• 1
  • 2
2009-01-27, 14:57
Medlem
Quantilhos avatar
Den här tråden känner mer lämpad för filosofiforumet och skickas dit

/Mod
Citera
2009-01-27, 15:12
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protector
"Nej, du kan inte befria dig från jorden gravitation utan att komma upp i den så kallade flykthastigheten"

Du har fel, man kan lämna jordens gravitation med vilken hastighet man vill om man tillför energi
Och hur tillför du energi?
Citat:

"På jordytan befinner man sig i en negativ potentialgrop. "Stegen" som du kallar den måste ha en minsta längd (här kinetisk energi)"

Vad har detta med flykthastighet att göra? So what om den måste ha en minsta längd, var ju bara ett exempel på att man kan lämna jorden vid små hastigheter
När du svarar på vad du menar med "tillför energi" så kan vi gå vidare med detta.
Citera
2009-01-27, 18:28
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
Och hur tillför du energi?

När du svarar på vad du menar med "tillför energi" så kan vi gå vidare med detta.

Ja vad tror du, man har den med sig kanske. Som bränsle tex eller lagrad i musklerna så du kan klättra ut i rymden på en stege

Vad du syftar på är när nånting skjuts iväg från jordytan, om man ska sparka ut en fotboll i rymden måste den ha en hastighet på 11,19 kilometer/sekund

Men detta gäller inte om man som sagt har tex bränsle med sig

Eller för att citera wiki

"Observera att ett föremål med aktivt drivmedel inte behöver uppnå flykthastighet för att lämna en himlakropp. En vanlig missuppfattning är till exempel att en raket måste uppnå farten 11 km/s för att lämna jorden. Däremot kommer den totalt att behöva använda minst lika mycket energi som om den accelererade till flykthastigheten momentant vid start. Alltså skulle en raket med obegränsad tillgång till bränsle kunna färdas hur långsamt som helst och ändå lämna jorden"
Citera
2009-01-27, 18:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ja vad tror du, man har den med sig kanske. Som bränsle tex eller lagrad i musklerna så du kan klättra ut i rymden på en stege

Oavsett denna detalj, så är det ju korrekt att tala om gravitation som negativ energi. Och inte bara det - man benämner den ofta också som negativ entropi. Dessa mått används i spekulationer där man ger universums totala energi, entropi m.m värdet noll.

För övrigt ser jag att tråden flyttats till filosofi, men jag ser fortfarande ämnet som något som diskuteras ivrigt i modern kosmologi. Det kanske kunde betraktas som ren filosofi för tjugo år sedan, men vetenskapen har gjort sådana framsteg att vi nu faktiskt kan diskutera dessa frågor inom ramen för fysiken.
Senast redigerad av BaalZeBub 2009-01-27 kl. 18:57.
Citera
2009-01-27, 19:30
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylkonnaes
Livet uppkom av en slump i ett oändligt stort universum. Ok, vart kom universum ifrån? Vart kom materian ifrån? Då kanske någon svarar att materia är energi och energi har alltid funnits. Men jag är fundersam till det naturliga i att något alltid existerat? Någon kanske säger att energin uppstod ur intet, hur kan något uppstå ur intet? Och frågan blir också är "intet" något som först måste uppstå innan något kan uppstå ur intet? Jag är väldigt fascinerad av denna fråga när man drar den till sin spets:

Något har alltid existerat, eller så har något uppstått ur intet, i båda fallen infinner sig intressanta frågeställningar.

1. Hur kan något alltid ha existerat?

Allting som är oberoende av allt annat har alltid existerat om det existerar, då "all tid" är inneboende i det som är obereonde av allt utom sej självt.

Säg till exempel att trädet "Björk" var allt som existerade, på alla sätt och vis. Det trädet skulle alltid att ha existerat, existera i all tid, och fortsätta att existera i all evighet, oavsett hur länge det ansåg sej själv ha existerat.

Och angående din fråga: "vart kom universum ifrån?"

