Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-25, 14:06
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Frågar för någon annan, så här skriver de:

PC game, plausible published around 90s.
Black & red menu, possibly had a spartan-esque soldier.
The idea was to sail across a map and look for gold and defeat enemy fleets. I think the ships had red&white stripes.
Real time, always sailing around.
Going from island to island. The uncharted territory was enveloped in mist.
I think there was probably more to the game than sailing, maybe building villages and such. But all I did was pretty much just sail around looking for shiny gold
I think I was probably playing a demo of a bigger game

Om någon känner igen så vore vi tacksamma!

Det visade sig vara Ancient Conquest the golden fleece
Citera
2022-12-31, 16:10
Medlem
Mr-Kristers avatar
Jag söker en spelkonsoll. Svart låda med joysticks till. Spelen gick ofta ut på typ att ena spelaren flög ett flygplan och släppte bomber medan den andra var en tank och sköt flygplanen. Eller typ tank vs tank. Den ena spelaren va ett X och den andra en fyrkant om jag minns rätt. "ärvde" en sån i mitten av 90-talet men det var nog rätt gammalt redan då
Citera
2022-12-31, 16:32
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkabry
Kan va så att detta spel nämnts men har försökt skumma igenom 400 sidor här 😂

Letar efter ett dataspel, spelade det på Windows 95 kanske? Runt år 94-96.

Man är en gubbe som ska ta sig igenom en labyrint av något slag. Kan kunde få speciella skor. Minns att det var vatten /blått i spelet, röda skor tror jag, skulle kliva på typ pilar för att ta sig någon vart och man var en gubbe med kläder (han kan ha varit blond). Har funderat i så många år nu

Låter ganska mycket som Solstice, men det var i så fall NES.
Citera
2022-12-31, 16:42
Medlem
Rootavdrags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Låter ganska mycket som Solstice, men det var i så fall NES.
kan ju även vara Chip's challenge
Citera
2023-01-01, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rootavdrag
kan ju även vara Chip's challenge

YEEEES! Du är en klippa!! Jag kollade på det och det ser inte exakt ut som jag minns det (va dock för tusan 100 år sedan jag spelade det) men när jag tittade på bilder så var/är det det spelet som jag letade efter. Äntligen slipper jag grubbla ihjäl mig tills jag är 80 år.

Tack du andre som kom med förslag också! Nu slipper jag vara sömnlös över detta. Grymt!
Citera
2023-01-02, 20:00
Medlem
fulvodkas avatar
Plattform: PC

Genre: Point & Click / Skräck / Mysterium

Ålder: Säkert minst 25 år

Det här var ett ganska läskigt peka & klicka-spel med jultema. Jag minns bara att det fanns många döda "elves" (såna grönklädda tomte-medhjälpare) med gore och allt, och man var tvungen att navigera genom tomtens högkvarter / verkstad, gissningsvis för att försöka ta reda på vad som hänt.

Tror det kom på flera disketter.
Citera
2023-01-02, 20:47
Medlem
Endwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka

Det här var ett ganska läskigt peka & klicka-spel med jultema. Jag minns bara att det fanns många döda "elves" (såna grönklädda tomte-medhjälpare) med gore och allt, och man var tvungen att navigera genom tomtens högkvarter / verkstad, gissningsvis för att försöka ta reda på vad som hänt.

detta kom 2013 Santa's Rampage på steam. Kanske ett liknande spel? inte 25 år dock
Citera
2023-01-02, 23:26
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endways
detta kom 2013 Santa's Rampage på steam. Kanske ett liknande spel? inte 25 år dock

Varför tipsar du om det inte ens är ett point & click-spel som jag ber om? Samt att jag nämner att det är så gammalt att det kom på disketter. Läs noggrant.
Citera
2023-01-04, 09:48
Medlem
Citat:

Spud?

https://store.steampowered.com/app/353790/Spud/
Citera
2023-01-04, 10:08
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Spud?

https://store.steampowered.com/app/353790/Spud/

Tyvärr, spelet jag söker utspelar sig mer i "Tomtemiljö" och vad jag kan minnas var det ganska blodigt och köttigt emellanåt.

Men grafiken i ditt spel ser ut att kunna vara från ungefär samma tidsperiod.
Citera
2023-01-04, 10:12
Medlem
Citat:
Tyvärr, spelet jag söker utspelar sig mer i "Tomtemiljö" och vad jag kan minnas var det ganska blodigt och köttigt emellanåt.

Men grafiken i ditt spel ser ut att kunna vara från ungefär samma tidsperiod.

Du är i tomtemiljö i sekvenser i detta spelet med.
Kanske framgår dåligt på Steam. Men hela spelet går ut på att rädda tomten. Mycket blod och gore.
Citera
2023-01-04, 10:57
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Du är i tomtemiljö i sekvenser i detta spelet med.
Kanske framgår dåligt på Steam. Men hela spelet går ut på att rädda tomten. Mycket blod och gore.

Det var nog fanimej det. Kollade första nivån på Youtube och det påminner mig om rätt spel. När man var barn kändes allt mycket mörkare och läskigare dock.. Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in