2013-02-28, 23:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Nej, men det är inte jag som hävdar något utan att backa upp det. Folk som hävdar att höghödsträning förklarar alla höga blodvärden kan ju komma med en källa när det kommer med sådana påståenden. Det är inte min uppgift att komma med en källa. Och som det sades i debatten nyligen. De spenderar fortfarande lika mycket tid på hög höjd idag, varför har då blodvärdena sjunkit som stenar de senaste åren?

Här har du Elofssons egna ord:
https://blogg.svt.se/vinterstudion/2013/02/fram-med-siffrorna-pa-bordet/

Edit:

Mathias Fredrikssons ord:
Denna rapport ger det ju tex.
(Om jag fattat den rätt)
Läs vid fotnot 31
Citat:
Furthermore, the increase in V̇o2 max was exactly what would be predicted from change in blood volume and hemoglobin concentration (31):
http://jap.physiology.org/content/99/5/2053.long#ref-31

Verkar ju hävda att det sker en ökning av hb värdet, i denna rapport som ökning i hemoglobinmassan.
Citera
2013-02-28, 23:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vad betyder det fetstilta?

Fast det fanns ingen gräns innan 1995(?) eller var det 1997? Så då fanns det ingen anledning att dölja sina värden. Och som vi fick se i UG:s dokumentär fick man ju starta trots höga värden.

Jo men idag finns det ju gränser eller hur ?
Sockervatten typ, intavenöst för att garanterat höja vätskekoncentrationen i blodet.
Citera
2013-02-28, 23:48
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Så säger jag väl som Elofsson då; vad är alla rädda för? Fram med korten på bordet, om ni inte har något att dölja.

Jag gissar att du kommer börja gagga massa gojja om etik och privatlivets helgd nu, så som den Bagdad Bob du är. :-)

Men har du läst något jag skrivit eller hittar du bara på allt eftersom? Jag har hela tiden tyckt att det är bra att siffrorna skall publiceras som det talats om idag, främst för att täppa truten på totala idioter som dig själv.
Citera
2013-02-28, 23:50
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Denna rapport ger det ju tex.
(Om jag fattat den rätt)
Läs vid fotnot 31

http://jap.physiology.org/content/99/5/2053.long#ref-31

Verkar ju hävda att det sker en ökning av hb värdet, i denna rapport som ökning i hemoglobinmassan.

Hinner inte läsa allt nu men metoden är "live high, train low". Precis den metod som Per Elofsson använde sig av. Och hans kommentarer har du säkert redan läst.
Citera
2013-02-28, 23:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag minns så väl ett reportage på TV4-sporten från mitten(?) av 90-talet då de under ett VM/OS "avslöjade" norrmännens hemliga vapen i skidspåren. Reportern visade på fullaste allvar upp en droppåse (som norrbaggarna hade mängder av) och hävdade, helt utan att syfta på doping, att de drack(?) näringslösningen för att snabbt få i sig nödvändiga mineraler och vitaminer. Det skulle vara sjukt intressant om de letade upp det klippet i arkivet och spann vidare på det så här i efterhand.
Oj då där ser man.
Citera
2013-03-01, 00:06
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Hinner inte läsa allt nu men metoden är "live high, train low". Precis den metod som Per Elofsson använde sig av. Och hans kommentarer har du säkert redan läst.

Jo men denna rapport verkar ju visa på det motsatta och igen det fanns ju försökspersoner i en av de doktorers försöksgrupper som medverkade i debatt som just hade fått en ökning på 20 enheter hb pga höghöjdsvistelse i en studie.

Så det finns ju uppenbarligen personer som reagerar med högre värden på höghöjd.
Citera
2013-03-01, 00:33
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo men denna rapport verkar ju visa på det motsatta och igen det fanns ju försökspersoner i en av de doktorers försöksgrupper som medverkade i debatt som just hade fått en ökning på 20 enheter hb pga höghöjdsvistelse i en studie.

Så det finns ju uppenbarligen personer som reagerar med högre värden på höghöjd.