Nu är jag inte materialistisk monist, utan snarare gnostisk teist (typ; jag anser att vi är alla ett medvetande som upplever sej själv subjektivt, såsom Bill Hicks formulerade det, och jag tycker det är ganska enkelt att visa med filosofisk logik) så jag tycker frågan borde vara: Vart kommer gud/verkligheten ifrån?

Men det är samma grundprincip:

Du kan inte säga att en sådan grej som *vart* finns utanför verklighetens totalitet/gränser - det är inte som om verklighetens essens vilar på en stor sten, eller är inlåst i något x-dimensionellt rum.

Verkligheten är oberoende av det som inte är verkligheten.

Och ja, detta är SNUSKIGT abstrakt tänkande

Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylkonnaes
3. Vad är ett absolut intet?

2. Hur kan något uppstå ur ingenting?

4. Är intet något som måste uppstå?

5. Fanns det något före intet?

6. Finns det någon form av "upphovsman" till något av ovanstående?

Angående 2: Det kan det inte.

Men å andra sidan, vad vore ingenting, om det kunde existera?

Svarthet? Tystnad?

Dessa är båda egenskaper av medvetande.

Kramar
Citera
2009-01-28, 02:17
Medlem
sheridans avatar
Citat:

Vad du syftar på är när nånting skjuts iväg från jordytan, om man ska sparka ut en fotboll i rymden måste den ha en hastighet på 11,19 kilometer/sekund
Just så
Citat:
Men detta gäller inte om man som sagt har tex bränsle med sig
Visst, men exemplet med flykthastighet var för att visa att det finns en negativ bindningsenergi associerad med gravitationsfältet. Man kan få tillföra positiv energi på olika sätt för att kompensera det men det blir aldrig mindre än den energin som behövs för att uppnå flykthastigheten (men som du antyder kan det vara mer).
Citera
2009-01-28, 02:19
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Oavsett denna detalj, så är det ju korrekt att tala om gravitation som negativ energi. Och inte bara det - man benämner den ofta också som negativ entropi. Dessa mått används i spekulationer där man ger universums totala energi, entropi m.m värdet noll.

För övrigt ser jag att tråden flyttats till filosofi, men jag ser fortfarande ämnet som något som diskuteras ivrigt i modern kosmologi. Det kanske kunde betraktas som ren filosofi för tjugo år sedan, men vetenskapen har gjort sådana framsteg att vi nu faktiskt kan diskutera dessa frågor inom ramen för fysiken.
Instämmer att mod skulle ha läst tråden innan han flyttade den. Nu lär inte de andra fysikerna se den, tyvärr.
Citera
2009-01-28, 07:54
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
Instämmer att mod skulle ha läst tråden innan han flyttade den. Nu lär inte de andra fysikerna se den, tyvärr.
En idé är att jag bryter ut bitarna om gravitation som negativ entropi, och skickar det tillbaka till Fysik. Vad tycks om det?

/Mod
Citera
2009-01-28, 07:57
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
En idé är att jag bryter ut bitarna om gravitation som negativ entropi, och skickar det tillbaka till Fysik. Vad tycks om det?

/Mod
Det är just de frågor som ser 'filosofiska' ut som behandlas i modern kosmologi, t ex av Lee Smolin. Se gärna Paul Davies populära böcker. Tråden behöver inte vara felplacerad för det, men det är viktigt att förstå att frågor som hanteras vetenskapligt inte kan förpassas till att vara 'rent filosofiska'.
Senast redigerad av BaalZeBub 2009-01-28 kl. 08:03.
Citera
2009-01-28, 10:04
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är just de frågor som ser 'filosofiska' ut som behandlas i modern kosmologi, t ex av Lee Smolin. Se gärna Paul Davies populära böcker. Tråden behöver inte vara felplacerad för det, men det är viktigt att förstå att frågor som hanteras vetenskapligt inte kan förpassas till att vara 'rent filosofiska'.
Aha. Ja, då skulle det nog vara rätt fult av mig att skicka tillbaka hela tråden till Fysik.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in