Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-07, 16:28
  #12013
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Ja..man mår fan illa..och speciellt av sundby som teater hostar och grinar så fort det inte går hans väg.
Denna låten är alltid lika aktuell https://www.youtube.com/watch?v=sZXrK3f4zbk

Visst är den bra och en klassiker, men Norge kommer att äga allt även i detta OS.Synd att Oljelandet har mer kapital och makt än de flesta andra länder.De mutar ju alla med sina Oljepengar.

Jon Niklas Rønning gjorde ju doping låtar om Norrmännen som dopar sig, men hans videor är nu borttagna.Ämmet var ju så känsligt för Norrmännen.Men han fick ju ändå göra en föreställning på den Norska Idrottsgalan..

Inget illa om Norge, för att landet är ju helt fantastisk inom Vintersporterna..

https://www.youtube.com/watch?v=50aUTf8ytRI
Citera
2018-02-07, 16:29
  #12014
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Då köper jag det mer, ska ändå bli intressant att se vad som kommer fram ikväll. Om man har sådana här siffror på en atler är det ju märkligt att han kommer undan i de mer direkta dopingtesterna.

Ja det ska bli spännande. UG har ju tyvärr gjort en hel del vansinniga program med det enda uppenbara syftet att skapa sensationshysteri. Jag minns när dom gick på som blodhundar på en stackars antikvitetsexpert från antikrundan för att han råkat påstå att en falsk tavla "förmodligen" är äkta .
Citera
2018-02-07, 16:37
  #12015
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Nej men det är inte heller jag som har pekat ut och dömt alla ryssar? Tycker du det räcker med att man har ett förhöjdt blodvärde (Som 1 av 10k har) för att åka dit för doping?

Och att han har %99.99 bevis är ju bullshit, han säger "Jag är 99.99 säker" det är inte samma som bevis.

Om jag säger jag är 100% säker på att Zlatan är gay, har vi bevis för det då?

Trams.
Om man har ett så extremt värde så gäller omvänd bevisbörda. Förklara hur det kunde bli så. Korten på bordet.
Men det sker inte, istället sprids dimridåer för fullt.
Citera
2018-02-07, 16:39
  #12016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Då köper jag det mer, ska ändå bli intressant att se vad som kommer fram ikväll. Om man har sådana här siffror på en atler är det ju märkligt att han kommer undan i de mer direkta dopingtesterna.

Inte omöjligt förstås. Var ju en åkare som i flera år var bloddopad (Eller EPO) som inte åkte fast under lång tid. Tror det var en Österrikare eller Schweizare.
Dom kanske kan ha liknande medel som glycerin (maskeringsagent som nu är på dopinglistan) för att höja total blodvolym och ändå alltså ge tillåten koncentration trots fler bloda rödkroppar. Mikrodoping av flertal utspridda doser av EPO, testosteron inom tillåtna värde mm.
Citera
2018-02-07, 16:40
  #12017
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Trams.
Om man har ett så extremt värde så gäller omvänd bevisbörda. Förklara hur det kunde bli så. Korten på bordet.
Men det sker inte, istället sprids dimridåer för fullt.

Håller med om att man ska förklara sig när man har sådant blodvärde, sa jag någonsin att hen inte skulle det? Däremot säger jag att blodvärdet i säg inte är bevis för något, därför undrade jag om UG hade något mer. Sen tycker jag det är sinnesjukt att ingen i WADA (eller vilket nu tillsynsorganet är) inte uppmärksammat detta och förhört åkaren, utan att det krävs Janne J för att något ska hända.
Citera
2018-02-07, 16:49
  #12018
Medlem
Om jag har förstått detta rätt så är det alltså till att börja med en svensk skidåkare som främst var aktiv från 2001-2010 som hade ovanligt höga blodvärden (detta tog dom upp i Sportspegeln i söndags).
Är detta klart vem det är det handlar om?

Är det samma person som nu är aktiv i landslaget? Känns ju väldigt skumt både med tanke på ålder osv.

Och om någon kan göra ett snabbt sammandrag av vad det här handlar om? För om jag förstått detta rätt så ska det handla om två nuvarande os-åkare som också har enligt tester höga värden av blodvärden?!
Eller har jag fått det om bakfoten?!
Citera
2018-02-07, 16:53
  #12019
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Håller med om att man ska förklara sig när man har sådant blodvärde, sa jag någonsin att hen inte skulle det? Däremot säger jag att blodvärdet i säg inte är bevis för något, därför undrade jag om UG hade något mer. Sen tycker jag det är sinnesjukt att ingen i WADA (eller vilket nu tillsynsorganet är) inte uppmärksammat detta och förhört åkaren, utan att det krävs Janne J för att något ska hända.

