• 1
  • 2
2009-01-26, 14:30
Medlem
Tjenare! Ska rycka ut i juli -08 som Radiolänkgruppchef i p4, Skövde.
Någon som har något att säga om det, hur det är och liknande?

Behöver itne vara någon som legat just i skövde men det hade vart trevligt att få en bild om hur det är!
Citera
2009-01-26, 14:33
Medlem
503s avatar
Jag låg på samma pluton som radiolänkarna på P4 och kan berätta lite om utbildningen.
Vad vill du veta?
Citera
2009-01-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Jag låg på samma pluton som radiolänkarna på P4 och kan berätta lite om utbildningen.
Vad vill du veta?

Var det kul?
Vad fick ni göra?
Information du vill dela med dig!
Citera
2009-01-26, 19:25
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggg
Var det kul?
Vad fick ni göra?
Information du vill dela med dig!

Jag var inte radiolänkare själv, så om det var kul eller ej kan jag inte svara på.

Dem sysslar med samband, som du säkert kan lista ut.
Under utbildningen så får man lära sig all utrustning som finns i vagnen (pansarterrängbil 2024 tror jag den heter), gruppering (dvs. resa och riva mast, upprätta samband osv.).
Patgb 2024 (?) är en radiolänkvariant av Patgb 203a.
Jag vill ha för mig att det bara finns 14 stycken i bruk i armén, varav 12 finns på S1/LedR.
De två sista har P4.

Du kommer ligga på bataljonsledningsplutonen på Stabs/GRK-kompaniet (Lifkompaniet).
Plutonen är trevlig att utbildas på, och det finns väldigt många olika befattningar där.
Plutonen har två radiolänkvagnar, och i dem jobbar man i grupper om fyra.
En radiolänkgb, en radiolänksoldat, samt vagnsbesättningen (vagnchef och förare).
Med andra ord så kommer du vara "gruppchef" över en soldat.

Det kan tilläggas att befattningen tidigare var en 7,5-månaders, och den "överblivna" tiden fylls eventuellt ut med annan utbildning.
Ex. våra radiolänkare fick öva lite extra strid, dem åkte ner på skjutbanan en dag och fick en 'crash course' på Pistol 88 (Glock 17) osv.
Men mesta delen av tiden under befattningsutbildningen kommer ni spendera i TS-hallen.

På övningarna (om ni kommer ha några, vilket ju inte är så säkert längre) så är det mestadels lökigt.
Utöver omgrupperingar av bakre ledningsplats (L4 om jag mins rätt) och andra 'gemensamma' sysslor så kommer ni mest att sitta post i vagnen.
När man omgrupperar så sker det i två omgångar (svart och vit, om jag inte missminner mig); detta för att sambandet skall kunna upprätthållas under omgrupperingen.
Med andra ord så sticker den ena vagnen (AP2 vanligtvis), ihop med första omgången, iväg till nästa grupperingsplats.
När den är grupperad på plats och har upprättat samband så river AP1 mast, och grupperar om ihop med andra omgången.
Så ser det ut mesta delen av tiden.

Sen finns det två uppgifter till, men dem är mindre vanliga, och det är inte säkert att ni kommer göra någon av dem.

Det ena är upprättandet av sk. relästation.
Om man behöver längre räckvidd (om man tex. vill ha samband med någon på andra sidan ett billingen) så flyttar man iväg den ena vagnen (oftast ihop med en ledningsvagn, stripbv90) till en annan plats, där man grupperar och blir kvar tills vidare.
Fördel; uppgiften är ofta "befälsfri".

Det andra är upprättande av främre ledningsplats.
Om någon stabsnisse (ja, dem kommer följa med er på alla övningar) får för sig att man vill ha en temporär ledningsplats närmare händelsernas centrum så nyttjar man en sådan.
En sådan gruppering består oftast av en radiolänkvagn, en ledningsvagn, plutonens enda bandvagn (vad fan den nu var bra till), och närskyddet (vilket inte finns på plutonen längre).
Man upprättar en mindre ledningsplats i närheten av fientliga förband, vilket även innebär att risken för sammanstöt med das feind är högre.
Det i sig innebär att man packar med mer eller mindre alla PV-vapen, minor etc. som plutonen/kompaniet förfogar över, och det är upp till de få soldater som finns på plats att stå för såväl observationsplatser och eventuell försvarsstrid.

Men det är som sagt inte säkert att ni kommer få göra något av det.
I och med att närskyddet är bortplockat så har jag svårt att tro att man fortfarande kan syssla med så pass små grupperingar.

Aja, jag ska inte mala på för mycket.
Fråga istället om det är något du undrar över.
Men jag har som sagt inte varit radiolänkare själv, utan det jag beskriver är hur mina dåvarande kamrater hade det.

Edit: Just det!
Om han kommit hem från Afghanistan tills du rycker in, så kommer ni troligtvis utbildas av en Lt. Andersson (eventuellt kapten numer?).
Han är lite speciell, minst sagt.
Senast redigerad av 503 2009-01-26 kl. 19:30.
Citera
2009-01-26, 19:52
Medlem
Du ska ha ett stort tack för ditt svar, det uppskattas!!

Tänkte på det, vad brukar dötiden gå ut på där? Vad var du själv förresten, har du precis muckat?
Men det är bara grundläggande vapen man använder eller får man prova på lite allt möjligt?
Vet du om man kan spinna vidare på meriter och bli något av det efter man muckat?

