2009-01-24, 14:47
  #1
Medlem
vessleäckels avatar
Kan ngn förklara detta för mig
det finns 3 opioidreceptorer:

μ (my)-receptorer
δ (delta)-receptorer
κ (kappa)-receptorer

FRÅGOR:

1.) Binder tramadol till samtliga?
2.) Jag är beroende av tram. Körde metadon en sväng, men fick ändå abstinens av att inte ta tramadol. Så det blev bägge.
3) Subutex, binder den till samma receptorer som tramadol? Får ingen abstinens efter tramadol då jag äter subutex.
Äter 700mg tram om dagen, och även fast jag tagit den dagliga dosen, får jag bra respons från 1mg subutex...

vh
__________________
Senast redigerad av vessleäckel 2009-01-24 kl. 14:49.
Citera
2009-01-24, 15:52
  #2
Medlem
vessleäckels avatar
EDIT:

Metadon binder till: MY-receptorerna (samt lite till de 2 andra)
Subutex binder till: MY-receptorerna och K-receptorerna
Tramadol binder till: MY-receptorerna främst (men även till de 2 andra)

frågan är då varför jag får abstinens efter tramadol när jag äter metadon men inte subutex?
Tar jag tramadol när jag har abstinens och äter metadon försvinner den självfallet..
Citera
2009-01-24, 16:51
  #3
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vessleäckel
EDIT:

Metadon binder till: MY-receptorerna (samt lite till de 2 andra)
Subutex binder till: MY-receptorerna och K-receptorerna
Tramadol binder till: MY-receptorerna främst (men även till de 2 andra)

frågan är då varför jag får abstinens efter tramadol när jag äter metadon men inte subutex?
Tar jag tramadol när jag har abstinens och äter metadon försvinner den självfallet..

Tramadol binder ju även till serotonin- och noradrenalin-receptorer, vilket övriga opioider inte gör. Nu kan jag inte alls mycket om sånt här, men det skulle väl kunna förklara abstinensen?
Citera
2009-01-24, 18:23
  #4
Medlem
Bean-Doodles avatar
Tror det är mer detaljerat än vilka receptorer dom påverkar, det är väl hur dom påverkar dom också.
Citera
2009-01-24, 21:10
  #5
Medlem
vessleäckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Tramadol binder ju även till serotonin- och noradrenalin-receptorer, vilket övriga opioider inte gör. Nu kan jag inte alls mycket om sånt här, men det skulle väl kunna förklara abstinensen?

mm iofs.
Citera
2009-01-25, 09:11
  #6
Medlem
sunfighters avatar
Att du får bra respons på 1 mg sub e bara normalt för d får nästan dom flesta i början fastän man varit beroende av heroin t ex. Men d försvinner snabbt o sen ökar dosen o välbefinnandet försvinner....väldigt snabbt.
Citera
2009-01-25, 15:25
  #7
Medlem
Cautions avatar
Första (och enda) gången jag hade tänkt prova hur Subutex kändes blev jag otroligt förvånad och framförallt besviken.

Det hela slutade med att jag snortade 7,3mg Subuxone, utan effekt. Det var första gången och under de två senaste veckorna hade jag endast tagit tramadol fyra gånger och kodein en gång. Inga av dessa saker mer än 24h innan intaget. Jag fick alltså nästan ingen som helst effekt av hela 7,3mg Subuxone. Blev kanske lite varm, social och positivt inställd. Inget mera.

Jag kunde för allt i världen inte förstå fenomenet, så nästa dag provade jag igen med Subutex. Jag snortade totalt 4mg (i flera omgångar för säkerhetsskull). Fick inte heller då någon effekt alls.

Min fråga till er är hur fan det här är möjligt när man aldrig har tagit något av preparaten tidigare? Jag har vid ett tillfälle (ca 4 dagar innan) tagit 1,5g Tramadol. Den enda förklaringen jag kan finna är att man tolerans skulle vara för hög pga det. Men är det verkligen möjligt?

Tabletterna var från två helt olika källor och såg ut exakt som de skall göra. Min vän som jag tog Subuxonet med första gången blev helt väck av 0.7mg. Därav min dos på 7.3mg.

Någon som kan ge mig klarhet i detta? Har även skrivit i Subutex-tråden men inte fått något svar där ännu.

Med vänliga hälsningar,
Caution
Citera
2009-01-25, 20:17
  #8
Medlem
nakedjunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Tramadol binder ju även till serotonin- och noradrenalin-receptorer, vilket övriga opioider inte gör. Nu kan jag inte alls mycket om sånt här, men det skulle väl kunna förklara abstinensen?

