Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-09-29, 19:01
Medlem
Hej söker efter namnet på ett spel jag fick med i ett frostiespaket för ungefär 8 år sedan. Har tappat bort skivan för längesen. Spelet går ut på att man kör ett rymdskepp och åker runt i rymden, det fanns typ månar man kunde stanna vid o köpa bensin som man behövde för att åka, man kunde även skjuta sönder typ rymdstenar och plocka upp ädla metaller som man kunde uppgradera sina vapen och sitt skepp med, det fanns även andra fiendeskepp om jag minns rätt, som sagt kommer inte ihåg så mycket förutom att det var riktigt kul vore nice om nån visste namnet på spelet och om det går att spela på typ windows 7 på något sätt.
Citera
2014-10-01, 17:25
Medlem
BigFatCones avatar
Det här korgade tråden innehåller en gåta som i alla fall jag är sugen att få reda på svaret på.
(FB) Vad är detta för spel, okänt Nintendo 8-bit (NES) spel?

Vad säger folket?
Citera
2014-10-01, 17:33
Medlem
Hittade denna svenska hyllningslåt till Nintendo 8-Bit tidigare idag, låten och även videon är riktigt bra. Nostalgi tår för oss gamlingar. Men det är ett spel som dyker upp i videon som jag aldrig har sett, det är mycket ljusare i färgen än dem vanliga spelen och speletiketten har jag aldrig sett förut. Någon som vet vad det är för spel?

https://www.youtube.com/watch?v=9n07WjCN5V8
Citera
2014-10-01, 18:02
Medlem
leathur_ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdEye16
Hittade denna svenska hyllningslåt till Nintendo 8-Bit tidigare idag, låten och även videon är riktigt bra. Nostalgi tår för oss gamlingar. Men det är ett spel som dyker upp i videon som jag aldrig har sett, det är mycket ljusare i färgen än dem vanliga spelen och speletiketten har jag aldrig sett förut. Någon som vet vad det är för spel?

Tid i klippet?
Citera
2014-10-01, 18:20
Medlem
Omslaget har jag inte sett (1.48 in i klippet) men det han spelar precis efter ser ut som castlevania
Citera
2014-10-01, 19:03
Medlem
leathur_ls avatar
något typ av multispel. "super-190-in-one". kinesisk pirathistoria.

http://www.assemblergames.com/forums/showthread.php?31242-NES-Multicart-Super-190-in-1
Senast redigerad av leathur_l 2014-10-01 kl. 19:05.
Citera
2014-10-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdEye16

Citat:
Ursprungligen postat av leathur_l
något typ av multispel. "super-190-in-one". kinesisk pirathistoria.

http://www.assemblergames.com/forums/showthread.php?31242-NES-Multicart-Super-190-in-1

Dyker även upp som Double Dragon III och en annan multicart-kassett (funnet genom reverse image search på Google)

Edit: Lite mer info
Citat:
Another company brought out a load of other cheaply made carts using similar titles with equally good games to enticed people to buy them. They were cheaply madebut made in batches..... Some moulded n some not. Similar to supervision, ntdec etc. these were widely sold to european audiences because we didn't always get the standard releases of these games. That ecs label is v common on games in mainland Europe. Have a few multis with same logo.
Senast redigerad av oddman84 2014-10-01 kl. 20:42.
Citera
2014-10-06, 22:53
Medlem
RPG-spel där man själv kan välja sitt party?

Ett av mina favoritspel är Dragon Warrior III på NES där man väljer själv om man t.ex. vill ta med sig tre wizards, tre fighters osv... eller en blandning. Hjälten måste man tyvärr ha med sig jämt.

Fire Emblem-serien älskar jag också. Där börjar man iofs med ett gäng bestämda karaktärer och träffar nya efterhand, men efter 6-7 levels har man fått ihop så många att man kan välja sitt lilla party från dem. Man kan ändå bara ta med sig typ 8 stycken personer till varje level.

Vilka fler spel finns det där man kan välja party själv? Det gör spelet mycket mer återspelbart.
Citera
2014-10-08, 04:19
Medlem
Spackelackans avatar
Jag har två spel som jag eftersöker namnet på.
Det första var ett rollspel till en datormodell benämnd "Microbee". Runt 1982-83 kom det ut, och spelet hade följaktligen väldigt enkel grafik bestående av streckgubbar och div tabeller med vy från fågelperspektiv. Man skapade sin avatar och sedan så bar det av ned i en grotta som första uppdrag. Spelet liknade "Ultima 1" litet, och hade en liknande spelmekanik så det kan ev. ha varit en "Rip off", dock så hette spelet någonting helt orelaterat till Ultima.

Spel nummer två var ett postapokalyptiskt flygspel till MS-Dos och kom ut i mitten av 80:talet.
Spelet hade två vyer, först en "Kampanjkarta" och sedan en "Actionkarta". På kampanjkartan så såg man i realtid sina fabriker (Som även producerade flygplanen som användes för att skydda dem) samt fiender som via grupper av motorcyklister, pickupbilar och dubbeldäckade flygplan försökte att förstöra dem.

När man gensköt en grupp fiender med sitt flygplan så övergick "Strategikartan" till den tvådelade "Actionkartan. På den övre kartan (Sidoperspektiv) så manövrerade man sitt flygplan höjdmässigt, och på den undre delen av kartan (Fågelperspektiv) så manövrerade man sitt flygplan höger/vänster så att man kom i linje med det som man ville skjuta på. Efter varje strid så kunde man om ammunitionen var på upphällning flyga till en zeppelinare som fyllde på skott åt en vid en lyckad dockning.

Tacksam för svar. Mvh
Citera
2014-10-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan

Spel nummer två var ett postapokalyptiskt flygspel till MS-Dos och kom ut i mitten av 80:talet.
Spelet hade två vyer, först en "Kampanjkarta" och sedan en "Actionkarta". På kampanjkartan så såg man i realtid sina fabriker (Som även producerade flygplanen som användes för att skydda dem) samt fiender som via grupper av motorcyklister, pickupbilar och dubbeldäckade flygplan försökte att förstöra dem.

När man gensköt en grupp fiender med sitt flygplan så övergick "Strategikartan" till den tvådelade "Actionkartan. På den övre kartan (Sidoperspektiv) så manövrerade man sitt flygplan höjdmässigt, och på den undre delen av kartan (Fågelperspektiv) så manövrerade man sitt flygplan höger/vänster så att man kom i linje med det som man ville skjuta på. Efter varje strid så kunde man om ammunitionen var på upphällning flyga till en zeppelinare som fyllde på skott åt en vid en lyckad dockning.

Tacksam för svar. Mvh

Detta var lite för min tid men googlade och hittade "Flightmare" efter en stund. Fann även "Zeppelin: Giants of the Sky" men det verkar vara mer av en business simulator.
Citera
2014-10-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Ett av mina favoritspel är Dragon Warrior III på NES där man väljer själv om man t.ex. vill ta med sig tre wizards, tre fighters osv... eller en blandning. Hjälten måste man tyvärr ha med sig jämt.

Fire Emblem-serien älskar jag också. Där börjar man iofs med ett gäng bestämda karaktärer och träffar nya efterhand, men efter 6-7 levels har man fått ihop så många att man kan välja sitt lilla party från dem. Man kan ändå bara ta med sig typ 8 stycken personer till varje level.

Vilka fler spel finns det där man kan välja party själv? Det gör spelet mycket mer återspelbart.

Tror denna tråden gäller för dig (FB) Stora och enda tråden för spelrekommendationer

Party-systemet återfinns i väldigt många rpg:s. Ett axplock av klassikerna som du förmodligen redan spelat: Baldurs gate 1&2, Icewind Dale-serien, Neverwinter Night-serien, samtliga dungeon crawlers, alla Final Fantasy då är urvalet dock lite mer begränsat.

Final Fantasy Tactics kan jag rekommendera om du vill skapa och customiza ditt egna gäng, en av mina favoriter. Det är dock till PS1 men går att emulera på dator.
Citera
2014-10-08, 19:00
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brellox
Detta var lite för min tid men googlade och hittade "Flightmare" efter en stund. Fann även "Zeppelin: Giants of the Sky" men det verkar vara mer av en business simulator.
Flightmare var det! Stort tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in