2003-09-06, 17:34
Medlem
Killroys avatar
Är det bara jag eller tycker andra också att det bara finns två orsaker till mänskigt agerande - självbevarelsedrift och egoism.

Vardagliga rutiner som att äta, sova jobba m.m handlar om självbevarelsedrift. Sova och äta behöver man för att leva. Jobba måste man så man kan äta och så vidare.

Andra saker som man gör handlar om tillfredställelse t ex umgås med vänner, går på krogen, ser på en film, skriver på forum m.m.
Dom här sakerna menar jag beror på egoism. Man utför inte handlingar som man inte tycker om att göra eller som min inte får angenäma känslor av. Hur många skulle t ex donera pengar till fattiga om dom känslorna man får för denna handlig inte får en att må bra.

Etik och moral kan kanske spela in också så hjälp mig gärna att vidarutveckla min teori eller slå sönder den helt. Blir lika glad för bägge delarna.
Citera
2003-09-06, 20:31
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killroy
Är det bara jag eller tycker andra också att det bara finns två orsaker till mänskigt agerande - självbevarelsedrift och egoism.

Vardagliga rutiner som att äta, sova jobba m.m handlar om självbevarelsedrift. Sova och äta behöver man för att leva. Jobba måste man så man kan äta och så vidare.

Andra saker som man gör handlar om tillfredställelse t ex umgås med vänner, går på krogen, ser på en film, skriver på forum m.m.
Dom här sakerna menar jag beror på egoism. Man utför inte handlingar som man inte tycker om att göra eller som min inte får angenäma känslor av. Hur många skulle t ex donera pengar till fattiga om dom känslorna man får för denna handlig inte får en att må bra.

Etik och moral kan kanske spela in också så hjälp mig gärna att vidarutveckla min teori eller slå sönder den helt. Blir lika glad för bägge delarna.
Vart vill du komma? Det du skriver är ganska självklara saker.
Citera
2003-09-06, 20:45
Medlem
Killroys avatar
För alla så är det inte självklara saker. Är lite nyfiken på om människan är ren egoism och hur mycket moral spelar in.
Citera
2003-09-06, 21:13
Medlem
No.21s avatar
behov...

Det är behov vad jag vet. Givetviss kan man ta bort vissa av dom som du skrev, men då kommer konsekvenser och ångest in om inte dom behoven inte utförs. Checka in Maslows behovstrappa, menar du detta eller?
Citera
2003-09-06, 22:05
Medlem
Killroys avatar
Har lite svårt att förklara mig för tillfället - tänker på några saker men jag kan inte hitta orden för att förklara dom.
Får återkomma.
Citera
2003-09-06, 22:38
Medlem
Som jag ser det så har allting i grund och botten med egoism. Sedan är det upp till var och en att lystra till sin egen egoism och besvara/förneka den.
Citera
2003-09-06, 23:01
Medlem
Killroys avatar
Men kan moral stå över egoism - kan man utföra en handling som inte handlar om överlevnad och som man inte får något som helst välbefinnande från.
Citera
2003-09-08, 12:55
Medlem
Toans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killroy
Men kan moral stå över egoism - kan man utföra en handling som inte handlar om överlevnad och som man inte får något som helst välbefinnande från.

Nej, det tvivlar jag starkt på... Det verkar inte logiskt att utföra något som inte tillför en själv något.
Citera
2003-09-08, 20:03
Medlem
scratchys avatar
Jag tror att man kan inbilla sig att man handlar osjälviskt, men egentligen så är det för att tillfredställa inre drivkrafter som man gör något moraliskt riktigt. Man tycker sig veta hur en god människa borde göra, och försöker sedan bekräfta för sig själv och andra att man är god och moralisk genom att göra det man tror är rätt. Ibland leder det väldigt fel, exempelvis till world trade center-attacken, eller röda kmerernas kambodja.

Nån har sagt: människans väg mot avgrunden kantas av goda föresatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in