Stämmer bra, jag fick flera av de symptom som tas upp på
http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI_discontinuation_syndrome när jag tog tramadol i ett par månader och slutade tvärt.

Jag är inte alls påläst inom hur olika opioder binder till olika receptorer etc., men om jag inte minns fel så påverkar väl även subutex serotoninsystemet, så det låter väl logiskt att det skulle motverka SSRI-typ-abstinens?
Citera
2009-01-25, 21:09
  #9
Medlem
sunfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caution
Första (och enda) gången jag hade tänkt prova hur Subutex kändes blev jag otroligt förvånad och framförallt besviken.

Det hela slutade med att jag snortade 7,3mg Subuxone, utan effekt. Det var första gången och under de två senaste veckorna hade jag endast tagit tramadol fyra gånger och kodein en gång. Inga av dessa saker mer än 24h innan intaget. Jag fick alltså nästan ingen som helst effekt av hela 7,3mg Subuxone. Blev kanske lite varm, social och positivt inställd. Inget mera.

Jag kunde för allt i världen inte förstå fenomenet, så nästa dag provade jag igen med Subutex. Jag snortade totalt 4mg (i flera omgångar för säkerhetsskull). Fick inte heller då någon effekt alls.

Min fråga till er är hur fan det här är möjligt när man aldrig har tagit något av preparaten tidigare? Jag har vid ett tillfälle (ca 4 dagar innan) tagit 1,5g Tramadol. Den enda förklaringen jag kan finna är att man tolerans skulle vara för hög pga det. Men är det verkligen möjligt?

Tabletterna var från två helt olika källor och såg ut exakt som de skall göra. Min vän som jag tog Subuxonet med första gången blev helt väck av 0.7mg. Därav min dos på 7.3mg.

Någon som kan ge mig klarhet i detta? Har även skrivit i Subutex-tråden men inte fått något svar där ännu.

Med vänliga hälsningar,
Caution

Vet du skrev innan om att tram inte funka på dig längre....e d så fortf? Att du inte skulle få effekt av en knapp 8:a sub för att du skulle ha för hög tolerans e inte troligt alls.

Du ser inte detta som ett tecken på att lägga ner drogandet helt? hehe
Precis som med tramproblemet du hade så e d jättesvårt att veta varför d blir såhär för dig o det e nog anledningen till varför du inte får några svar heller.

Förstår d suger o att d måste va frustrerande men gör såhär att ta ett uppehåll på ett halvår så får du väl se vad som händer sen.
Citera
2009-01-26, 01:42
  #10
Medlem
Cautions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunfighter
Vet du skrev innan om att tram inte funka på dig längre....e d så fortf? Att du inte skulle få effekt av en knapp 8:a sub för att du skulle ha för hög tolerans e inte troligt alls.

Du ser inte detta som ett tecken på att lägga ner drogandet helt? hehe
Precis som med tramproblemet du hade så e d jättesvårt att veta varför d blir såhär för dig o det e nog anledningen till varför du inte får några svar heller.

Förstår d suger o att d måste va frustrerande men gör såhär att ta ett uppehåll på ett halvår så får du väl se vad som händer sen.

Grejen är att jag inte har tagit opioider speciellt mycket. Regeln jag har haft med Tramadol är en gång per månad. Det är endast de två senaste veckorna jag har kört på lite hårdare. Den toleransstegringen jag fick efter fyra intag på Tramadol är i sig helt sjuk. Första intaget fick jag ingen effekt på 600mg Tramadol. Och då hade jag inte tagit någon opioid på en månad. Nästa intag var mest ett test, fick ingen effekt. De två andra gångerna fick jag OK, men inte riktigt bra effekt. Det var då 1.2g och 1.5g det handlade om.

Att jag inte får effekt av 8mg Buprenorfin första gången är i princip oförklarligt? Kan man vara immun mot det? Eller kan det vara någonting med att just min näsa inte tar upp det verksamma ämnet? Någon annan förklaring går inte att hitta.
Citera
2009-01-26, 04:12
  #11
Medlem
du har inte tänkt på att det är dåligt tram?
Citera
2009-01-26, 12:21
  #12
Medlem
Cautions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
du har inte tänkt på att det är dåligt tram?

Det var Nobligan uthämtat från apoteket av en vän, så nej, det var så bra som Tramadol blir.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in