Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-24, 00:39
  #2521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Tradern69 har visst opprettet nickname for å gå i rette med norske skiløpere. Han tør dog ikke svare på Kyllingvinges relevante spørsmål. De passer sikkert ikke inn i Traderns forestillingsverden.

Sundby har ikke gjort noe feil selv, eller oppnådd noe. Hans medisinske støtteapparat har begått en formell feil, som han blir straffet for. Antagelig har mange gått samme feilen, som ikke øker mengden inntatt i kroppen - og som kunne vært unngått med et papir.

I siste sesong 2015-16 var alt i orden, og Sundby var da bedre enn han noensinne har vært tidligere. Hva er Traderns forklaring til det...?

Hvorfor late som om astma gir en fordel - og at det er noe særnorsk!
Minst 50% på det svenske landslaget er rammet, og en rekke av andre nasjoners løpere er også astmadiagnostisert . Men dét er helt uproblematisk for Tradern og de fleste svensker, virker det som.

Astmamedisin ble først et problem når Bjørgen ble suveren - da søkte man forklaringer og unnskyldninger. Hvorfor hjelper da ikke dette andre løpere på samme måten - og tror Tradern at Johaug og Northug hadde blitt enda bedre om de ble diagnostisert med astma?

Jag har inte orkar rota igenom senaste sidorna i tråden så du kan gärna förklara (igen) hur man nu vet att Sundby var ren 15/16 och att ingenting mörkläggs även denna gång?
Citera
2016-07-24, 01:54
  #2522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Låt oss analysera presskonferensen som Norges skidförbund och Johnsrud Sundby höll för ett par dagar sedan och försöka se vad som är dimridåer eller rena lögner. Inför presskonferensen skickade NSF ut följande document http://www.skiforbundet.no/Images/2....28norsk%29.pdf och http://www.skiforbundet.no/Images/6.%20Presentasjon.pdf
Huvudargumentationen mot domen är:


NSF och Johnsrud Sundby hänvisar till “studier” om att forstøverapparat [nebulisator] är så innefektiva att endast 10% av doseringen kommer in i kroppen.

Allt detta är en dimridå.

För det första så är det oklart vilka studier NSF hänvisar till. Exempelvis http://patient.info/doctor/nebuliser...neral-practice säger att många Nebulisatorer är innefektiva och ger endast ned till 10% av dosen.
Jag ställer mig tvivlande till att MJS och NSFs medicinska team använder sig av den minst effektiva Nebulisatorn på marknaden. En snabb googling ger vid handen att det finns Nebulisatorer som distribuerar upp till 98% av dosen till kroppen.http://justnebulizers.com/micro-air-...-ne-u22v.html/ Knappast okända för cutting-edge forskning inom norsk skidåkning.

För det andra så skriver man inget om hur effektiv den normala metoden är, med olika former av inhalatorer. I denna studie http://www.journalslibrary.nihr.ac.u...rt-hta5260.pdf så jämför man effektiviteten hos olika inhalatorer och de tycks ligga på 5-30% av full dos. Men det Johnsrud Sundby på inrådan av landslagsläkaren gjort är att han inhalerat närmre 10 gånger mer än den tillåtna maximala dygnsdoseringen (som om vanliga inhalatorer skulle distribuera 100%) och detta inom en tidsrymd av 5,5 timmar innan tävling! Ingen i norsk media har ställt frågan om vanliga inhalatorer distribuerar 100% av dosen. Enda sättet att få i sig 100% är salbutamol i tablettform. Tabletter är dopingklassade av WADA. NSF och Johnsrud Sundby är naturligtvis insatta i detta.

Slutligen, de systemiska effekterna med Salbutamol är välkända inom toppidrott.
Tränaren Salazar och hans mycket framgångsrika (och ur dopningssynpunkt omdebatterade) Nike Oregon projekt med löpare som Mo Farah och Galen Rupp, har nyttjat astmamedicinering på ett mycket ”kreativt” sätt. Läs vittnesmålet från den amerikanska löparen Lauren Fleshman! https://www.propublica.org/article/e...ug-performance:

Vi kan ju i vart fall misstänka att denna metod är välkänd av MJS och den norske landslagsläkaren. Nebulisator är idealisk för att uppnå systemiska effekter. Kanske detta är anledningen till att Johnsrud Sundby använde denna metod – avsedd för akuta astmaattacker – istället för vanlig inhalator?

I den norska pressreleasen säger skidpresidenten Erik Røste följande:

Detta är ett falskt påstående. Låt oss återvända till Fleshman och de instruktioner hon fick av Salazar vid användandet av astmaspray:


Det är också falskt om vi vänder oss till sakkunskapen till artikeln Dagens Nyheter publicerade redan 1993, http://www.dn.se/arkiv/sport/astmame...-dopingdebatt/:



Man kan anklaga det norska skidförbundet och Johnsrud Sundby för många saker men inte att de är naiva och okunniga. Norsk längdskidåkning har alltid legat i framkant av forskning, inte minst på den medicinska sidan. Deras förklaringar och bortförklaringar är en direkt förolämpning mot intellektet.

