2009-01-26, 19:16
Medlem
Är för tillfället helt såld på lamm, så nu undrar jag om ni har något lätt recept som inte tar för lång tid!
Citera
2009-01-26, 20:10
Medlem
Snabba lammkotletter:

Fram med gjutjärnspannan, hög/medelhög värme, en rejäl klick smör.

Sprid krossad torkad rosmarin över kotletterna, peppra.

Skjuts ner i pannan, dela ett par vitlöksklyftor. när det är dags att vända köttet så har du i vitlöken, ev dra lite vitlök på själva kotletterna.

Sänk värmen och ha i en klick smör till, vinkla pannan och ös med smöret som nu har smaksats av vitlöken.

Fortsätt ösa tills du tycker att köttet är klart.

Servera med en god sallad, rostade rotfrukter eller kanske en potatissallad.
Citera
2009-01-26, 20:39
Medlem
Mikaeldwights avatar
Får

Jag har fått tag på billigt fårkött 15:- /kg väl inte lika mört som lamm men har någon bra recept där ?
Citera
2009-01-26, 20:53
Medlem
rayraviolis avatar
Enkelt recept för tufft lammkött, typ bog:

Bryn köttet i gryta, ner med lök och rotfrukter som får bli lite mjukt tillsammans med köttet. Täck upp med rött vin och koka tills köttet är mört och fint. Lyft ur köttet och sila av lök och rotfrukter. Koka ner vätskan till sås.

Värm upp köttet ovanpå löken och rotfrukterna i kastrull på spisen. Servera! Löken och rotfrukterna är inte så vackra att se på, men de smakar bra.
Citera
2009-01-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaeldwight
Jag har fått tag på billigt fårkött 15:- /kg väl inte lika mört som lamm men har någon bra recept där ?
Vilka delar på djuret har du köpt?
Citera
2009-01-27, 11:39
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaeldwight
Mal du till färs så gör det ju inte så mycket om det inte är så mört.. Shepherds pie är den stora klassikern. Eller stoppa korv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in