Ja och det finns all anledning att länka den rapport jag tidigare länkat igen:

Citat:
In a study of venous blood samples drawn from the same individuals on two different occasions, within person variances could vary as much as 2.6 g/dL in males and 2.3 g/dL in females.
Citat:
The wide limits of agreement indicate that two samples from different fingers of the same person could have Hb concentrations that differ by up to 2.0g/dL.
Citat:
In another study using a Hb calibration control device as the reference standard, 31 CO-Oximeters were evaluated from five different manufacturers using four levels of control solutions.
As table 2 shows, CO-Oximeter measurements of Hb may vary as much as 0.9 g/dL between devices in a normal Hb range.
http://www.masimo.com/pdf/SpHb/LAB5447A.pdf

Tycker det är uppenbart att felkällorna kan vara ganska stora.
Citera
2013-03-01, 01:06
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Norge idkar censur..

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/nrk-nobbar-ug-kommer-inte-sanda/
Fast han gör ju en synnerligen adekvat motivering:
Citat:
Huvudanledningen är att vi inte tycker dokumentationen om VM i Thunder Bay är tillräcklig för att motivera det rampljus som enskilda utövare hamnar i, fortsätter Kalbakk.

Det är huvudet på spiken. UG-programmet var en usel soppa vars enda syfte var att göra ett scoop. Det hade kunnat göras så mycket bättre om de hade haft en seriös inställning och någorlunda skickliga jornalister istället för Hasse Svens.

Kalkbakk har en hederligt argument där. Men frågan är hur mycket man måste tassa på tå. Hasse Svens har enligt egen uppgift jobbat med detta under fyra år och kommit såhär långt. Ska fler uppgifter komma fram i ljuset så måste man sätta press på förbunden, genom att sända det man har.

Skidvärlden verkar inte skatta tevetittarnas slutledningsförmåga särskilt högt, och verkar överdrivet ömfotade. Lite Ranelid över reaktionerna.

Citera
2013-03-01, 02:33
Medlem
Forskningen visar att Fredriksson och Elof är fullt normala. En snabb normalisering av Hb efter höghöjdsvistelse är det förväntade utfallet.

http://downthebackstretch.blogspot.se/2012/09/its-all-about-blood.html
Citera
2013-03-01, 03:04
Medlem
AntiVits avatar
Har testat mitt Hb-b värde vid 4 olika tillfällen och jag har haft: 143, 145, 149 samt 151(g/L). Helt normala värden eftersom referensvärdet var 134-170(g/L). Har man värden på uppemot 190 kan jag tänka mig att det är nåt allvarligt fel med kroppen.
Citera
2013-03-01, 03:29
Medlem
Från SVT's inslag med Jakob Mørkeberg:

Säsong - Antal testade - För högt Hb-värde

2002/2003 - 402 - 1
2003/2004 - 352 - 1

Inte så vanligt va?
Citera
2013-03-01, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Från SVT's inslag med Jakob Mørkeberg:

Säsong - Antal testade - För högt Hb-värde

2002/2003 - 402 - 1
2003/2004 - 352 - 1

Inte så vanligt va?

Post Muhlegg.

Sämmer rätt bra med denna länk som postades tidigare i tråden. Fallen för män med Hb över 17,0 gick ned från 29 säsongen 2001/2 till 6 st 2002/3; för kvinnor från 8 st med över 16,0 till Noll. (klicka på sid 22 till vänster)

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:wrv_70zfJl0J:www.idan.dk/upload/odense.ppt+&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESjuTa6nj 2fb1TWxIKK_eEhoq-Sr9Wrgq0Lyn9sx_W8TcMnJ94kwXKOqrambkYPEodiBogw0bsoO wLGev9fIUNj35r h8g3yknlj2eIVLKIxyozjXZO1Ir3K4GFuzZtchKhqRs5ju&sig =AHIEtbT0eTNGl-UtBsOr7I5SWhsIWknvaQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in