2013-02-23, 22:22
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Sen går ju snacket extra mkt om Björgen. Inte helt konstigt heller.

- Naturligvis, Bjørgen svinger jo voldsomt i sine prestasjoner. Faktisk ble hun så dårlig som nr 2 i Davos uken før VM. Sjokkerende at hun vinner med bakgrunn i sine resultat hittil. Det må skyldes doping.
Citera
2013-02-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
- Naturligvis, Bjørgen svinger jo voldsomt i sine prestasjoner. Faktisk ble hun så dårlig som nr 2 i Davos uken før VM. Sjokkerende at hun vinner med bakgrunn i sine resultat hittil. Det må skyldes doping.

Det ska inte alls skyllas på doping. Björgen är världen mest framgångsrika skidåkare och någon måste få vara det utan att bli beskylld för doping.
Dessvärre exploderar världen av rykten när den norska dominansen demonstreras som idag. Själv tror jag på den enkla sanningen att detta är Norges nationalsport och att det är anledningen till framgångarna. Ungefär som de svenska tennisframgångarna efter Björn Borg eller de svenska alpina framgångarna ihop med Stenmark. Gunde Svan ledde en svensk era i skidspåren och Daehli gjorde detsamma för Norge senare.
Det förekommer doping, det vet vi. Vi vet också att svenskar och norrmän erkänt doping i andra sporter. Vi är i grunden inte hederligare än någon annan och vi är defintivt inte bättre människor än andra. Man kan inte påstå att ingen dopar sig i Norden.
Däremot vågar jag på påstå att det inte existerar en centralt organiserad doping i Norge och Sverige som man kan misstänka finns i andra länder. Finland är ett bevisat exempel.
En enskild deltagare kan ha en egen agenda, om detta vet ingen någonting förän det är bevisat.
Citera
2013-02-23, 23:01
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det ska inte alls skyllas på doping. Björgen är världen mest framgångsrika skidåkare och någon måste få vara det utan att bli beskylld för doping.
Dessvärre exploderar världen av rykten när den norska dominansen demonstreras som idag. Själv tror jag på den enkla sanningen att detta är Norges nationalsport och att det är anledningen till framgångarna. Ungefär som de svenska tennisframgångarna efter Björn Borg eller de svenska alpina framgångarna ihop med Stenmark. Gunde Svan ledde en svensk era i skidspåren och Daehli gjorde detsamma för Norge senare.
Det förekommer doping, det vet vi. Vi vet också att svenskar och norrmän erkänt doping i andra sporter. Vi är i grunden inte hederligare än någon annan och vi är defintivt inte bättre människor än andra. Man kan inte påstå att ingen dopar sig i Norden.
Däremot vågar jag på påstå att det inte existerar en centralt organiserad doping i Norge och Sverige som man kan misstänka finns i andra länder. Finland är ett bevisat exempel.
En enskild deltagare kan ha en egen agenda, om detta vet ingen någonting förän det är bevisat.

Håller med tills viss del av det du säger, men samtidigt är mkt du inte vet eller ens har en aning om.
Om du bara visste.
Citera
2013-02-23, 23:11
Medlem
Citat:
Jo precis som du säger så har vissa atleter en förmåga att pricka formtoppen lagom till mästerskap.

Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
De som fällts för doping har också haft en sällsam förmåga att "pricka in formtoppen" efter att ha varit mindre framträdande under säsongen innan - precis som de flesta norrmän.

Stämmer det in på Norges damer menar ni?
Citera
2013-02-23, 23:18
Medlem
topdawgens avatar
Citat:
Själv tror jag på den enkla sanningen att detta är Norges nationalsport och att det är anledningen till framgångarna.
Og der ligger vel også mye av grunnlaget for det enkelte her vil kalle et naivt syn på norske langrennsprestasjoner på nittitallet. (I tillegg til det faktum at ingen norske utøvere eller ledere har blitt tatt for bruk eller oppbevaring av ulovlige preparater, ei heller koblet til suspekte personer eller miljøer.)

For Norge er den eneste nasjonen der de fremste idrettstalentene satser på langrenn. Allerede der har vi en betydelig fordel. Sportens popularitet betyr mye penger som igjen har bidratt til bedre treningsmetoder og utstyrsfordeler, og da skulle det vel nesten bare mangle at vi har så mange meritter å se til når satsingen hos andre nasjoner til sammenligning ikke har vært i nærheten?

Jeg sier for øvrig ikke at enkelte nordmenn kan ha vært dopet til enkelte løp, men sannsynligheten for at det skal ha foregått en organisert form for doping i norsk langrenn over flere sesonger anser jeg som svært liten.
Senast redigerad av topdawgen 2013-02-23 kl. 23:30.
Citera
2013-02-23, 23:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Gunde Svan ledde en svensk era i skidspåren.

Ursäkta lite OT, men Svan kom ju efter det som påbörjades av Wassberg i kölvattnet av Magnusson och Lundbäck.
Citera
2013-02-23, 23:38
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Håller med tills viss del av det du säger, men samtidigt är mkt du inte vet eller ens har en aning om.
Om du bara visste.

Men berätta då. Om du VET något så säg det rakt ut, för påståenden av detta slag luktar struntprat å det grövsta.
Citera
2013-02-23, 23:39
Medlem
Jag blev glad att se Charlotte Kalla idag. Hon hade tagit ut sig och blev utklassad. Jag hade varit besviken på Kalla om hon tagit medalj. Det är så dopingkulturen fungerar. Jag hyllar de trötta skidlöparna, de som kämpar väl och blir utklassade. Det är de som är mina hjältar. Kalla var trött och frustrerad och hade inte skuggan av en chans mot de fyra norskorna som tog de fyra första platserna. Dessa syntes inte ens vara trötta, kände de ens av mjölksyra? Och just detta har vi sett oräkneliga gånger.

Bjarne Riis, Armstrong, Muhleck m fl. de gör helt fantastiska prestationer och de är knappt trötta efter att de de bestigit sina berg eller backar.

Om Kalla nu, för att fortsätta med henne som exempel, plötsligt skulle resa sig senare under mästerskapet och åka jämnt med dessa övermänniskor, då skulle man utan tvivel veta - också hon har dopat sig. Det är så verkligheten ser ut. Tyvärr. Det är nämligen helt omöjligt att tänka sig att dagsform skulle kunna göra en så stor skillnad mellan elitlöpare.

Den norska kulturen är helt igenom sjuk och den blev det i den stund de satte bloddoping i system i början av 1980-talet. Det var då det norska skidundret plötsligt och utan förvarning reste sig ur askan av 1970-talets fiasko. Det finns inga andra ansatser som kan förklara det norska skidundret.

Den dag antidoping myndigheterna lyckas lura de aktiva med bättre metoder eller undviker/missar att förvarna dem som i det finska exemplet 2001, den dagen kommer också det norska skidundret att vara över - på samma sätt som det össtyska idrottsundret en dag tog slut.

Problemet på lång sikt är dock att ingen kan vinna kampen mot dopingen. Den medicinskt-tekniska utvecklingen är tyvärr (för idrottens del, men tvärtom för oss andra som kan ta del av landvinningarna) sådan att det kommer att öppna sig fler och fler möjligheter att dopa sig framöver. Så frågan är egentligen om det är lönt (snarare ekonomiskt vansinne i mina ögon) att ens en gång försöka kämpa emot dopingen. Släpp den fri och låt elitidrotten gå sin egen grav till mötes och ersättas av den rena underhållningsindustrin. Låt läkemedelsbolagen och de biomedicinska forskningsföretagen sponsra övermänniskornas lek så vi slipper ha dem och deras förljugenhet som förebild för våra barn och ungdomar.
Citera
2013-02-23, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Du underskattar den idrottskultur och den extrema nationalism som finns i Norge - idrottsliga framgångar är väl det enda sätt som Norge kan hävda sej på gentemot omvärlden. Att under såna förhållanden som idrottsman avslöja sej själv och andra norrmän skulle väl vara att gräva sin egen grav. Men det finns faktiskt en norrman, Johan Olaf Koss, som vill ha en sanningskomission om norsk doping. Det initierar att han har sett en hel del under sin karriär, utan att själv vilja anklaga någon. Man får inte heller glömma vad som drabbar dom norrmän som faktiskt svärtar bilden av Norge, t.ex. den som avslöjade norsk sälklubbning, eller den idrottsläkare som omtalade att doping var vida utbrett inom skidsporten - de fick fly landet.