Känns lite tråkigt för min del då jag skulle vara ampibieplutonsbefäl först men fick begära omplacerering pga vissa skäl.. men fan hoppas ändå det blir någorlunda kul, det blir även en merit och en kul sysselsättning `

edit: glömde fråga hur det är med permissioner. Hur är det under jul, och tror du det är svårt att få permissioner överlag?
Senast redigerad av biggg 2009-01-26 kl. 20:24.
Citera
2009-01-26, 21:48
Medlem
jarlens avatar
Jag kan svara lite allmänt på dina frågor, har själv haft befattning i samma pluton som radiolänkgrupper.

Vilken dötid menar du? På kvällarna på luckan är det film/pizza eller kanske en sväng på stan som tar upp tiden. Har man varit ute i fält så får man ägna kvällen åt att rengöra sina grejer (och äta pizza).

Ute i fält så har man sällan en tråkig minut, om man har posterat så finns det ju en hel del att ordna med. Om ni är posterade vid staben så ska det ju huggas ved, egenhygien (vi hade duschtält), käka.

Grundläggande utb innefattar ju klara sig i fält, skjuta, orka gå (som "signalisttrupp" så är det inte så hårt som i amerikanska krigsfilmer direkt).

Man får utbildning på AK5, kniv. Man får även prova på sprängmedel samt kasta handgranat. Några kan få utbildning på Maskingevär (MG90).

Som gruppchef får du ju lite utbildning i grupptaktik (typ framryckning) som ni sedan kommer få öva med soldaterna/meniga när dessa rycker in.
När de rycker in så brukar man få "chefa" lite (iaf vi) och ansvara för att grupperna befinner sig på rätt plats vid rätt tid osv.

En radiolänkgrupp är väl vad jag kommer ihåg ca 5 pers (något mindre än en skyttegrupp). Så man blir ett sammansvetsat gäng som ska äta/sova/snacka skit ihop.

Meriter efter muck blir mest att spinna vidare på din gruppchef-erfarenhet (ledarskap), annars är det inte mycket, eftersom radiolänksystemet är försvarsmaktens eget.

Alla fel i texten ovan är mina egna, rätta mig gärna (jag har ju inte legat i Skövde eller deltagit i en radiolänkgrupp).

Fråga gärna mer (specifika) frågor, jag kommer ihåg det mesta från lumpartiden (2004), då jag var gruppchef på S1(LedR).
Citera
2009-01-26, 22:09
Medlem
Styrbjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarlen
Några kan få utbildning på Maskingevär (MG90).

Det fick inte du va?
Citera
2009-01-26, 22:29
Medlem
Men fan det låter ju ändå kul, tycker jag

Tack för du tog dig tid, schyst
jag skriver om jag kommer på vidare frågor!
Citera
2009-01-27, 02:09
Medlem
503s avatar
Citat:
Tänkte på det, vad brukar dötiden gå ut på där?

I fält?
Dötiden i fält är postpassen i vagnen.
Under resten av tiden så gör man annat.
Vanliga postpass (infart/utfart-, patrull-, eldvakt, eventuell oplats osv.), fixar med utrustning som behöver tas om hand (exempelvis kaminer som behöver antingen diesel eller ved), vårdar personlig utrustning, gräva värn, resa mast, dra tråd, äta, skita, sova...
Ja, vanliga sysslor i fält helt enkelt.

Skulle riktig dötid infalla så övar man rodel; i solen om vädret tillåter, annars i tältet.

Citat:
Men det är bara grundläggande vapen man använder eller får man prova på lite allt möjligt?

Beror på era befäl (det har alltså ingenting med befattningen att göra).
Ak5, handgranat (shgr56) och pskott kommer ni få utbildning på.
Får ni något annat så är det "bonus".
Våra radiolänkare fick som sagt pröva på lite pistolskytte.
Dem fick även utbildning på granattillsatsen.

Har ni tur så får ni kanske skjuta lite ksp58, grg, eller utländska vapensatsen (M16 & AKM).
Men räkna inte med det.

Citat:
edit: glömde fråga hur det är med permissioner. Hur är det under jul, och tror du det är svårt att få permissioner överlag?

Ni kommer vara lediga över julen, så det finns ingen anledning att söka extra ledighet.
Permission är bara ledighet som är mindre än 24h, och det är inte så svårt att få om man har något bra skäl (att hinna med ett tidigare tåg är inte ett sådant).
Tjänstledighet kan man få, men det krävs väldigt bra anledningar för att få det (om du tex. behöver närvara vid din egen begravning).
Citera
2009-01-27, 07:33
Medlem
jarlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrbjorn
Det fick inte du va?

OT: Godmorgon på mig, jag var lite trött. Jag hade precis kollat på Band of Brothers och blandade ihop en KSP90 med MG42 (fick inte fram rätt ord i huvudet).

Jag fick prova på KSP90 en stund med spårljus, riktigt roligt. Fick även prova skjuta Pistol 88 (Glock 17) samt Kpist 45 (precis innan den skulle skrotas). Och precis som 503 sa, man får även utbildning på Pskott 87.
Citera
2009-01-27, 18:28
Medlem
Vad fick du för mönstringsvärden?
Citera
2009-01-27, 23:05
Medlem
Styrbjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarlen
OT: Godmorgon på mig, jag var lite trött. Jag hade precis kollat på Band of Brothers och blandade ihop en KSP90 med MG42 (fick inte fram rätt ord i huvudet).

Jag fick prova på KSP90 en stund med spårljus, riktigt roligt. Fick även prova skjuta Pistol 88 (Glock 17) samt Kpist 45 (precis innan den skulle skrotas). Och precis som 503 sa, man får även utbildning på Pskott 87.

Misstänkte det.

Grattis, du fick skjuta fler vapensystem än mig och jag var skyttesoldat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in