2014-03-29, 01:32
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zacker
Hej igen, du menar hur man får fram värdet 33.4? Tja, "helt enkelt" syftar absolut inte på hur lätt eller svårt det är att räkna ut, heh. Att räkna variansen för hand är inte så skoj - formeln blir lång - men excel eller statistik program kan göra det åt dig. Jag har tyvärr inte svensk eller engelsk version av excel så jag kan inte skriva ner formelnamnet men jag vill minnas (kan va helt fel dock) att engelska excel-namnet för att beräkna standardavvikelsen är [stdev.s] och om man sen kvadrerar resultatet har man variansen. Men jag avråder från att räkna per hand .
I exemplet ovan är variansen inklusive mätvärdet 17.0, σ2=43.3 och utan 17.0 σ2=23.9. z-score för mätningen 17.0 blir Hb-z=3.45, p=0.0006 (en på 1670). Med den tyska variansen från artikeln blir z-score = 2.67, p=0.0076 (1 på 131). Skulle vara intressant att veta vilken metod och varians som används i praktiken.

Förutsatt att jag inte räknat fel.

Edit: Bloodpassen använder den "tyska" variansen (σ2=39.86) vi behöver alltså inte räkna ut den. Men vilka tokar. En "clean" grupp bestående av cyklister och roddare... Är det förvånande att variansen är hög?

WADA:s eller FIS? Och vart finns den informationen? Verkar onödigt att lägga resurser på ett system med sådan säkerhetsmarginal. Därmed inte sagt att rättssäkerhet inte ska beaktas, men med sådan marginal så är det ju bättre att inte lägga ner tid och resurser alls utan testa på som vanligt. Dessutom är det ju per definition den individuella variansen som är av intresse. Går ju att se i tabell att 3 av 3120 tester på manliga skidåkare mellan 01-07 visade över 3.09 och det var ju det förväntade i ett rent fält vilket vi vet att aktuellt kollektiv inte var. Inget test alls från 02 då Muhlegg härjade. http://www.svt.se/ug/article1869659.svt/binary/FIS%20article%20Jakob%20Moerkerberg.pdf

Hade inte tänkt räkna något, bara förstå principen bakom. Utgår logiskt från att σ2 ökar i en serie med historiskt varierande värden och håller sig litet i en jämn serie, även om medel är samma. Förväntningarna på att nästa värde ska visa nära medel är högre i en stabil serie än i en varierande. Gällande Hb antar jag att man med ord ungefär kan beskriva det som att man medelst mätningar "söker" ett okänt normalvärde, samt dess rimliga variation. I mitt "exempel" kan man se att normalvärdet högst troligen är drygt 15. Men möjligheten att det är högre eller lägre finns också på grund av tillfälligheter. Sannolikheten för tillfälligheterna uttrycks i variansen σ2 och manifesteras också i nästa värdes z-score. Inom tillfälligheter borde både faktisk avvikelse från normal och mätfel ingå, både för tidigare och aktuellt värde. Alltså sannolikheten anger chanserna för att uppmäta aktuellt värde vid tillfället.

Nu säger ju de flesta experter att har man normalt 15 är det närmast omöjligt att komma upp i 17, så därför är det intressant att se det i siffror i form av matematisk sannolikhet. Detta scenario tycks ju bara misstänkt med tysk varians så ger inte så speciellt mycket och ska alltså sannolikt förväntas inträffa en hel del gånger om testtillfällena uppnår fyrsiffriga antal.

------------

Den här länken skulle varit med i tidigare inlägg i anslutning till Ashendens mikrodos-studie. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3372716/
Citera
2014-04-07, 14:32
Medlem
Kan bara svara som hastigast så det blir lite knappt men...
Sjutton också, glömde skriva ner referensen för att den tyska variansen används av WADA men antagligen hittade jag det i nåt av WADAs "technical documents". Kanske hinner jag leta upp det igen när jag har lite tid. Information om den "tyska studien" fanns i en av de länkade artiklarna som handlade om z-score. Däri kan man hitta fler referenser om jag inte minns fel. Däremot har jag inte hittat original studien (som kanske eller kanske inte handlade om bloddopning...) men den existerar ju uppenbarligen. Vad som var uppseendeväckande med den tyska studien var att variansen för Hb (och antagligen för rets, minnet sviker igen) var lång större än motsvarande studier i andra länder som de gick igenom.
Jag håller absolut med om att den individuall variansen borde användas, och det var egentligen den ursprungliga iden. En "standard" varians var väl egentligen bara tänkt att användas om man hade färre an 6 mätningar för en individ.
Citera
2014-05-05, 19:24
Medlem
Discgears avatar
En person som inte tvekar att sätta sig i bilen berusad, hyser knappast några större skrupler när det gäller intagande av otillåtna prestationshöjande medel i idrottssammanhang.
Citera
2014-05-14, 17:45
Medlem
Discgears avatar
Armene mine ble til lårstørrelse

