2009-01-26, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Finns ballistiska,skottsäkra sköldar som SWAT team i USA använder men det har man väl inte hört om hos skåne polisen.

Men varför ska samhället skydda de här dårarna för? De är ju tickande bomber i samhället. Bra att polisen gör det enda rätta och eliminerar dessa hot mot samhället.
Citera
2009-01-26, 23:22
Medlem
No-n-sences avatar
Ett exempel på hur svårt det kan vara att övermanna en knivbeväpnad.
Dock är inte poliserna särskilt väl utrustade för situationen. Inte heller ger de intryck av att ha tränat på dessa situationer. Men detta är något som vilken patrull som helst kan råka ut för på till synes harmlösa utryckningar.
http://www.youtube.com/watch?v=Lc2fyEa_RkA
Citera
2009-01-26, 23:22
Medlem
Jag håller inte med

Detta är ett mord!!!!!
Jag skulle ensam kunna ta hand om den mannen, det finns lååånga batonger och sköldar. Detta är som sagt ett mord.
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
När det går så här snabbt får man vara glad att de överhuvudtaget träffar. Hellre en död psykpatient än två döda poliser.
Citera
2009-01-26, 23:23
Medlem
Grudaxs avatar
Ja, varför ska vi bry oss om någon som är sjuk? Eller har ett handikapp? Lika bra vi gasar allihop eller? Med din attityd vore det inte konstigt om det var du som fick nästa besök av pistolpsykvården.

Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Men varför ska samhället skydda de här dårarna för? De är ju tickande bomber i samhället. Bra att polisen gör det enda rätta och eliminerar dessa hot mot samhället.
Citera
2009-01-26, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Att ta ett livsavgörande beslut ute på fältet under nån sekund är nog inte lika lätt. Man kunde säkert göra både ditten och datten annorlunda men nu blev det som det blev.

Så poliserna blev ovetandes helt plötsligt teleporterade till mannens hall där de då blev anfallna helt oförberett?

Klart som korvspad dem visste om "situationen" innan dem kom fram men hetsade sig in, varav läget uppstod.
Jag tror de sett för mycket på amerikanska filmer och cops?

-Men du har helt rätt i att det är lätt att vara klok i efterhand!
Citera
2009-01-27, 00:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det kan du ju berätta för Luleåpolisen, där en polis skulle skjuta ett single shot med MP5:an och råkade peppra ned bland annat ett cykelskjul om jag inte minns fel. Hade någon av kulorna träffat en privatperson hade ju den halvmantlade ammunitionen definitivt gjort att risken för oskyldiga svårt skadade ökat.
Ett mycket viktigt argument.
Nu är frågan: efter all massiv kritik, flera kritiska dokumentärer på tv m.m om polisens ammunituion, så händer inte ett j-a dugg. Varför?
Citera
2009-01-27, 00:07
Medlem
Svithjods avatar
Problemet är väl egentligen inte att polisen tvingas öppna verkans eld, problemet är att psykvården har bantats för mycket!
Fler vårdplatser behövs och en mer restriktiv lagstiftning som underlättar för läkarna att besluta om tvångsvård för personer med psykisk sjukdom.
Den typen av vårdinstitutioner bör vara betalda av statliga medel.
Citera
2009-01-27, 00:08
Bannlyst
Yes

Ja, du skulle se hur det kan vara för oss inom psykvården när det hettar till, med den peronalbrist som råder. Men allt som är sämre kan bli bättre. Skulle kunna ge dig en praktikdag Rinkeby. 1 år på en psykavdelning med våldbenäget, så klarar du alla på gatan sen, så länge de inte har vapen. Men du kan aldrig komma från gatan och tro att du klarar dig på en avdelning, glöm det.

Polisen borde i fler fall få större möjlighet att dra sitt vapen. Klart att jag inte vill ha ett tyngre samhälle med mer vapen, men jag vill tro att de gjorde rätt.
Senast redigerad av Caste 2009-01-27 kl. 00:14.
Citera
2009-01-27, 00:08
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerden
"Vår bror var i psykisk obalans och var på permisson från psyket över helgen, säger den två år äldre systern."

