2012-12-01, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Shadowrun?

Fint av dig att ta dig tid men det jag letar efter var ett av dem peka-klicka-spelen som man går runt i förstapersons-vinkel i stil med The Neverhood. Bilderna i spelet som jag kommer ihåg det var alltså ganska verkliga, som om att det var fotografier fast ändå inte riktigt.
Tack för ditt försök dock Justitiemord.
Kan inte tänka mig att det var ett speciellt känt spel men någon måste ju ha kört det :]?
Citera
2012-12-01, 14:21
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgN
Hallåj

Jag söker ett gammal peka-klicka-spel som jag tror släpptes någon gång under 90-talet. Jag skulle kunna tänka mig att det t.o.m. var svenskt men inget jag är säker på.
Jag kommer ihåg en hel del olika bitar så ska försöka summera ihop dem så kanske någon känner igen det.

Har för mig att spelet börjar i ett rum uppe i ett höghus, möjligtvis på en mordplats eller liknande. Man tar sig ut från lägenheten och ner med en hiss på gatan varpå man senare åker någon slags tunnelbana om jag inte minns fel. Man kommer då till en annan del av staden där man bl.a. kan gå in på någon bar, möjligtvis snacka med någon spågumma och dessutom träffa någon tjej man "flirtar" med. Eftersom man var ung och som man är då kommer jag tydligt ihåg hur man senare var i hennes lägenhet samtidigt som hon duschade vilket ju var jättespännande.
Den generella stämningen i spelet var rätt mörk och jag har som sagt för mig man skulle lösa någon slags mordgåta. Bilderna såg relativt "verkliga" ut och av någon anledning får jag alltså för mig att de pratade svenska i spelet.

Hoppas någon känner igen det och kan meddela vad det heter!
Citat:
Fint av dig att ta dig tid men det jag letar efter var ett av dem peka-klicka-spelen som man går runt i förstapersons-vinkel i stil med The Neverhood. Bilderna i spelet som jag kommer ihåg det var alltså ganska verkliga, som om att det var fotografier fast ändå inte riktigt.
Tack för ditt försök dock Justitiemord.
Kan inte tänka mig att det var ett speciellt känt spel men någon måste ju ha kört det :]?

Låter lite som Blade Runner, Fascination eller Beneath a Steel Sky.
Citera
2012-12-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Låter lite som Blade Runner, Fascination eller Beneath a Steel Sky.

Har faktiskt hunnit kolla på alla dem de senaste 24 timmarna då jag fibrilt sökt efter detta spel, och det är tyvärr inget av dem jag söker =/

Jag kan dock mycket väl tänka mig att spelet jag söker inte blivit spelat av många och har jag riktig otur släpptes det kanske t.o.m. bara på en "pc-för-alla"-skiva man fick med tidningen när man prenumererade på den, men det är som sagt länge sedan jag spelade det och minnena är något svaga.

Inte att glömma är alltså att jag har för mig att spelet utspelar sig i en stad där man endast får se 2D-bilder när man klickar sig fram och att dessa liknar fotografier snarare än animeringar eller teckningar.

Tack återigen för att du försöker Justitiemord, fler förslag :]?
Citera
2012-12-02, 22:00
Bannlyst
Söker ett spel ifrån Hitachi, som gör bla. datorskärmar.

Minns att detta följde med någon skitgammal spel/datortidning ifrån 90-talet på CD-rom.
Kommer ihåg att det var en svensk berättarröst som sa att han försökte stänga av sin dator men den vägrade, även om han drog ut strömmen - Och han var fast att klara något spel, typ som Myst.. om jag minns rätt..

Någon?
Citera
2012-12-02, 22:15
Medlem
leabsurds avatar
Citat:
Hallåj

Jag söker ett gammal peka-klicka-spel som jag tror släpptes någon gång under 90-talet. Jag skulle kunna tänka mig att det t.o.m. var svenskt men inget jag är säker på.
Jag kommer ihåg en hel del olika bitar så ska försöka summera ihop dem så kanske någon känner igen det.

Har för mig att spelet börjar i ett rum uppe i ett höghus, möjligtvis på en mordplats eller liknande. Man tar sig ut från lägenheten och ner med en hiss på gatan varpå man senare åker någon slags tunnelbana om jag inte minns fel. Man kommer då till en annan del av staden där man bl.a. kan gå in på någon bar, möjligtvis snacka med någon spågumma och dessutom träffa någon tjej man "flirtar" med. Eftersom man var ung och som man är då kommer jag tydligt ihåg hur man senare var i hennes lägenhet samtidigt som hon duschade vilket ju var jättespännande.
Den generella stämningen i spelet var rätt mörk och jag har som sagt för mig man skulle lösa någon slags mordgåta. Bilderna såg relativt "verkliga" ut och av någon anledning får jag alltså för mig att de pratade svenska i spelet.

