Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-04-07, 15:17
Medlem
maynard12s avatar
Hej!

Jag letar efter ett rymdspel till pc. Det är inte särskilt gammalt, nog inte mer än 10 år eller så. Det kanske inte platsar i retro, men jag provar i alla fall.

Spelet är i 3d. I början kontrollerar man bara ett rymdskepp men man får snabbt kontrollen över fler. Handlingen går ut på att man är en rymdskeppskapten anställd på något slags västerländskt konglomerat och spelet börjar med att man eskorterar en konvoj till en rymdstation. Väl där blir rymdstationen attackerad. Efter det skickas man ut på ett uppdrag där man får kriga lite mot ett japanskt företags rymdskepp. Därefter kommer man till deras forskningsstation, och där får man ett nytt skepp som är utomjordiskt. Här börjar spelet "på riktigt", man kör något slags hyperspace jump och hamnar någon annanstans där det finns människor som "de vanliga människorna" inte kände till. Om jag minns rätt. Lite luddigt kanske.

I alla fall så är det ett ganska långsamt spel, varje skepp har ett antal laservapen och missiler och mindre farkoster som "fighters" och små bordningsskepp med trupper i, och det är ingen jätteaction i striderna, utan mer taktiskt. Man börjar med att slå ut fiendens sköldar, sen slå ut vapen eller motorer osv. Man kan alltså välja vad på fiendeskeppet man vill sikta med sina lasrar.

Det här spelet har jag spelat ett antal gånger när det var nytt men jag kommer dessvärre inte ihåg vad det heter idag. Så om någon kunde hjälpa mig med namnet skulle jag bli väldigt lycklig.

Tack på förhand!
Citera
2011-04-07, 17:59
Medlem
maynard12s avatar
Jag löste min egen fråga. Nexus - The Jupiter Incident heter spelet. Finns på Steam för en hundring. Guld värt.
Citera
2011-04-07, 21:18
Medlem
Ms.Ss avatar
Söker ett riktigt fattigt pc-spel från 95-96.Vi snackar alltså windows 95. Jag minns att jag hade Doom på samma dator.

Fick plötsliga minnesbilder av det idag. Det är ett levelspel där jag är nån sorts figur. I varje level ska man leta efter föremål, har för mig att det är nycklar, som jag sedan tar med mig till målet. Jag minns också att jag aldrig kom förbi en bana där jag skulle ha skridskor och försöka få fatt på föremålet på en isbana. Jag levlade aldrig över den vad jag minns.

Jag har också ett svagt minne av att jag kunde jagas av några fula luddiga bollar.

Tänk verkligen oldschool, röra sig i fyrkant, fienderna rör sig i bestämda banor.

Snälla hjälp mig hitta namnet; jag vill verkligen återfinna detta spel och levla över skridskobanan!
Citera
2011-04-07, 21:20
Medlem
Ms.Ss avatar
Hahahaha; chip's challenge (bläddrade bak en sida)
Citera
2011-04-07, 21:24
Medlem
Biochems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Det var ett racing spel. Jag kommer ihåg en bana och då var ute i öknen och körde. Det kunde komma aliens har jag för mig och man kunde köra på dom. Man kunde köra på andra saker med typ som kaktusar och kossor har jag för mig. När man körde på dom så sprutade det inte så mycket blod utan dom gick typ sönder i olika saker typ som att man såg ben delar med blod på.

Vet någon vilket det är? ^^

Jag tror att det är antingen Cruisin’ USA, Cruisin’ the world eller Cruisin’ Exotica.

Bild på kabinettet, ser det bekant ut?
Citera
2011-04-08, 10:23
Medlem
Jag söker ett spel som jag spelade till emulator på min gamla dator för länge sedan, har undrat vad det heter.
Det här är vad jag minns:
Det var ett 3-i-1 spel tror jag, kan ev vara till neo-geo men även sega minns tyvärr inte
fighting systemet är typ som i final fantasy dvs turbaserat.
I ett av de tre spelen (det enda som jag minns något av) var man en typ av ninja som av någon anledning ska lära sig kampsport av en gammal mästare tillsammans med tre eller fyra lärjungar till.
Sedan är det lite blurrigt men jag minns att man stod på toppen av ett berg och mästaren ska visa alla den absoluta "moven" och säger typ -im only going to show this once.
På kvällen går karaktären (du) upp på berget och tränar i smyg. men när han går ner ser han att huset står i lågor och mästaren är borta, har för mig att de andra lärjungarna brinner inne.
efter det går till attack mot den onde mästaren, och lär sig alla moves allt eftersom man levlar.

snälla om någon vet vilket spel detta är plz hlp
Citera
2011-04-08, 15:11
Medlem
Andreaseriksson123s avatar
Jag söker ett spel på dator.
det är gammalt och man är ett rymdskepp och så åker man på olika banor med hinder också blir det svårare och svårare, och det enda ljudet som kommer ifrån spelet är ifrån själva datorn. Har för mig att det börjar på KA...

hjälp!?!?!
Citera
2011-04-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biochem
Jag tror att det är antingen Cruisin’ USA, Cruisin’ the world eller Cruisin’ Exotica.

Bild på kabinettet, ser det bekant ut?

Japp det är det!

Tack så mycket!
Citera
2011-04-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreaseriksson123
Jag söker ett spel på dator.
det är gammalt och man är ett rymdskepp och så åker man på olika banor med hinder också blir det svårare och svårare, och det enda ljudet som kommer ifrån spelet är ifrån själva datorn. Har för mig att det börjar på KA...

hjälp!?!?!

Skyroads?
Citera
2011-04-08, 17:04
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomahawker
Skyroads?
eller mer troligt, föregångaren Kosmonaut
Citera
2011-04-09, 00:48
Medlem
Andreaseriksson123s avatar
Tror kosmonaut var rätt :P tack!!
Citera
2011-04-11, 14:20
Medlem
Wertyms avatar
Hej

Jag söker ett spel där man spelar som Snobben. http://sv.wikipedia.org/wiki/Snobben

Man flyger flygplan och får göra olika uppdrag för att till sist möta den röde baronen i luftstrid. Konsolen är Ps2. Jag letade en stund på google men hittade bara någonting utgivet av microsoft. Jag tror inte det är rätt spel.

Någon som vet var det finns att köpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in