2009-01-26, 11:52
Medlem
Jag har fått en fråga gällande skillnader och likheter mellan ljudformaten MP3 och Wav i multimediasammanhang. Självklart förstår jag att det säkerligen skiljer sig i komprimering, kvalitet och användbarhet av olika slag men mer exakt än så har jag inte listat ut.

Är det någon av er som har koll på vilka de viktigaste skillnaderna och likheterna är samt vilket format som passar bäst i vilket syfte?

Thank you!
Citera
2009-01-26, 12:17
Medlem
cannaBes avatar
Jag är ingen expert men, Mp3 är i principen en wav-fil med mindre information i. Dvs, ljud som människoörat inte ens hör är borttaget för att få fram ett format som fortfarande låter bra men som är betydligt mindre. Det beror ju självklart vilken kvalité man har valt att koda Mp3:an i, ju mindre Khz man tar med desto mindre blir filen och kvalitén blir också sämre. Kort och gott kan man sammanfatta att en Wav-fil är ett ljud som inte blivit komprimerat. Gör man om en Wav-fil till mp3 med 256Khz så får man en fil som blir 25% mindre med väldigt lite skillnad i kvalité for ze human ear.

Finns säkert nån som kan ge en bättre förklaring och fördelar och nackdelar men jag gav mina 2 cents iaf
Citera
2009-01-26, 12:20
Bannlyst
Citat:
WAV eller WAVE är ett filformat från Microsoft och IBM som är en variant av RIFF-formatet. Det är ett generiskt meta-format för att lagra binära data. Filer med filändelse .wav används för att lagra ljuddata i olika format. För att läsa och skriva datan korrekt behövs ett codec.
En .wav-fil är uppbyggd på samma sätt som en .avi-fil fast med den skillnaden att den endast innehåller ljud.

Källa Wikipedia.org

Wav har mindre komprimering och högre kvalitet, dock väldigt omständligt att tanka ner en låt som är 20 MB stor

Citat:
MP3, egentligen MPEG-1 Audio Layer 3, är en del av standarden MPEG-1. MP3 använder en algoritm för destruktiv komprimering av ljud, vilket innebär att en del av ljudsignalen försvinner när ljudet komprimeras till MP3. Vid låg bitrate ger MP3 dålig ljudkvalitet jämfört med motsvarande nyare destruktiva filformat, men vid högre bitrate är kvalitetförlusten inte lika påtaglig. En låt i MP3-formatet kräver något mer diskutrymme än nyare filformat. MP3 med 128 kbit/s (kallas även 16 kB/s eller 128 kbps) ger en ljudkvalitet som är tillräcklig och blev snabbt en inofficiell standard när nerladdningsprogram blev allt vanligare. Idag är dock oftast 192kbit/s ett minimikrav och 320kbit/s är inte ovanligt att se. En möjlig efterträdare till MP3 är FLAC som tillåter komprimering utan att någon information går förlorad (lossless). Filer som är komprimerade i MP3-formatet kallas vanligen för MP3-filer.

Källa: Wikipedia.org

Mp3 bygger på förstörande komprimering vilket innebär att kvalitén försämras, däremot blir filen mycket liten, därav är formatet väldigt populärt. Själv har jag all min musik i mp3-format.
Senast redigerad av F8g3l-F3n1x 2009-01-26 kl. 12:23.
Citera
2009-01-26, 12:29
Medlem
Det går inte att jämföra så rakt av. Då måste du nämna vilken kbps som mp3 låten får hålla. Menar du 128 kbps ABR ?

8 kbps Mono
16- 96 kbps Intensity Stereo (if available, otherwise Joint Stereo)
112-128 kbps Joint Stereo -mj
160-192 kbps -mj with variable mid/side threshold
224-320 kbps Independent Stereo -ms
Citera
2010-04-02, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av capron
Det går inte att jämföra så rakt av. Då måste du nämna vilken kbps som mp3 låten får hålla. Menar du 128 kbps ABR ?

8 kbps Mono
16- 96 kbps Intensity Stereo (if available, otherwise Joint Stereo)
112-128 kbps Joint Stereo -mj
160-192 kbps -mj with variable mid/side threshold
224-320 kbps Independent Stereo -ms

Vilken film blir minst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här