Vi vet ju inte heller vilken medicin, vilken nebulisator, recept osv. som Johnsrud Sundby använde sig av. När CAS begärde svar på följande frågor:



… så vägrade NSF och Johnsrud Sundby att svara. Frågorna ovan är ju ytterst relevanta. De sade sig däremot vara villiga att komma till hearingen och att vid behov lämna muntliga svar. Jag finner det ytterst anmärkningsvärt agerat. Detta handlar om Norge och inte Ryssland.

Haha ja du är inte journalist antar jag för du har både researchat och tänkt kritiskt! Tack för bra inlägg!👍🏻
Citera
2016-07-24, 11:37
  #2523
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jag har inte orkar rota igenom senaste sidorna i tråden så du kan gärna förklara (igen) hur man nu vet att Sundby var ren 15/16 och att ingenting mörkläggs även denna gång?

69 % av alla norska OS-medaljörer, sedan 1992, har intagit astmamediciner. Då är alla inte medräknade ändå.
Vidar Löfshus, en lekman, säger att astmamediciner inte är prestationshöjande

Lägg ner längdskidåkningen eller börja om från början..som det var INNAN 1992. Alla ser den röda tråden. När Norge fick OS så började det hända grejer inom norsk längdskidåkning.

När sedan engelska studier, klart och tydligt, visar att astmamediciner har prestationshöjande effekt så börjar de norska framgångarna ta fart. Norges framgångar är som sagt bara en konsekvens av idogt puffande av astmamediciner.. samt i vissa fall blodmanipulation.

http://www.vg.no/sport/langrenn/lang...in/a/23747305/
Citera
2016-07-24, 11:55
  #2524
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
42 av 61 norska skidmedaljer togs av åkare som har astma? Rättelse, av åkare som påstår sig ha astma. Inte en chans i helvetet att så många norska skidåkare i världsklass alla har/ hade astma.

Hela jävla sporten är infesterad med doping och fusk. Rättelse, all idrott är infesterad med doping och fusk.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2016-07-24 kl. 12:04.
Citera
2016-07-24, 13:45
  #2525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
69 % av alla norska OS-medaljörer, sedan 1992, har intagit astmamediciner. Då är alla inte medräknade ändå.
Vidar Löfshus, en lekman, säger att astmamediciner inte är prestationshöjande

Lägg ner längdskidåkningen eller börja om från början..som det var INNAN 1992. Alla ser den röda tråden. När Norge fick OS så började det hända grejer inom norsk längdskidåkning.

När sedan engelska studier, klart och tydligt, visar att astmamediciner har prestationshöjande effekt så börjar de norska framgångarna ta fart. Norges framgångar är som sagt bara en konsekvens av idogt puffande av astmamediciner.. samt i vissa fall blodmanipulation.

http://www.vg.no/sport/langrenn/lang...in/a/23747305/

Ja framöver får man bortse från alla norska astmamediciner högt upp i resultatlistorna och utse bäste icke-norrman som vinnare i loppen.

Dessutom är det äckligt av den svenska ledningen att ta så lätt på detta medvetna och mörklagda fusk, lågt och äckligt beteende.
Citera
2016-07-24, 14:13
  #2526
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Fusk helt klart...bara trams att tro något annat med dessa höga värden i krpppen.
Men lite synd om Norge nu..snart kommer en betydligt större doping skandal att segla upp. Och Norge kommer bli väldigt hårt drabbade där..
Samtidigt är nog Norge nästan i konkurs om sisådär 10år..ingen vill ha olja längre..så lillebror får det hett om öronen på många plan...

Hva er din "vitenskapelige" begrunnelse for at alle Legkov, Mogren, Cologna - og Anna Haags medaljer er "fusk"?

- Ikke vær urolig for storebror Norge
Dvs det eneste som uroer oss, er lillebror Svergistans hodeløse innvandringspolitikk. Den kommer til å ramme oss for fullt når kista er tom og krigssonen Svergistan ikke lengre er beboelig
Citera
2016-07-24, 14:18
  #2527
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Jämför man med glasögon vet man inte dugg vad man pratar om. Kan man inte skilja på läkemedel och ett hjälpmedel skall man inte ens uttala sig.

Ja, men så opplys meg "lege" Tradern69.
Hvorfor er det "fusk" med astmamedisin?

Og hvilke andre enn nordmenn er det som er "problematiske". Det er litt vanskelig å lese ut av dine kommentarer. Tyder på et vél utviklet mindreverdighetskompleks.
__________________
Senast redigerad av Fabulator 2016-07-24 kl. 14:21.
Citera
2016-07-24, 16:39
  #2528
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Låt oss analysera presskonferensen som Norges skidförbund och Johnsrud Sundby höll för ett par dagar sedan och försöka se vad som är dimridåer eller rena lögner.
...Massa vettig text...

