2013-02-28, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dullabo
Kvittar väl om han söp ihjäl sig, han var en fuskare som råkade supa ihjäl sig. Bara för att han dog en tragisk död så ska han inte få någon upprättelse. Orättvist mot Finland vet jag inte, det har ju bevisats att de har dopat sig, det är inte bevisat att andra i någon större utsträckningar har gjort det förutom att allt talar för det, men det räcker inte.

Det är såklart BS alltsammans.
Myllylä var betraktad som kanske den störste talangen i sin sin tid..vi snackar odopat råmaterial här--fråga vilken vettig skidledare som helst...för GUDS skulls ta inte mitt ord som sanning!

Dählie var en modest medelpotatis..sedan ändrade sig saker å ting.

Vem var den bäste skidåkaren?

Dählie eller Myllylä?

Bland folk som vet finns bara ett svar såklart...Myllylä.Dählie kunde dra fördel.Hade Mika Myllylä varit norsk så hade han inte bara varit i liv idag,,,han hade haft BÄTTRE meriter än den underlägsne skiddoparen Björn Dählie.

Per Elofsson?

Jag går inte dit--såsom varande svensk...men det är sorgligt alltsammans.
Citera
2013-02-28, 01:51
Medlem
Moon The Loons avatar
Åge Skinstad ‏skriver på Twitter.

Citat:
SVT har fått alle data som beviser at beskyldningene mot nordmennene er nonsens.

Vore intressant och veta vilket material man har släppt till Svt.

Edit: I övrigt är det anmärkningsvärt att läsa "Pölsa" skriva att han är 100% säker på att hans hjältar var helt rena. Hur fan kan han veta det! Gillade inte killen innan och det blev knappast bättre efter det korkade utlandet.
Senast redigerad av Moon The Loon 2013-02-28 kl. 02:00.
Citera
2013-02-28, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Hahaha på något sätt är det du skriver väldigt kul. Kan vara när du lägger in lite norska och ibland höjer rösten genom att använda stora bokstäver.

Men va fan...kommer själva budskapet igenom?

Hur länge skall vi gå på bluffen denna gång?

Finland dopade sig systematiskt sedan 72..gamla Sovjet tidigare.

Går avslöjandet fortare idag?

Varför vinner NORGE ALLA GULD PÅ DAM SÅSOM HERRSIDA?

Man måste allvarligt ställa frågor serru..eller skolkade du från den kritiskt granskande lektionen och höll dig till Pol Pot versionen?
Citera
2013-02-28, 03:15
Medlem
eternussermos avatar
Som Hammarbyare har jag vant mig vid lookalikes poster under förra superettansäsongen, du kommer att bli saknad av all B(r)ajare

Det är sannerligen en ynnest att få ta del av alla självutnämnda experter som kryper fram från sina hålor under stora mästerskap för att delge oss andra stackare SANNINGEN.

Det skulle faktiskt inte kunna vara så att det likt Sverige under tennisundret kommer fram massvis med talanger som får draghjälp av varandra och dessutom tränar tillsammans och på så sätt sporras och får självförtroende?

I konditionsidrotter är dessutom sannolikheten större att de kommer att dominera under längre tid än i tekniksporter.
Citera
2013-02-28, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
... ett normalt värde vore 14.
Nu är det faktiskt som så att jag själv har uppmät HB på 165-170, jag är va många här skulle kalla elitidrottare. Jag har aldrig dopat mig och aldrig varit på höghöjdsläger, förklara det....
Citera
2013-02-28, 06:52
Medlem
Charlotta Kalla gråt inga tårar....Du har inte en chans mot de norska tjejerna.Ni åker inte skidor på samma villkor.
Alla är så naiva,skylla på att instrumenten som användes på 90-talet, inte är tillförlitlig.
Farsen med Di Chenta ,som ramlar strax innan startlinjen säger en del.

För mig var den store Dählie dopad när han var aktiv och fler med han.

De finska skidlandslaget blev påkomna och istället för att förneka erkände dom.Nu ser man norska skidförbundet med tränare ,aggresivt försvara sig med taskiga mot argument.

Snart är det os i Ryssland.Snart kommer rysska skidåkare som man aldrig har hört talas om börja vinna tävlingar.Det måste vara en viss framförhålllning .En okänd ryss/rysska kan plötsligt börja vinna guldmedaljer på hemmaplan.

