Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-06, 18:13
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
Så många timmar man lirade detta! Super Maze Wars verkar det heta, enligt google.

Det är rätt! Det var det allra första datorspelet för min del. Fina minnen

Tack.
Citera
2017-08-11, 01:37
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neinzure
Spel man lirade under sent 90-tal, tidigt 00-tal på Windows 98. Ett form av racingspel med flygplan. Arkad-liknande spelmekanik, third person. Har för mig att grafiken var någon blandning av arkad och realistiska flygfordon.

Minnen av själva banorna man flög runt i är mycket vaga, men jag minns att det bland annat fanns en bana i ett Grand Canyon-liknande scenario, där man t.ex. flög igenom en tunnel av ett bergsrum. Om man flög ner i marken kunde man studsa upp tillbaka i luften - men om man gjorde det för många gånger så exploderade planet.
Har också för mig att det fanns floder av syra, lava och liknande - om jag nu inte blandar ihop det med något annat spel.

Vet även att det fanns ett utställningsrum för planen i huvudmenyn, där jag även har för mig att man kunde tweaka statsen på fordonen.

Låter som Slipstream 5000 tycker jag. Skulle även kunna vara WipEout, eller möjligtvis Hi-Octane.
Citera
2017-08-11, 02:22
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Låter som Slipstream 5000 tycker jag. Skulle även kunna vara WipEout, eller möjligtvis Hi-Octane.

WTF?!
Här har jag levt hela mitt liv och trott att WipEout var Playstation-exklusivt... Känner mig grundlurad...
Citera
2017-08-11, 16:37
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
WTF?!
Här har jag levt hela mitt liv och trott att WipEout var Playstation-exklusivt... Känner mig grundlurad...

Helt grundlurad är du nog inte eftersom endast de första spelen i serien släpptes till annat än Playstation. Från och med WipEout 3 var det bara PS som gällde.
Citera
2017-08-18, 17:36
Medlem
Neinzures avatar
Citat:

Inget av dessa är det. Spelet jag tänker på hade snyggare grafik. Kanske inte riktigt PS2-kvalité (även om jag lirade på dator, kanske är värt att nämna), men snyggare än the average PS1-spel. Det var inte heller något tal i spelet vad jag minns, utan lite musik i menyerna och enbart ljud från flygplanen i själva tävlingarna.

Tror inte heller att några vapen var närvarande.
Citera
2017-08-18, 18:09
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Inget av dessa är det. Spelet jag tänker på hade snyggare grafik. Kanske inte riktigt PS2-kvalité (även om jag lirade på dator, kanske är värt att nämna), men snyggare än the average PS1-spel. Det var inte heller något tal i spelet vad jag minns, utan lite musik i menyerna och enbart ljud från flygplanen i själva tävlingarna.

Tror inte heller att några vapen var närvarande.

Kanske Plane Crazy då?
Citera
2017-08-18, 20:54
Medlem
Neinzures avatar
Citat:
Kanske Plane Crazy då?

YES, Vintergrisen gör det igen! Hade uppenbarligen fel på vissa punkter, men där har vi det! Tack som fan.
Citera
2017-08-18, 22:28
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
YES, Vintergrisen gör det igen! Hade uppenbarligen fel på vissa punkter, men där har vi det! Tack som fan.
Värt att notera är att det ser precis ut som ett PS1-spel.
Citera
2017-08-18, 23:35
Medlem
Neinzures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Värt att notera är att det ser precis ut som ett PS1-spel.

Tittar vi på samma spel? Det ser inte alls like grötigt ut som de allra flesta PS1-spel gjorde.
Citera
2017-08-19, 03:55
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Tittar vi på samma spel? Det ser inte alls like grötigt ut som de allra flesta PS1-spel gjorde.
Wipeout kom tre år tidigare och har mer detaljerade texturer. Förvisso förmodligen lägre upplösning men minst lika hög "fidelity". Dessutom ser Wipeout ut att vara snabbare. Plane Crazy finns för övrigt även till Playstation: https://www.youtube.com/watch?v=tMPnyf2002I

Men visst, jag ger dig att PS-spelen har lägre upplösning men det är fan en stretch att säga att PC-versionen är påtagligt mycket snyggare.
Citera
2017-08-19, 13:12
Medlem
Neinzures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Wipeout kom tre år tidigare och har mer detaljerade texturer. Förvisso förmodligen lägre upplösning men minst lika hög "fidelity". Dessutom ser Wipeout ut att vara snabbare. Plane Crazy finns för övrigt även till Playstation: https://www.youtube.com/watch?v=tMPnyf2002I

Men visst, jag ger dig att PS-spelen har lägre upplösning men det är fan en stretch att säga att PC-versionen är påtagligt mycket snyggare.

Detta är en ganska idiotisk sak att diskutera i och med att vi enbart talar om åsikter här, men du kan ju inte mena allvar? Jämför gameplay:et du nyss länkade med det Vintergrisen bifogade. Markant skillnad mellan dessa två videos. Vi vet visserligen inte huruvida spelet på PC är inspelat på en nyare dator eller inte (vilket det dock förmodligen är), men det är ju mycket renare texturer vi ser här.
Citera
2017-08-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kgrei21
spel 1: som jag minns att man spelade mellan 95-97.
Liknade simcity/zootycoon/rollercoaster som finns nu.
Men istället var du skogvaktare över din camping, en sorts park?
Där kunde du placera ut vilda djur helt fritt, t.ex fåglar, däggdjur.
Skogsbränder var vanligt, troligen frågor i spelet om djur/natur om jag minns.

Spel 2: söker även ett spel som fanns till gamla macintosh apparaterna. Troligen på diskett som jag sedan installerade till datorn.
Handlar om en gubbe med jävligt stor haka, svart hår, nästan pixlat som satan.
Han skjuter rosa dinosaurier i en leksaksaffär, ute i skogen.
Många banor och nya hinder på varje vana och massor dinosaurier att skjuta.
Spelet var i 2D jävligt pixlat och man såg det snett uppifrån!

Om nån känner igen dessa två spel vore jag glad, vill nostalgitrippa lite men minns inte vad de hette

Spel 1: Det heter Simpark Vilken nostalgi känsla man fick när man hittade det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in