Citat:
Ursprungligen postat av biggg
Var det kul?
Vad fick ni göra?
Information du vill dela med dig!

Jag var inte radiolänkare själv, så om det var kul eller ej kan jag inte svara på.
Dem sysslar med samband, som du säkert kan lista ut.
Under utbildningen så får man lära sig all utrustning som finns i vagnen (pansarterrängbil 2024 tror jag den heter), gruppering (dvs. resa och riva mast, upprätta samband osv.).
Patgb 2024 (?) är en radiolänkvariant av Patgb 203a.
Jag vill ha för mig att det bara finns 14 stycken i bruk i armén, varav 12 finns på S1/LedR.
De två sista har P4.
Du kommer ligga på bataljonsledningsplutonen på Stabs/GRK-kompaniet (Lifkompaniet).
Plutonen är trevlig att utbildas på, och det finns väldigt många olika befattningar där.
Plutonen har två radiolänkvagnar, och i dem jobbar man i grupper om fyra.
En radiolänkgb, en radiolänksoldat, samt vagnsbesättningen (vagnchef och förare).
Med andra ord så kommer du vara "gruppchef" över en soldat.
Det kan tilläggas att befattningen tidigare var en 7,5-månaders, och den "överblivna" tiden fylls eventuellt ut med annan utbildning.
Ex. våra radiolänkare fick öva lite extra strid, dem åkte ner på skjutbanan en dag och fick en 'crash course' på Pistol 88 (Glock 17) osv.
Men mesta delen av tiden under befattningsutbildningen kommer ni spendera i TS-hallen.
På övningarna (om ni kommer ha några, vilket ju inte är så säkert längre) så är det mestadels lökigt.
Utöver omgrupperingar av bakre ledningsplats (L4 om jag mins rätt) och andra 'gemensamma' sysslor så kommer ni mest att sitta post i vagnen.
När man omgrupperar så sker det i två omgångar (svart och vit, om jag inte missminner mig); detta för att sambandet skall kunna upprätthållas under omgrupperingen.
Med andra ord så sticker den ena vagnen (AP2 vanligtvis), ihop med första omgången, iväg till nästa grupperingsplats.
När den är grupperad på plats och har upprättat samband så river AP1 mast, och grupperar om ihop med andra omgången.
Så ser det ut mesta delen av tiden.
Sen finns det två uppgifter till, men dem är mindre vanliga, och det är inte säkert att ni kommer göra någon av dem.
Det ena är upprättandet av sk. relästation.
Om man behöver längre räckvidd (om man tex. vill ha samband med någon på andra sidan ett billingen) så flyttar man iväg den ena vagnen (oftast ihop med en ledningsvagn, stripbv90) till en annan plats, där man grupperar och blir kvar tills vidare.
Fördel; uppgiften är ofta "befälsfri".
Det andra är upprättande av främre ledningsplats.
Om någon stabsnisse (ja, dem kommer följa med er på alla övningar) får för sig att man vill ha en temporär ledningsplats närmare händelsernas centrum så nyttjar man en sådan.
En sådan gruppering består oftast av en radiolänkvagn, en ledningsvagn, plutonens enda bandvagn (vad fan den nu var bra till), och närskyddet (vilket inte finns på plutonen längre).
Man upprättar en mindre ledningsplats i närheten av fientliga förband, vilket även innebär att risken för sammanstöt med das feind är högre.
Det i sig innebär att man packar med mer eller mindre alla PV-vapen, minor etc. som plutonen/kompaniet förfogar över, och det är upp till de få soldater som finns på plats att stå för såväl observationsplatser och eventuell försvarsstrid.
Men det är som sagt inte säkert att ni kommer få göra något av det.
I och med att närskyddet är bortplockat så har jag svårt att tro att man fortfarande kan syssla med så pass små grupperingar.
Aja, jag ska inte mala på för mycket.
Fråga istället om det är något du undrar över.
Men jag har som sagt inte varit radiolänkare själv, utan det jag beskriver är hur mina dåvarande kamrater hade det.
Edit: Just det!
Om han kommit hem från Afghanistan tills du rycker in, så kommer ni troligtvis utbildas av en Lt. Andersson (eventuellt kapten numer?).
Han är lite speciell, minst sagt.