Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylkonnaes
Universums uppkomst? Livets uppkomst etc? Frågan har säkert ställts hundra gånger förut men nu vill jag se vad de inbitna fysikerna har att säga om följande.
Livet uppkom av en slump i ett oändligt stort universum. Ok, vart kom universum ifrån? Vart kom materian ifrån? Då kanske någon svarar att materia är energi och energi har alltid funnits. Men jag är fundersam till det naturliga i att något alltid existerat? Någon kanske säger att energin uppstod ur intet, hur kan något uppstå ur intet? Och frågan blir också är "intet" något som först måste uppstå innan något kan uppstå ur intet? Jag är väldigt fascinerad av denna fråga när man drar den till sin spets:
Något har alltid existerat, eller så har något uppstått ur intet, i båda fallen infinner sig intressanta frågeställningar.
1. Hur kan något alltid ha existerat?
2. Hur kan något uppstå ur ingenting?
3. Vad är ett absolut intet?
4. Är intet något som måste uppstå?
5. Fanns det något före intet?
6. Finns det någon form av "upphovsman" till något av ovanstående?
Jag är inte inbiten fysiker, utan inbiten populärvetenskapstorsk. Jag ska försöka besvara frågorna mest utifrån ståndpunkterna i Lee Smolins bok "The Life of the Cosmos". Det betyder inte att Smolin ska anses 'ha rätt', men det är iallafall en intressant och prövbar teori han har.
"Livet uppkom av en slump i ett oändligt stort universum. Ok, vart kom universum ifrån? Vart kom materian ifrån? "
Liv uppkommer som en konsekvens av de egenskaper universum måste ha, t ex tillräckligt komplext och ordnat, för att det ska kunna ha en 'evolution'. Nya universum uppstår genom svarta hål. Vårt universum är 'ursprungligen' ett svart hål. Universum med många svarta hål får 'många barn'.
"Någon kanske säger att energin uppstod ur intet, hur kan något uppstå ur intet" En svår fråga, men vet vi verkligen vad vi frågar? Vi har förutfattade meningar om en oändlig serie av orsaker bakåt, att allt måste uppstå ur något ANNAT. Detta är en orimlig tankegång och en fördom som hindrar oss. I stället borde vi kanske ställa oss frågan om varför någonting överhuvudtaget finns. Jag ska inte fördjupa mig i detta, men en som tog frågan på allvar var Spinoza.
1. Hur kan något alltid ha existerat?
Om vi begränsar oss till vårt universum, så har det inte alltid existerat.
2. Hur kan något uppstå ur ingenting?
Inget vi känner till uppstår ur ingenting. T ex de partiklar som uppstår spontant i vakuum beror på att tomheten i vårt universum faktiskt ÄR någonting, ett laddat fält med elektromagnetiska egenskaper i en rumstid med bestämda egenskaper o.s.v.
3. Vad är ett absolut intet?
Här tror jag att du syftar på tanken att 'innan' det fanns någonting alls, så fanns det ingenting alls. Men den frågan måste ofrågas, vi kan inte ställa den frågan på ett vettigt sätt. Hela föreställningen om att det skulle kunna finnas absolut ingenting kanske är absurd.
4. Är intet något som måste uppstå?
Om du menar i vårt universum, så har det alltid varit rikt på struktur. I strukturer ingår att det finns skillnader. Fanns det inte skillnader och relationer så fanns det ingenting. I dessa strukturer ingår tomhet av många olika slag.
5. Fanns det något före intet?
Här kommer man med 'före' in på frågan om tid. Men tid är inte något primärt, utan något som uppstått och har egenskaper pga vår rumstid, som är fysisk och kan beskrivas. Vad tid egentligen är är en svår fråga

Med utgångspunkt från Smolin kan man säga att det finns andra rumstider än vår, och att det fanns andra universum 'före' vårt. Men detta 'före' måste hanteras försiktigt...
6. Finns det någon form av "upphovsman" till något av ovanstående?
Nej, universa har utvecklats genom en naturlig evolution, där naturlagarna är lite olika mellan olika universum. Genom en hissnande lång utveckling har bla vårt universum fått sin rika komplexitet. Om vi skulle analysera naturlagarna grundligt och söka efter designmönster, skulle vi inte hitta någon medveten design av den typ en intelligens skulle åstadkomma, utan vi skulle hitta typiska egenskaper som vi också ser i evolutionen på jorden.