Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylkonnaes
Livet uppkom av en slump i ett oändligt stort universum. Ok, vart kom universum ifrån? Vart kom materian ifrån? Då kanske någon svarar att materia är energi och energi har alltid funnits. Men jag är fundersam till det naturliga i att något alltid existerat? Någon kanske säger att energin uppstod ur intet, hur kan något uppstå ur intet? Och frågan blir också är "intet" något som först måste uppstå innan något kan uppstå ur intet? Jag är väldigt fascinerad av denna fråga när man drar den till sin spets:
Något har alltid existerat, eller så har något uppstått ur intet, i båda fallen infinner sig intressanta frågeställningar.
1. Hur kan något alltid ha existerat?
Allting som är oberoende av allt annat har alltid existerat om det existerar, då "all tid" är inneboende i det som är obereonde av allt utom sej självt.
Säg till exempel att trädet "Björk" var allt som existerade, på alla sätt och vis. Det trädet skulle alltid att ha existerat, existera i all tid, och fortsätta att existera i all evighet, oavsett hur länge det ansåg sej själv ha existerat.
Och angående din fråga: "vart kom universum ifrån?"
Nu är jag inte materialistisk monist, utan snarare gnostisk teist (typ; jag anser att vi är alla ett medvetande som upplever sej själv subjektivt, såsom Bill Hicks formulerade det, och jag tycker det är ganska enkelt att visa med filosofisk logik) så jag tycker frågan borde vara: Vart kommer gud/verkligheten ifrån?
Men det är samma grundprincip:
Du kan inte säga att en sådan grej som *vart* finns utanför verklighetens totalitet/gränser - det är inte som om verklighetens essens vilar på en stor sten, eller är inlåst i något x-dimensionellt rum.
Verkligheten är oberoende av det som inte är verkligheten.
Och ja, detta är SNUSKIGT abstrakt tänkande
Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylkonnaes
3. Vad är ett absolut intet?
2. Hur kan något uppstå ur ingenting?
4. Är intet något som måste uppstå?
5. Fanns det något före intet?
6. Finns det någon form av "upphovsman" till något av ovanstående?
Angående 2: Det kan det inte.
Men å andra sidan, vad vore ingenting, om det kunde existera?
Svarthet? Tystnad?

Dessa är båda egenskaper av medvetande.
Kramar