Hoppas någon känner igen det och kan meddela vad det heter!

http://www.youtube.com/watch?v=TIue08JFz9k

Rise of the Dragon. Börja i höghus: check, tunnelbana: check, gå i staden: check, gå in i en bar: check, spågumma: vet ej, flörta med en tjej: check, dusch: vet ej, tror inte det
Citera
2012-12-03, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leabsurd
http://www.youtube.com/watch?v=TIue08JFz9k

Rise of the Dragon. Börja i höghus: check, tunnelbana: check, gå i staden: check, gå in i en bar: check, spågumma: vet ej, flörta med en tjej: check, dusch: vet ej, tror inte det

Inte dåligt med bockar där inte, så nära men ändå så långt borta på något vis :]!
Måste säga att det var kusligt många lika moment men tyvärr inte det spel jag söker =/
Tackar extremt mycket för försöket dock.

Har som sagt för mig att spelet var på svenska och jag börjar tro spelet jag tänker på är galet sällsynt. Ett annat spel som är likt rent språk- och grafikmässigt är "Kosmopolska" där mer "verkliga" bilder utgör spelets värld.
Citera
2012-12-03, 23:53
Medlem
After-burners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maryme
Någon som vet vad detta är för spel:

Spelade på Win 95 eller 98, ngn gång på 90-talet.
Man kör ett flygplan, väldigt simpel grafik, sidescroller.. Man kan skjuta fram och släppa bomber ner. Har för mig att bakgrunden var helsvart, och det fanns en del berg man skulle se upp så man inte flög in i.
Om man inte "plockade upp" bensin som fanns i luften fick man slut på soppa och störtade.
Har hittat ett nytt spel som heter Turning the Tide, som är sjukt likt.

Scramble?
http://www.retrothing.com/2009/01/konamis-scramble-the-only-arcade-game-ive-ever-beaten.html
Citera
2012-12-04, 02:55
Medlem
Baltoboulbobbis avatar
Jag spelade dessa två PC spelen hos mina kusiner runt 97-99 tror jag det var.
Det första var ett plattformsspel. Man styrde en kapsyl tror jag det var. En röd kapsyl med solglasögon. Vi kallade bara spelet för "kapsylen" men vet inte om det är dess namn. Det var lite som Sonic.
Det andra har jag jättesvaga minnen av och räknar inte med att någon kommer på, men det var också ett 2D-spel, fast detta såg man snett ovanifrån. Man styrde någon grej jag inte minns vad det var på en rörliknande bana (tänk menyn där man väljer level i super mario 3 typ), och man skruvade i skruvar på banan man åkte på. Sen tror jag det fanns saker man skulle akta sig för med, men skruvarna minns jag bäst. Man ställde sin karaktär på dom också skruvades dom ner.
Det vore jättehäftigt om någon skulle kunna berätta namnen på dessa. Som sagt, PC 97-99.
Citera
2012-12-04, 02:59
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltoboulbobbi
Jag spelade dessa två PC spelen hos mina kusiner runt 97-99 tror jag det var.
Det första var ett plattformsspel. Man styrde en kapsyl tror jag det var. En röd kapsyl med solglasögon. Vi kallade bara spelet för "kapsylen" men vet inte om det är dess namn. Det var lite som Sonic.
Det andra har jag jättesvaga minnen av och räknar inte med att någon kommer på, men det var också ett 2D-spel, fast detta såg man snett ovanifrån. Man styrde någon grej jag inte minns vad det var på en rörliknande bana (tänk menyn där man väljer level i super mario 3 typ), och man skruvade i skruvar på banan man åkte på. Sen tror jag det fanns saker man skulle akta sig för med, men skruvarna minns jag bäst. Man ställde sin karaktär på dom också skruvades dom ner.
Det vore jättehäftigt om någon skulle kunna berätta namnen på dessa. Som sagt, PC 97-99.

1. Cool Spot.
2. Gubble?
Citera
2012-12-04, 19:00
Medlem
Baltoboulbobbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith
1. Cool Spot.
2. Gubble?

Helt otroligt, båda stämmer! Du är kung
Citera
2012-12-05, 17:07
Medlem
Slaminas avatar
Jag söker ett spel som liknar pacman. Spelades under lågstadietiden i skolan. Man är en gul pacmanliknande grej som äter upp frukter på en bana. Banan bestod av typ ett blått nät, sort of. Sen är det inga spöken lr andra farliga saker på banan, utan det är små flygplan tror jag, som åker runt på utsidan av banan där man äter frukterna och skjuter, så man måste akta sig för dom. Jag har ett minne av att spelet ska heta Dodger, men jag har googlat och får bara upp baseballskit
Citera
2012-12-06, 20:05
Bannlyst
Minns ett gammalt spel från min barndom. Man var i något slags hus där man valde en massa småspel, t.ex. memory, dress-up på en fågelskrämma, skateboard på vägen, ett litet ritspel och sådär. Kan hända att det hängde med Hemglass. Någon som har några idéer eller minns något liknande?

Spelet över tror en kompis till mig är Paxcon/pac-xon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in