Hade vården fungerat så hade han inte varit på permisson.

Ja, detta är en skandal utan all like. Mannen har alltså fått permission som slutat med tumult nästan varje helg under lång tid.

Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4263923.ab
"– Det har varit mycket tivoli här, fullt pådrag med polis och ambulans nästan varje vecka, säger grannen.

Mannen flyttade in i byn utanför Trelleborg i maj förra året. Sedan dess har hans grannar levt i daglig terror och skräck.

– Han har hotat och haft sig, mordhotat till och med. Det har varit mycket tivoli här, fullt pådrag med polis och ambulans nästan varje vecka. Senast efter trettonhelgen var de runt femton poliser här, berättar en granne. "

Någon har alltså tagit på sitt ansvar att utsätta grannarna för denna terror. Maktlösa har de försökt göra något åt saken. Polisen har fått ingripa och lägga ned stora resurser och ta personlig risk under lång tid.

Det för tankarna till Vojakkala.
Citera
2009-01-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ett mycket viktigt argument.
Nu är frågan: efter all massiv kritik, flera kritiska dokumentärer på tv m.m om polisens ammunituion, så händer inte ett j-a dugg. Varför?

Hålspetskula till låghastighetsvapen(pistoler, revolvrar, kpist etc) är en helt annan sak än hålspets till höghastighetsvapen(gevär, karbiner etc. bland andra militärens AK5).
Den nuvarande ammunitionen gör omkring 10% mer vävnadsskada än den gamla men har fördelen att den avsätter mer energi i målet.
Det gör att den inte bara har större chans att stanna i gärningsmannens kropp. Kulor som missat eller slagit igenom gärningsmannen kommer ha en större chans att stanna innan den träffar någon annan. Bland annat stoppas den upp bättre av väggar då den plattas till medan den gamla kulan gick igenom gipsväggar och liknande utan att ändra form.

Merparten av kritiken är vinklad och sensationssökande.
Helmantalad ammunition är betydligt riskablare att skjuta då den både rikoschetterar mer och tar sig längre och med högre energi genom föremål.
Hålspets till låghastighetsvapen är inte i närheten av att ge samma effekt som den gör i höghastighetsvapen.

Jag tror att folk borde sluta anta att enskilda poliser och polismyndigheten i stort är ute efter att döda folk.
Citera
2009-01-27, 00:36
Medlem
dinglebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Jag tror att folk borde sluta anta att enskilda poliser och polismyndigheten i stort är ute efter att döda folk.
Hmmm, tre kulor i en man som dog omedelbart, låter onekligen som om någon försökt, och lyckats, döda honom.

Men det sparar förstås en massa pengar åt oss skattebetalare, vilket ju är positivt, jag antar att mannen inte förvärvsarbetade utan ägnade sig åt bidragssnylteri och drogrelaterad småbrottslighet.

Men det är mindre bra att polisen måste dölja sina utrensningar av samhällsonyttigt avskum bakom en nödtorftigt hopsnickrad fasad av "självförsvar", panik och klantighet.

Det vore väl bättre om dom öppet kunde knacka på och säga "nu kommer du ut eller så skjuter vi ihjäl dig". Jag gillar inte smusslande och "cover-ups", det är demoraliserande och korrumperar på sikt.
Citera
2009-01-27, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=877246

Denna gången anser jag att polisen gjorde rätt.

Men, detta är att stort men, de borde ändra sina rutiner.

Speciellt när de vet om att handlar om psykiskt instabila personer, de borde ha haft kontakt med psyk, och allra helst haft med en läkare.

samt ha tillgång till Tazer.

POLISERNA GJORDE RÄTT! MER SÅNT HÄR!

Hur länge ska vi dallta med "psykisk" sjuka. Dem åker in och ut från psykhemmen.

När är det rätt?

När ska man "bota" sånna människor? Ska dem behöva mörda någon stackars oskyldig människa?

Nej, enligt min mening så gjorde poliserna rätt. Psykfan kunde inte botas och hellre hans liv en någon annans. Shit happens, Gud är inte rättvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in