2009-01-24, 04:04
Medlem
När jag köpte en dator för en vecka sedan, så var Vista S.P. 1 förinstallerat. Jag var inte nöjd med den, därför gick jag till bokhandeln och köpte "Ubuntu for non-geeks" 3rd ed av Rickford Grant. Där i låg en Live CD med Ubuntu 8.04 (Hardy Heron). Jag fick dock problem
Jag har en Acer Aspire M1641,

Jag är inte nöjd med Vista alltid och önskar att ha två operativ-system. Vista och Linux/Ubuntu. När jag stoppar in Cd-rom med Linux, gör jag F12 vid boot, och önskar att datorn ska läsa från CD/DVD enhet, Live CD sparkar igång och jag väljer språk, sedan får jag följande meddelande.

[91,336821] MP-BIOS bug 8254 timer not connected to IO-APIC
[91.516896] Kernel Panic- not syncing: IO-APIC + timer doesn't work! Boot with apic = debug and send a report. Then try booting with the 'nopaic' option.

Datorn har hängt sig. Och jag drar ut sladden.

Jag tar ut CD, och sätter sladden i datorn och trycker på start. Jag går nu in i Setup för att ändra APIC förvalet. Problemet är att man inte kan ändra den. Den valmöjligheten är inte upplyst, och med piltangenterna kan jag inte förändra valet.

På nätet finns det lösningar att man ska lägga till 'noapic' innan det sista '--', men jag kan inte ändra den....

Hjälp!
Citera
2009-01-24, 12:48
Medlem
X_surfers avatar
noapic ska du kunna välja på skivan har jag för mig.
För övrigt bör du hellre välja att dra ner Ubuntu 8.10 istället, 8.04 är nog den mest buggiga Ubuntu-versionen som är släppt hittils (detta stämde åtminstone när jag körde 8.04)
Citera
2009-01-24, 13:35
Medlem
Ubuntu

Hej,
Med skivan, menar du Vista-skivan? Jag fick som sagt vista förinstallerat, så jag har inte. När jag ringde Acer, för att fråga om skiva, så sa att de skulle skicka en länk om datorn har gått sönder. Jag ska pröva 8.10 istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in