Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-27, 18:28
Medlem
Jag söker ett tecknat barnspel vi spelade omkring 2009. Spelet började med att karaktären man spelade som, vaknade i sin säng av att den skakade. Sedan hamnade man i en annan värld och skulle försöka ta sig hem. Detta genom att i olika minispel få saker som skulle hjälpa en. Exempelvis skulle man hjälpa en osynlig att fånga frukt i sin fruktvagn. Man skulle också hjälpa en fågelskrämma genom att ge honom en skinnjacka, och hjälpa fågeln fenix att bygga en bro. Det fanns även ett pirat-memory (tror jag), och ett spel där man skulle flyga på en kvast och undvika att flyga in i bomber. Till sist fick man brygga en brygd med ett trollkarl för att ta sig hem. Uppskattar alla tips!
Citera
2023-04-27, 18:39
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerrash
Jag söker ett tecknat barnspel vi spelade omkring 2009. Spelet började med att karaktären man spelade som, vaknade i sin säng av att den skakade. Sedan hamnade man i en annan värld och skulle försöka ta sig hem. Detta genom att i olika minispel få saker som skulle hjälpa en. Exempelvis skulle man hjälpa en osynlig att fånga frukt i sin fruktvagn. Man skulle också hjälpa en fågelskrämma genom att ge honom en skinnjacka, och hjälpa fågeln fenix att bygga en bro. Det fanns även ett pirat-memory (tror jag), och ett spel där man skulle flyga på en kvast och undvika att flyga in i bomber. Till sist fick man brygga en brygd med ett trollkarl för att ta sig hem. Uppskattar alla tips!

Psychonauts?
Citera
2023-05-04, 13:12
Medlem
SydafrikaConnys avatar
Tena folket!¨

Jag söker ett spel till ZX Spectrum. Har för mig kartongen var Orange/rosa. Det gick ut på att man var en gubbe som skulle flytta saker till olika platser på så kort tid som möjligt. Ibland så stötte man på gubbar som gick mot en som ett hinder och man var tvungen att besvara en 3-vals fråga för att gå vidare. Vet att det är en vag beskrivning men det var typ 25 år sedan jag spelade senast. Har för mig att man kunde låsa upp trappor mellan olika våningar för att kunna flytta sakerna snabbare och ta genvägar. Sakerna var typ gula fyrkanter, kommer inte riktigt ihåg då det var länge sedan.
Citera
2023-06-26, 13:13
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Söker ett spel där man hade små orcher eller liknande som hackade sig fram i underjorden och man byggde rum, sen byggde man varelser som skulle döda inkräktare. Människor kunde senare när man avancerade försöka ta sig in. Vet spelet var på svenska. Något med djävulen. Sökte på "dungeon" men kom bara upp en massa skräp.

Omslaget var med en röd djävul vill jag minnas.
Citera
2023-06-26, 13:17
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Söker ett spel där man hade små orcher eller liknande som hackade sig fram i underjorden och man byggde rum, sen byggde man varelser som skulle döda inkräktare. Människor kunde senare när man avancerade försöka ta sig in. Vet spelet var på svenska. Något med djävulen. Sökte på "dungeon" men kom bara upp en massa skräp.

Omslaget var med en röd djävul vill jag minnas.

Kom på det nu, Dungeon Keeper.
Citera
2023-07-05, 21:56
Medlem
Antivalents avatar
Jag letar efter ett rese-spel där man reste jorden runt, svarade på frågor om området man landade i och kunde ta "jobb" där man fick svara på lite kunskapsfrågor i det ämnet - typ om man var mekaniker så fick man svara på motorfrågor, grönsakshandlare så svarade man på frukt-trivia osv. Ju bättre man svarade på frågorna, desto mer i lön fick man och man kunde resa längre.
Citera
2023-07-05, 22:01
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Jag letar efter ett rese-spel där man reste jorden runt, svarade på frågor om området man landade i och kunde ta "jobb" där man fick svara på lite kunskapsfrågor i det ämnet - typ om man var mekaniker så fick man svara på motorfrågor, grönsakshandlare så svarade man på frukt-trivia osv. Ju bättre man svarade på frågorna, desto mer i lön fick man och man kunde resa längre.

Låter som Backpacker serien.
Citera
2023-07-05, 22:04
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Låter som Backpacker serien.

Tackar!
Citera
2023-07-05, 22:35
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent

Kan eventuellt också vara globetrotter 👍
Citera
2023-07-06, 00:24
Medlem
Adobes avatar
Kul, såg denna tråd och vet ej om det räknas som retro men, måste varit tidiga 20-talet då jag var väldigt ung, spelade något spel på datorn, något helikopter spel där man skulle släcka bränder i stan? Har då minnesbilder från man körde mellan hus/skyskrapor och släppte ner vatten över byggnader eller liknande. Medans i bakgrundmusiken var någon melodi jag inte ens vet vad den heter, påminner mig om någon slags hjälte/räddnings-insats, kanske pga spelet, samtidigt hade jag någon obehaglig känsla av melodin ändå. "dudurududu-dudurududu-dudurududuuuu -dududuruuuu--" hahaha, jag prövade fråga google och hummade på den men... ja nu hittade jag den fick 8% matchning och stämde: https://www.youtube.com/watch?v=TBxVhXXlvFI

vet ej hur retro det var och exakt årtal men gissar kring år 2000

Sökte vidare nu, osäker om det kan vara SimCopter? kikade på videos, minnst inte man kunde gå ut och, vad jag minns så spelades bakgrundsmusiken hela tiden. Men vad vet jag, om någon känner igen spelet då säkert det var något fler hade i Sverige under åren så hojta
Citera
2023-07-13, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Kul, såg denna tråd och vet ej om det räknas som retro men, måste varit tidiga 20-talet då jag var väldigt ung, spelade något spel på datorn, något helikopter spel där man skulle släcka bränder i stan? Har då minnesbilder från man körde mellan hus/skyskrapor och släppte ner vatten över byggnader eller liknande. Medans i bakgrundmusiken var någon melodi jag inte ens vet vad den heter, påminner mig om någon slags hjälte/räddnings-insats, kanske pga spelet, samtidigt hade jag någon obehaglig känsla av melodin ändå. "dudurududu-dudurududu-dudurududuuuu -dududuruuuu--" hahaha, jag prövade fråga google och hummade på den men... ja nu hittade jag den fick 8% matchning och stämde: https://www.youtube.com/watch?v=TBxVhXXlvFI

vet ej hur retro det var och exakt årtal men gissar kring år 2000

Sökte vidare nu, osäker om det kan vara SimCopter? kikade på videos, minnst inte man kunde gå ut och, vad jag minns så spelades bakgrundsmusiken hela tiden. Men vad vet jag, om någon känner igen spelet då säkert det var något fler hade i Sverige under åren så hojta

Det låter absolut som Sim Copter 🙂
Citera
2023-07-20, 17:16
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag söker ett spel som fanns till Vic 20 och möjligen även till C64. Jag minns inte så mycket av det, mer än att det var som ett fält med olika hus man kunde gå in i. För att vara på Vic 20 var det ändå rätt hyfsad grafik för sin tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in