enligt livsmedelsverket "BARA 2 år gammal" och skall därför inte beaktas.
(Ingen av LCHF:arna har dött medan fleera av Talltiksmodellätarna har dött)
Fler och fler (bl.a jag) har anammat LCHF (c:a 25-50000) och är nu friska.
Detta är sanningen som jag känner den.