Jag menar att kombinationen av ett extremt värde och ingen förklaring är att se som ett solklart bevis.
Men det kanske kommer en förklaring... men f_n trot...

Istället är det dimridåer och motattack som gäller: "Ingen är fälld för doping", "det är ett problem att hemliga uppgifter har läckt ut", "alla svenskar är garanterat rena" osv osv.
__________________
Senast redigerad av DikT 2018-02-07 kl. 17:09.
Citera
2018-02-07, 17:04
  #12020
Medlem
Att ingen vet vem det är verkar mer konstigt om det nu finns någon!
Tror inte att det finns en åkare som det talas om, finns det så presentera namnet i så fall.
Eller är det vår svenska ärlighet som gör att ingen kan vara dopad från vårt land, i så fall kommer dom hit inflyttande från Ryssland å avslutar karriären med rodel.

Fram med namnet om det finns.
Är nån dopad till 99% är det ju bara nån cm på en karl på 1.85 som inte är dopad.
Citera
2018-02-07, 17:14
  #12021
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det är korrekt; i blodet finns en andel vatten. När du blir uttorkad minskar den andelen och därmed blir det fler röda blodkroppar per milliliter.

När du är på hög höjd bildas fler röda blodkroppar för att kompensera för den lägre syrehalten.

Kombinationen uttorkning och hög höjd kan därför få blodvärden att stiga ordentligt.

Lägg till det, att olika personer har olika normalnivåer vad gäller blodvärden och även reagerar olika starkt och snabbt på t ex höjdförändringar och uttorkning.

Många av de bästa skidåkarna är födda med en mycket hög naturlig nivå.

Summa summarum gör allt detta att det är mycket svårt att göra en kvalificerad bedömning av en persons blodvärden om man inte känner till ett antal kringfaktorer.

Vi får väl se om UG lyckas presentera genomarbetade och trovärdiga fakta.

Vad jag kan se så skall åkarna dricka mer vatten ju närmare mästerskap de kommer. Jag kan se en korrelation , men det kanske bara är jag. De verkar vara dåliga på uttorkning destå närmare ett mästerskap är.
__________________
Senast redigerad av exceptional 2018-02-07 kl. 17:23.
Citera
2018-02-07, 17:17
  #12022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Ok tack, som jag trodde med tiden

Men hade de haft data som visade att åkaren hade toppar vid varje mästerskap och sen låg lågt däremellan hade de nog visat detta, det hade passat bättre på Hellner Hellner har dessutom alltid prestera enorm bra på sista tour de ski etappen men ibland/ofta varit kass i många av de övriga etapperna - det tyder på att han har en hög syresättnings kapacitet från start. Hans problem mellan mästerskap är nog mer motivation, svenskarna tjänar för lite på världscupen ( sponsor pengar) allt fokus är på OS och VM vem bryr sig om vem som kom 2a i Rucka.
Faran är från 2001-2010. Det var egentligen först i OS2010 som Hellner började prestera riktigt bra i mästerskapen. Om han nu var dopad 2010 kan det mycket väl ha varit första gången.
Citera
2018-02-07, 17:20
  #12023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smeknamnetroffe
Om jag har förstått detta rätt så är det alltså till att börja med en svensk skidåkare som främst var aktiv från 2001-2010 som hade ovanligt höga blodvärden (detta tog dom upp i Sportspegeln i söndags).
Är detta klart vem det är det handlar om?

Är det samma person som nu är aktiv i landslaget? Känns ju väldigt skumt både med tanke på ålder osv.

Och om någon kan göra ett snabbt sammandrag av vad det här handlar om? För om jag förstått detta rätt så ska det handla om två nuvarande os-åkare som också har enligt tester höga värden av blodvärden?!
Eller har jag fått det om bakfoten?!

Den som är med 99,99% säkerhet dopad tycks vara OS-åkare eller iaf aktiv i landslaget. Det har Expressen rapporterat om.

Vi vet också att det är en man, troligtvis medaljör.

Som vi konstaterat i tråden är Hellner huvudmisstänkt men det kan även vara Rickardsson och Teo Petersson samt Brink och Jönsson med lite god vilja.
__________________
Senast redigerad av Mafia 2018-02-07 kl. 17:22.
Citera
2018-02-07, 17:21
  #12024
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Det är avvikande blodvärden ett flertal gånger. Och man har haft tillgång till blodpass för att jämföra med åkarens normala nivå.

Fast blodpass tillkom 2009 så det är väl innan blodpassen som dessa värden gäller med tveksamma mätmetoder enl AntidopingSverige
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback