Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-06, 00:23
  #13
Moderator
Gromguttens avatar
Nu är det väl inte astma i den vanliga meningen utan den variant man får av att träna i kall och torr luft och medicineringen ger utøvaren sin vanliga kapacitet tillbaka.
Citera
2010-08-06, 00:25
  #14
Medlem
Moon The Loons avatar
Det är köldastma. Vanligt även i det Svenska laget.
Citera
2010-08-06, 10:09
  #15
Medlem
Plutuss avatar
Det är väl en del diskussioner om själva medicineringen också? Att det är för starka/stora doser som kanske ger mer än den vanliga kapaciteten tillbaka?
Citera
2010-08-06, 10:11
  #16
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutus
Det är väl en del diskussioner om själva medicineringen också? Att det är för starka/stora doser som kanske ger mer än den vanliga kapaciteten tillbaka?

Det är väl egentligen bara Marit Bjørgen som har fått dispens från FIS att få medicinering utøver den vanliga dosen. Eller känner du till fler?
Citera
2010-08-06, 10:33
  #17
Medlem
Plutuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Det är väl egentligen bara Marit Bjørgen som har fått dispens från FIS att få medicinering utøver den vanliga dosen. Eller känner du till fler?
Nej, jag är rätt dåligt insatt i frågan. "Den vanliga dosen" kräver väl dispens den också och skulle kunna missbrukas?
Och har en fått dispens för starkare medicinering så öppnar det säkerligen upp för flera. Fast om de är från Norge eller inte är väl inte relevant, förutom som topic i denna tråd.
Citera
2010-08-10, 21:40
  #18
Medlem
ZRydens avatar
Ack, ack, ack, dessa norrmän, astmamediciner och koffeintabletter. Börjar det svenska flåset i nacken återigen bli för starkt?

Nej, men allvarligt, jag har rätt stor tro på den norska skidkulturen, precis som den svenska, vad gäller rent spel, och så som jag har förstått ska det bara handla om att återfå full kapacitet.
Citera
2010-11-20, 22:51
  #19
Moderator
Gromguttens avatar
Sammanfogade till en tråd om dopingdiskussioner inom vintersporten så att vi kan lägga allt sådant på ett ställe.

/mod
Citera
2010-11-20, 23:00
  #20
Medlem
eternussermos avatar
Fortsätter diskussionen här från vintersportstudion med mitt inlägg (En del har redan svarat så ni får gärna lägga in dessa i denna tråd). Vi diskuterar Marits dopingklassade astmamedicin och där någon undrat om Kalla använder samma (CK).

CK har mig veterligt ingen astmaspray. Tycker för övrigt att jämförelsen med glasögon, som tas upp på SVT ständigt, haltar.

Glasögon kan vem som helst skaffa medan dopingklassade astmamediciner krävs det specialtillstånd för, dvs om du har lite problem med andningen får du knappast dispens men om du har lite problem med ögonen så är det bara att skaffa rätt glasögon.

Sedan kan man fråga sig VARFÖR de är dopingklassade om det inte ger fördelar....

Summarum: Släpp dem fritt så att alla kan använda dem, kanon!
Citera
2010-11-20, 23:37
  #21
Medlem
Moon The Loons avatar
Att diskussionen kommer vara lååång under vintern tvekar jag inte en sekund på. Den hade dock kanske just idag varit mer befogad/intressant om avståndet mellan CK och MB varit 3 sekunder. Inte över 40 sekunder.
Citera
2010-11-21, 10:46
  #22
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Att diskussionen kommer vara lååång under vintern tvekar jag inte en sekund på. Den hade dock kanske just idag varit mer befogad/intressant om avståndet mellan CK och MB varit 3 sekunder. Inte över 40 sekunder.
Nja, den blir väl mer befogad när en åkare som brukar en dopingklassad substans vinner med stor marginal.

Jag skulle dock vara intresserad av mer fakta kring den substans som Marit brukar. Varför är den dopingklassad? Vad händer om man skulle släppa den fri?

Sedan tycker jag nog att den hä diskussionen passar bättre i en egen tråd eftersom Marit (och andra) har dispens av FIS och de är sålunda inte är dopingmisstänkta.
Citera
2010-11-21, 11:37
  #23
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Fortsätter diskussionen här från vintersportstudion med mitt inlägg (En del har redan svarat så ni får gärna lägga in dessa i denna tråd). Vi diskuterar Marits dopingklassade astmamedicin och där någon undrat om Kalla använder samma (CK).

CK har mig veterligt ingen astmaspray. Tycker för övrigt att jämförelsen med glasögon, som tas upp på SVT ständigt, haltar.

Glasögon kan vem som helst skaffa medan dopingklassade astmamediciner krävs det specialtillstånd för, dvs om du har lite problem med andningen får du knappast dispens men om du har lite problem med ögonen så är det bara att skaffa rätt glasögon.

Sedan kan man fråga sig VARFÖR de är dopingklassade om det inte ger fördelar....

Summarum: Släpp dem fritt så att alla kan använda dem, kanon!

Men de måste väl ge fördelar (för en fullt frisk person) om medicinerna är dopingklassade, trodde det var så det funkade med doping. Men kanske är något annat som rör astmamediciner.
Citera
2010-11-21, 11:48
  #24
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Men de måste väl ge fördelar (för en fullt frisk person) om medicinerna är dopingklassade, trodde det var så det funkade med doping. Men kanske är något annat som rör astmamediciner.
Ja, men det har förekommit uppgifter om att den här astmamedicinen kommer släppas fri. Skulle vilja ha kalla fakta.

Det som du säger håller jag annars med om och det är det som gör att glasögonjämförelsen som SVT vill köra med är så dålig. Om jag sätter på mig glasögon, som fullt seende, så hjälper det mig inte.

Min farsa påstår sig aldrig ha skidat bättre, och som 50-åring slagit 25-åringar, än den gången han fick låna en astmamedicin av en kompis. En historia jag hört vid familjemiddagar till förbannelse, även om astmavinkeln kom fram först senare...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback