Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-17, 07:23
Medlem
Neatlesss avatar
1. Söker ett NES-spel där jag är rätt säker på att man alltid började som ett rymdskepp i en shoot em up nivå. Sen förvandlas man till en person och springer runt i rum liknande Zelda - där man kan välja att gå i dörrar nord, syd, öst eller väst för att komma till ett nytt rum. Ibland hamnar man i rum som transporterar en till shoot em up igen där man skjuter mot bossar. Tror det är ett rätt känt spel.

2. Hyfsat säker på att det också är ett NES-spel, men inte helt. 2D plattformare i medeltid/fantasy miljö där man kan öppna celldörrar och frigöra fångar som också blir ens följeslagare. Vissa kastar yxor, andra spjut etc och de uppgraderas om man frigör samma fånge i en ny dörr. Varje nivå har många celldörrar.
Citera
2020-02-17, 07:44
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless

2. Hyfsat säker på att det också är ett NES-spel, men inte helt. 2D plattformare i medeltid/fantasy miljö där man kan öppna celldörrar och frigöra fångar som också blir ens följeslagare. Vissa kastar yxor, andra spjut etc och de uppgraderas om man frigör samma fånge i en ny dörr. Varje nivå har många celldörrar.

Jag tänker på Castlevania...
Citera
2020-02-17, 07:59
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag tänker på Castlevania...

Nej, men mycket likt. Det här är inte lika känt. När man friar någon så blir dem som ens skugga och härmar ens rörelser. Det är också ett högre tempo, mer arkad.

Edit: Det kan vara ett av de mer okända Castlevania-spelen i och för sig. Det finns ju en del.
Senast redigerad av Neatless 2020-02-17 kl. 08:02.
Citera
2020-02-17, 08:19
Medlem
fearreapers avatar
Lost viking ?
Citat:
Nej, men mycket likt. Det här är inte lika känt. När man friar någon så blir dem som ens skugga och härmar ens rörelser. Det är också ett högre tempo, mer arkad.

Edit: Det kan vara ett av de mer okända Castlevania-spelen i och för sig. Det finns ju en del.
Citera
2020-02-17, 08:42
Medlem
Citat:
1. Söker ett NES-spel där jag är rätt säker på att man alltid började som ett rymdskepp i en shoot em up nivå. Sen förvandlas man till en person och springer runt i rum liknande Zelda - där man kan välja att gå i dörrar nord, syd, öst eller väst för att komma till ett nytt rum. Ibland hamnar man i rum som transporterar en till shoot em up igen där man skjuter mot bossar. Tror det är ett rätt känt spel.

Nr 1 är Guardian Legend.
Nr 2 måste vara Magic Sword men det är till SNES.
Citera
2020-02-17, 10:40
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piazzolla
Nr 1 är Guardian Legend.
Nr 2 måste vara Magic Sword men det är till SNES.

Stämmer på båda! Jag var frestad att säga SNES på Magic Sword för jag mindes att grafiken var lite färggladare och tempot var högre än NES-tiden. Tack för svaren.

Guardian Legend alltså... satan vilket svårt spel det var. Kollar på playthroughs nu och minns att jag knappt tog mig en halvtimme in i spelet, trots att jag spelade det om och om igen.
Senast redigerad av Neatless 2020-02-17 kl. 10:42.
Citera
2020-02-17, 13:50
Medlem
Jag söker ett PC spel som jag spelade för många år sen
Det var ett pusselspel typ där man vaknade upp i ett rymdskepp och var helt ensam, sen skulle man klura ut en massa olika pussel för att komma vidare. Minns att spelet var på typ 5 CD-ROM
Citera
2020-02-17, 15:32
Medlem
fearreapers avatar
Kan du berätta mer ?,
Citat:
Ursprungligen postat av enigma87
Jag söker ett PC spel som jag spelade för många år sen
Det var ett pusselspel typ där man vaknade upp i ett rymdskepp och var helt ensam, sen skulle man klura ut en massa olika pussel för att komma vidare. Minns att spelet var på typ 5 CD-ROM
Citera
2020-02-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Kan du berätta mer ?,

Minns inte så mycket mer men spelade det på en gammal PC med Win95 så det var några år sen, vet att det bestod av stillbilder med text och så skulle man klicka sig runt och hitta saker i skeppet som man sen kunde använda för att ta sig vidare.

Det är allt jag kommer ihåg
Citera
2020-03-06, 03:01
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Minns inte så mycket mer men spelade det på en gammal PC med Win95 så det var några år sen, vet att det bestod av stillbilder med text och så skulle man klicka sig runt och hitta saker i skeppet som man sen kunde använda för att ta sig vidare.

Låter lite som Symbiocom från 1998. Har för mig att det var på 4 CD-skivor.
Citera
2020-03-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Låter lite som Symbiocom från 1998. Har för mig att det var på 4 CD-skivor.

tyvärr inte detta spel men det verkar vara ett liknade som jag är ute efter
Citera
2020-03-08, 11:58
Medlem
Citat:

Skulle chansa på Starship Titanic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in