Var dag tappar man harstran. Var dag under en viss alder far man vita harstran istallet for de som tidigare var morka. Det ar sa att morka har sitter fast samre an vita. En kraftig chock som att en anhorig dor ar en stressituation for kroppen som leder till att fler har tappas. Vid en brytpunkt da ar det valdigt manga morka har som tappas och farre ljusa. Det gor att totala utseendet kan forandras ratt markant. Jag ar ingen expert eller har heller inte sett det har fenomenet men det ar sa har jag har fatt det forklarat for mig.
Jag vet en som tappade allt hår i och med stress och kanske annat. Var ingen vanlig skallighet för håret kom tillbaka igen. Innan hade håret varken gråa eller vita strån, efter var nästan alla gråa eller vita. Tror att personen var ca 45 år då.
Nej, ens hår kan inte bli "vitt" över en natt. Helt enkelt beroende på att hår inte är någon levande cellmateria. Hårcellerna lever bara vid roten, det är vid roten som hårstrået växer. Om håret av någon anledning skulle ändra färg (vilket det egentligen inte gör riktigt på det sättet) så skulle det ändra färg i lika snabb hastighet som håret växer ut, det villsäga någonstans runt tre månader eller så. Hårstrået består av ett material som påminner i uppbyggnad om till exempel naglar, vilka också bara växer vid roten, nagelbandet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!