Det finns en man jag aldrig skulle misstänka att han vore dopad och det är Gunde Svan.Hans ärliga uppsyn och uttalade tävlinsinsikt talar sitt eget språk.
Citera
2013-02-28, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Som Hammarbyare har jag vant mig vid lookalikes poster under förra superettansäsongen, du kommer att bli saknad av all B(r)ajare

Det är sannerligen en ynnest att få ta del av alla självutnämnda experter som kryper fram från sina hålor under stora mästerskap för att delge oss andra stackare SANNINGEN.

Det skulle faktiskt inte kunna vara så att det likt Sverige under tennisundret kommer fram massvis med talanger som får draghjälp av varandra och dessutom tränar tillsammans och på så sätt sporras och får självförtroende?

I konditionsidrotter är dessutom sannolikheten större att de kommer att dominera under längre tid än i tekniksporter.
Håller med dig. Hur kommer det sig att Sverige är överlägset Norge i fotboll och hockey? Ska man vara lojal mot mångas teorier här så måste ju alla i tre kronor o fotbollslandslaget va dopade....
Citera
2013-02-28, 07:42
Medlem
foool13s avatar
Bra att Moerkeberg uttalar sig och ger på ett sätt lite motkraft till Damsgaards senaste svammel.

http://www.svt.se/sport/forhojda-blodvarden-vid-os-2006

Citat:
– Vi gjorde en jämförelse med åkares blodvärden före och efter OS 2006 och kunde konstatera att det var markant högre värden vid mästerskapet, säger Jakob Moerkeberg, forskare vid Rigs- hospitalet i Köpenhamn, till SVT.

Hela 33 manliga åkare hade över 170 som var den dåvarande blodvärdesgränsen.
Senast redigerad av foool13 2013-02-28 kl. 08:05.
Citera
2013-02-28, 07:53
Medlem
Judith-s avatar
Man märker att aftonbladet är norsk-ägd i frågan om eventuellt (Troligen) dopade norrmän bland annat under 90 talet
Citera
2013-02-28, 08:06
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cash
Håller med dig. Hur kommer det sig att Sverige är överlägset Norge i fotboll och hockey? Ska man vara lojal mot mångas teorier här så måste ju alla i tre kronor o fotbollslandslaget va dopade....

Skidåkning är Norges nationalsport och man måste nog ha bott i landet för att faktiskt förstå hur stor sporten är. Det är ju ingen tillfällighet att Northug påminner mer om en rockstjärna än en helylle-skidåkare. När det gnälls om Norges framgångar är det lätt att glömma vilket annat land som oftast ligger där uppe och har gjort så länge.....Sverige.

Det förekom säkerligen bloddoping både då och nu. Doping är mycket vanligt i fotboll och hockey men där är det inte alls samma kontroll som i de individuella sporterna.

Det enda jag kan tycka är tråkigt är att så många skidstjärnor har "astma" och på så sätt får prestationshöjande astmamedicin.
Citera
2013-02-28, 08:34
Medlem
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article16326799.ab
Citera
2013-02-28, 08:42
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, jag är inte rädd. Varför skulle jag vara det? Mitt argument är att lämna historien åt historien eftersom det som utspelade sig då skedde under de spelregler som gällde då. Att börja hänga enskilda persomer 20 år efteråt är inget annat än häxjakt som endast pöbeln kan gilla.

Att bygga anklagelser på värden från en instabil mätning är bara blodtörst.

Så du tycker inte att man ska granska de spelregler som rådde då? Då tänker du inte på alla de idrottare blev hindrade av de som dopade sig. De som slutade i förtid för att de inte dopade sig och de som kom på 20:e plats för att de ville köra rena. De tycker jag har rätt att få en moralisk upprättelse.

Det finns ett idrottshistoriskt och medicinskt värde i att lyfta upp det och jag tror även att det fungerar som ett bra vapen i dagens antidopningsarbete. Det kan visa hur dåligt antidopningsarbetet har varit och kan lära oss om hur man ska arbeta i framtiden. Jag tror det finns en risk att man inte utvecklar antidopningsarbetet om man inte vågar granska tidigare epoker. Man måste veta vad man har gjort för fel för att man ska bli bättre helt enkelt. Vågar man inte granska skidhistorien; vad är det då som säger att dagens granskning är bra. Det går inte fokusera på hur det är idag utan att blicka bakåt.

Jag tycker inte anklagelserna var bra, men förklaringarna var heller inte bättre. Jag tycker att man ska fortsätta granskningen och det var modigt att någon vågade börja. Det är rätt självklart att kritiken kommer att handla om programmets metoder och de tveksamheter som finns. Det visste jag på förhand. Det finns mycket i debatten som påminner om Lance Armstrongs dopningsaffär.
Senast redigerad av mishima 2013-02-28 kl. 08:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in