...vilket påminner mig om en berömd formulering.

http://www.youtube.com/watch?v=hQJLz8xxXg0
Citera
2013-02-24, 00:13
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topdawgen

Jeg sier for øvrig ikke at enkelte nordmenn kan ha vært dopet til enkelte løp,

Du har helt rett og vi får vel være snille og opplyse disse konspirasjonsteoretikerne om at det faktisk har vært en dopet norske langrennsløper. (Disse konspirasjonsteoretikerne som forøvrig aldri er å se hverken i langrenn eller sykkeltråder på diverse fora, før det er snakk om doping). Da dukker de opp og slenger ut av seg ukvalifisert synsing om en sport de bare har perifer kjennskap til gjennom diverse tabloidoppslag.

Vel til alle dem kan jeg opplyse om at i femila i kollen i 1958 gikk det faktisk en dopet norsk langrennsløper. En virkelig klasseløper med sans for filmstjerner. Så da er det bare å begynne å google da, for alle som er desperate etter å finne ut noe snusk om norske langrennsløpere. Jeg antar Google nå går varm, for her har de endelig mulighet til å finne beviset de selvsagt visste måtte eksistere.
Citera
2013-02-24, 00:22
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuppetCitizen
Jag blev glad att se Charlotte Kalla idag. Hon hade tagit ut sig och blev utklassad. Jag hade varit besviken på Kalla om hon tagit medalj. Det är så dopingkulturen fungerar. Jag hyllar de trötta skidlöparna, de som kämpar väl och blir utklassade. Det är de som är mina hjältar. Kalla var trött och frustrerad och hade inte skuggan av en chans mot de fyra norskorna som tog de fyra första platserna. Dessa syntes inte ens vara trötta, kände de ens av mjölksyra? Och just detta har vi sett oräkneliga gånger.

Bjarne Riis, Armstrong, Muhleck m fl. de gör helt fantastiska prestationer och de är knappt trötta efter att de de bestigit sina berg eller backar.

Om Kalla nu, för att fortsätta med henne som exempel, plötsligt skulle resa sig senare under mästerskapet och åka jämnt med dessa övermänniskor, då skulle man utan tvivel veta - också hon har dopat sig. Det är så verkligheten ser ut. Tyvärr. Det är nämligen helt omöjligt att tänka sig att dagsform skulle kunna göra en så stor skillnad mellan elitlöpare.
.

Vad är det här för struntprat? Kalla var inte utklassad, hon var snarare med i loppet förvånansvärt länge. I vanliga fall brukar hon få släppa på den klassiska distansen då hon inte är bra nog på den. Du verkar inte ha några som helst förkunskaper och kommer in med svepande formuleringar som inte har några som helst fakta som backar upp dem, typiskt foliehattssnack.

Faktum är att damloppet idag var mycket jämnare än loppet i Oslo senaste VM. Att inte norskorna var trötta är ju också enbart struntprat, tror du Skippagurra-Steira ville bli fyra åter igen? Eller tror du hon släppt för hon var full av mjölksyra?

Sedan din löjliga framtida misstänksamhet mot Kallas framtida åkning.... Hennes främsta distans är 10 km skate, och det är mycket möjligt att hon kan hävda sig ännu bättre där. Varför skulle det bevisa att hon var dopad, det är välkänd kunskap att hon generellt sett gör bättre ifrån sig på den sträckan.

Så fort det blir VM eller OS kommer foliehattarna framkrypande ur sina små hål för att sprida sin dynga...
Citera
2013-02-24, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuppetCitizen
*dravel*

Härlig logik. Om dagens top-5 ägnat sig åt något annat än att åka skidor jäkligt snabbt hade väl Kalla givetvis varit dopad och övermänsklig. Hur skulle hon annars kunna vinna? Om några tjejer med talang nog att piska norskorna med 30-40 sekunder sysslat med längdskidåkning hade väl norskorna varit trötta och ärliga losers.

Jag har lite rykande het insider info att dela med mig av. Gör dig beredd på att bli besviken på Kalla! Säkra källor har nämligen avslöjat att Charlotte planerar en blodtransfusion innan 10 fritt. Gössner och Mäkäräinen däremot, som uppenbarligen är Mühleggdopade i världscupen i skidskytte, kommer att tävla helt rena. Kom ihåg var du hörde det först. På tisdag får du se att jag vet vad jag talar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in