Jag kör AP Quints, mpen röda, mana/5/level gula och flat AP blå.
Det ger +24 AP, 8.5 Mpen och 11 MP5 (på level 18.)
Vad du generellt sätt vill göra, är uppenbarligen att köpa Doran's och börja harassa din lane - Gragas är riktigt stark 1v1 och han är en störd farmer om man gör det rätt. Du vill alltid ha din Q uppe mellan motståndarens ranged och melee minions, så att du får alla sex i samma smäll. Det funkar även som en aktiv deny om din motståndare springer upp och ska lasthitta, då han får betala i HP för det. Till slut kommer du ha skrämt honom rätt ordentligt, och han kommer spela väldigt vaksamt.
Jag brukar leta efter min första bluepill någonstans runt 1500 gold, vilket inte tar allt för lång tid med Gragas. Jag köper ALLTID två extra Doran's Rings och Boots of Speed samt wards. Glöm för guds skull inte att warda. Vision wins games brukar det heta.
Med dessa tre Doran's kan du spränga en hel minionwave med en barrel - med andra ord kommer du börja pusha lanen om du gör det allt för mycket, men det är ingen fara. Så länge du har vision på omkringliggande ingångar till din lane så kommer du hinna komma undan, och du kan fortsätta lashitta och denya minions från din motståndare även under hans torn, tack vare rangen på Q.
Du vill rusha en Deathcap och dra till med Sorcerer's Boots (du är ändå en caster så du ska inte vara into the fray före alla motståndarens CCs ligger på CD då du kan gå in och slå, eftersom du slår jävligt hårt för att vara mage. Dra till med en E på så många du kan, då det inte bara skadar utan även slowar, och se till att alltid hålla W-buffen uppe. Den räcker ofta genom hela din CD, så det ska inte vara några problem come midgame/come lategame.)
Det största problemet med AP-Gragas, eller Gragas generellt, är hans ulti. Det är där man skiljer de bättre från de sämre, och jag kan väl inte på något sätt påstå att jag är särskilt mycket bättre än någon annan med den. Motståndarna KOMMER röra på sig, och du KOMMER missa eller förstöra en teamfight lite då och då, smällar man får ta, men när du väl sätter den rätt (slår upp två-tre mot en vägg eller slänger bort support/tank exempelvis), då kommer du bli prisad vill jag lova.
Han är en av de roligaste champsen i spelet, enligt mitt tycke, så ha så kul med han. Du kan dra en snabb google-sökning på Shushei Gragas så lär du hitta några VoDs.
För att svara på din fråga om 3v3 så har vi några ggr testat 3x dpsy tank.
Det var Nunu, Alistar och någon mer.. Gick förvånansvärt bra, men vi låg iofs på betydligt lägre ELO
Ja men min poäng var att de flesta inte har oändligt med ip. Därför sa jag att armor är att föredra för mig eftersom det kan man använda på sina junglare också.
Ja, det skrev jag också, att om man inte har Dodge-runor så är det tveksamt om det är värt att köpa dem när Armor är mycket billigare. Men vissa har både Dodge och Armor och då får man göra ett val.