2009-01-25, 01:30
Medlem
Ska gra ett arbete om Nietzshe men det r bara de att jag inte riktgit fr grepp om honom och allt de han anser. vet inte inte riktigt hur jag ska tnka fr att f ut de bsta av honom.
Ngon som kan hjpa mig med rd om vad ni tycker att jag ska fokusera p och lyfta fram nr de gller Nietzshe, samt var jag kan finna bra matrial av honom?
Citera
2009-01-25, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlastFighter
Ska gra ett arbete om Nietzshe men det r bara de att jag inte riktgit fr grepp om honom och allt de han anser. vet inte inte riktigt hur jag ska tnka fr att f ut de bsta av honom.
Ngon som kan hjpa mig med rd om vad ni tycker att jag ska fokusera p och lyfta fram nr de gller Nietzshe, samt var jag kan finna bra matrial av honom?

www.wikipedia.org

Sk p Nietzsche dr.
Citera
2009-01-25, 01:49
Medlem
Tillbakadragens avatar
Vilken niv rr det sig om? Gymnasiefilosofi?

Oavsett s kommer du nog inte att "f grepp" om honom. Och skulle du lyckas bilda dig ngon form av initial frstelse kommer det alltid att finnas ngon som vnder upp och ned p den. Det finns mnga olika sorters lsningar av Nietzsche. I "Nietzsche en introduktion" redogr Gianni Vattimo fr de som hrstammar frn Dilthey (den "litterra/kulturkritiska" lsningen) respektive Heidegger (Nietzsche som metafysiker). Det kan vara en bra utgngspunkt, men kanske lite fr trgflytande och tidskrvande fr en gymnasiekurs.
Citera
2009-01-25, 02:12
Medlem
CurryCurres avatar
Tillbakadragen har alldeles rtt dr!

Ngra korta grunddrag, utan att brodera ut allt fr mycket. Nietzsche var en perspektivist. Det innebr att han kunde anlgga flera (ibland motstridiga) perspektiv p en och samma frga. Han kunde ironisera ver sig sjlv, skriva hgtravande i ena stunden och sakligt i nsta. Han problematiserade bland annat sprket och vr frmga att veta saker genom sprket. Bland mnga bermda citat r det kanske mest knda "Gud r dd", vilket han lter en frryckt man ropa ut i S Talade Zarathustra: "Gud r dd, och det r vi som har ddat honom!". Enligt mig r det Nietzsches stt att hantera ett stort problem fr sin tid, Nihilismen.

Flera som frst kommer i kontakt med Nietzsche tror ltt att han var Nihilist sjlv, men det r helt fel. Dremot s drar han sig inte fr att gng p gng uttala de Nihilistiska grundtankarna och problemen, de som andra filosofer avstr frn att uttala eftersom de r svra att tnka runt. Men fr Nietzsche var den enda vgen frbi Nihilismen att g rakt igenom den. Han menade att Nihilismen mste konfronteras och vervinnas genom att man upphver ansprken p objektivitet, konformerande med sin historia etc och finner att den enda mening som finns r den som man sjlv kan ge livet.

terkom grna om du har ngra mer specifika frgor. Lycka till!
Citera
2009-01-25, 10:32
Medlem
TheInsanes avatar
Gilles Deleutzes "nietzsche och filosofin" r en fullgod introduktion till Nietzsche som dessutom finns p svenska. Kan vara lttare att lsa om Nietzsche n att f ett bra begrepp om hans filosofi genom studium a hans skrifter (vilket skulle ta en hel del tid och jag antar att du inte gr D-uppsatser eller ska doktorera - d skulle du knappast frga om grundlggande hjlp p flashback ).
Citera
2009-01-25, 14:10
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Gilles Deleutzes "nietzsche och filosofin" r en fullgod introduktion till Nietzsche som dessutom finns p svenska. Kan vara lttare att lsa om Nietzsche n att f ett bra begrepp om hans filosofi genom studium a hans skrifter (vilket skulle ta en hel del tid och jag antar att du inte gr D-uppsatser eller ska doktorera - d skulle du knappast frga om grundlggande hjlp p flashback ).

Deleuzes Nietzsche-bok r ganska avancerad, i mitt tycke. Han redogr fr alla begreppen, men inte p ett lika enkelt och pedagogiskt stt som Vattimo. Men det r nog mycket en frga om smak och lsstil ocks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in