http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/skofterud-innlagt-paa-intensivavdelingen/a/10123209/

Diagnosen er jeg er rammet av rabdomyolyse

Kan ju vara naturligt, men alltid märkligt när en elitidrottare drar på sig sjukdomar som är relaterade till prestationshöjande medel.

Athletes abusing ephedrine are at increased risk of rhabdomyolysis (muscle breakdown). Some of the breakdown products of this process like myoglobin may lead to acute kidney failure.
Citera
2014-05-17, 11:29
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Någon som har koll på vad Valerio Checchi har gjort?
http://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=9830&type=re sult
På status står det: Active
Not Allowed - doping offence
Citera
2014-05-17, 11:58
Medlem
Mnomads avatar
"Missade" tester:
http://www.coni.it/en/news/20073-anti-doping-the-prosecutor-is-refering-valerio-checchi-winter-sports.html
Citera
2014-05-18, 03:20
Medlem
Erik88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Har läst igenom det mesta av det som skrivits under säsongen och inget verkade ens tänkt tanken på att Dyrr var dopad. Många andra har fått anklagelser, men aldrig han. Vi var helt förblindade av hans chans att spräcka norska trippeln.

Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Förmodligen sanningen. Tror det i sportsammanhang underligger en patriotism hos svenskar som sällan nämns men som tar sig olika uttryck beroende på idrott, ofta osmickrande sådana. I skidsammanhang en ovilja att se norsk framgång. Det är i princip viktigare att Norge inte vinner än att Sverige gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Inlägg som detta känns ju tveksamt att ha skrivit nu, men du har helt rätt. Blev väldigt förvånad och sjukt besviken när han avslöjades som fuskare. Han kom ju inte riktigt från ingenstans heller utan hade gjort bra prestationer tidigare även om man nu i efterhand inser att varningsklockorna borde ringt ändå.

Tre citat ur tour de ski tråden som också passar in här också. Jag tänkte aldrig tanken då. Men desto mer tänker jag nu och ett nytt namn har dykt upp. Iivo Niskanen, häpnadsväckande framsteg på kort tid och han är bara 22 år. Yngre herrar som kommer upp från ingenstans och kan hävda sig i distans är ju knappast vanligt. Hemskt att tänka på och hemskt för både längdskidåkningen i världen i allmänhet och Finland i synnerhet. Men vad tror ni visst är jag bara ute och cyklar?
Citera
2014-05-19, 13:52
Medlem
Wada har nu förbjudit xenon gasen som det snackades om i OS.
Citera
2014-05-19, 17:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlite
Wada har nu förbjudit xenon gasen som det snackades om i OS.
Finns väl inga sätt att testa om jag har fattat det rätt så det enda som det innebär är väl att ryssarna inte är lika öppna med det..
Citera
2014-05-20, 08:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Skall en finsk skidåkare ha åkt fast för doping? Finska skidförbundet skall ha en presskonferens kl 13 idag men det verkar inte röra någon av dem som deltog på OS enligt ryktena på nätet just nu.
Citera
2014-05-20, 08:12
Medlem
Finska skidförbundet håller idag presskonferens. Orsak doping. Det handlar dock inte om någon av åkarna som var med i OS.

Men i och med att det är skidförbundet som håller PK lär det vara någon som har något med landslaget att göra.

Hoppas på Lallukka, men han har ju inga kopplingar till landslaget numera så det bör väl vara någon annan.

Edit: tvåa på bollen
Senast redigerad av carbonlite 2014-05-20 kl. 08:43.
Citera
2014-05-20, 08:18
Medlem
Vill ogärna börja spekulera men det finns en som jag misstänker. Tänker dock inte skriva ut namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in