Ok, jag återgår med mitt tema trovärdighet. Har inte engagerat mig nämnvärt i alla dopinghistorier genom åren skall sägas. Suspekta eständare osv osv. Fast jag tycker nu att det är läge för debatt. Lägga korten på bordet sas.

Vad bör läggas upp? Ja, följande till att börja med:

- Vilka av åkarna använder astmamedicin/dopingpreparat?
- Vilka har astma?
- Vilka har "astma"?
- Finns det offentliga listor på detta (om inte borde det göras av resp förbund)?
- Bör åkare som har astma eller "astma" få tävla bland eliten (med hjälp av dispenser och "medicin/dopingpreparat")?

Detta anser jag är grundfrågorna som bör avhandlas och debatteras.

Hade varit intressant från er som är riktigt längdåkningsintresserade att höra er ståndpunkt ang detta. Fabulator, har jag dock koll på vad du anser efter dina senaste inlägg
Citera
2016-07-24, 18:47
  #2529
Medlem
Sverige fuskar givetvis lika mycket som Norge med astmafejkandet. 50% av svenskarna använder ju också den, och eliten som gärna anklagar Norge i andra frågor håller tyst denna gång. Sverige har ju också haft en märklig förmåga att toppa formen till mästerskap. Björn Lind dopade sig bevisligen med astmanedicinen exempelvis.

Alla fuskar mer eller mindre, okunniga och fattiga länder får chansa med billig skit som är förbjuden och man riskerar straff för, Sverige, Norge, professionlla cykel- och fotbollslag som använder sig av doping som inte är förbjuden, eller sådan som inte går att upptäcka.

Vad gäller Northug och Johaug återstår det att se ifall de är ärliga människor som inte vill ta astmamedicin då de ej är sjuka, eller om de inser att det är dålig PR och istället kör med fjärde generationens epo eller annat som ej kan upptäckas.
Citera
2016-07-24, 22:28
  #2530
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag har hittills lyckats ungå att hamna i fållan som skiter i skidåkning pga att alla dopar sig. Men nu börjar jag vackla. Det verkar som "de goda" idkar en organiserad doping som är tillåten genom korrumperade läkare. Att merparten av toppåkarna har astma tyder på att astma och tillhörande läkemedel ger en fördel. Jag har aldrig trott på att medicinen inte skulle hjälpa också utöver det att den neutraliserar sjukdomen. Om medicinerna inte hjälper friska heller så är det fullständigt onödigt med dispens för sjuka. Skidåkningen har nu att välja mellan två vägar. Endera får astmasjuka ge upp sin skidkarriärer eftersom de uppenbarligen inte klarar av sporten utan hjälpmedel (de får ställa upp i paralympics) eller så släpps astmamediciner fria. Det som de nu håller på med är inte trovärdigt alls.
Citera
2016-07-25, 12:39
  #2531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag har hittills lyckats ungå att hamna i fållan som skiter i skidåkning pga att alla dopar sig. Men nu börjar jag vackla. Det verkar som "de goda" idkar en organiserad doping som är tillåten genom korrumperade läkare. Att merparten av toppåkarna har astma tyder på att astma och tillhörande läkemedel ger en fördel. Jag har aldrig trott på att medicinen inte skulle hjälpa också utöver det att den neutraliserar sjukdomen. Om medicinerna inte hjälper friska heller så är det fullständigt onödigt med dispens för sjuka. Skidåkningen har nu att välja mellan två vägar. Endera får astmasjuka ge upp sin skidkarriärer eftersom de uppenbarligen inte klarar av sporten utan hjälpmedel (de får ställa upp i paralympics) eller så släpps astmamediciner fria. Det som de nu håller på med är inte trovärdigt alls.

Att astmamediciner skulle tillåtas kommer dock aldrig att hända då missbruk av dessa innebär hälsorisker (och givetvis vanligt bruk också på lång sikt så som med i stort sett alla mediciner). Så det går emot hela principen till varför dopning är olagligt. Det finns ju på dopinglistan pga den anledningen. Släpper man dessa preparat fritt så måste man släppa alla andra fritt också som jag ser det och det är något som aldrig kommer att hända.

Det enda rätta är precis som du skriver att låta astmasjuka atleter klara sig utan dessa mediciner och om de inte klarar det så får de helt enkelt ge upp sina karriärer på elitnivå. Man måste dra en gräns helt enkelt.

Det är absurt att det är tillåtet med tanke på att det är minst lika stor hälsorisk att syssla med elitidrott om man har kroniska sjukdomar som det är att dopa sig. Hela grejen är så urbota dum.
Citera
2016-07-25, 20:37
  #2532
Medlem
Kan man överdåsera astmamedicinerna och har de då ännu bättre effekt ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback