• 1
  • 2
2009-01-23, 23:50
Medlem
Är less på att byta stek/traktör osv. panna, pga. beläggning som ger sig, sämre kvalité eller klent gods som slår sig vid snabba temperaturförändringar.

Vart vänder jag mig för att få tag på fina grejer, typ sådana som används av flertalet kockar i programmet Solens mat..ser ut som tjockt aluminiumgods..?
Citera
2009-01-23, 23:58
Medlem
stilltons avatar
traktörpannor brukar väl normalt vara i rostfritt stål?
Citera
2009-01-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
traktörpannor brukar väl normalt vara i rostfritt stål?

Jaha.

Några tips ?
Citera
2009-01-24, 00:13
Medlem
Squalos avatar
Behandlar du inte pannan rätt så kommer beläggningen ge sig, oavsett om pannan kostar 200 eller 1000 kr.

Tjockt aluminium är relativt vanligt, gjutet alu likaså. Vilket som är vad ser du oftast på.

Vad kör du för skräp nu, och vad har du för budget?
Citera
2009-01-24, 00:23
Medlem
Tipps på märken som håller bra kvalite: Mauviel, Falk (koppar) Demeyere (stål)
finns många fler, men här funkar talesättet "man får vad man betalar för" för det mesta. (finns dyra skitprylar)
Citera
2009-01-24, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Behandlar du inte pannan rätt så kommer beläggningen ge sig, oavsett om pannan kostar 200 eller 1000 kr.

Tjockt aluminium är relativt vanligt, gjutet alu likaså. Vilket som är vad ser du oftast på.

Vad kör du för skräp nu, och vad har du för budget?

tefal på titanstekpannan. Teflon eller titanpannor är jag inte intresserad av pga. att de ger sig eller slår sig.
Du slår huvudet på spiken när det gäller behandling av kastruller. Därav min fråga.

Har ett par kastruller med kopparbotten och ett par stekpannor i gjutjärn som jag är nöjd med förutom tyngden.
Budgeten. jag vänder på det.. Vad kostar det ?
Citera
2009-01-24, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Tipps på märken som håller bra kvalite: Mauviel, Falk (koppar) Demeyere (stål)
finns många fler, men här funkar talesättet "man får vad man betalar för" för det mesta. (finns dyra skitprylar)

ok,

Vad är att föredra för en oförsiktig lekman ?
Citera
2009-01-24, 00:41
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
tefal på titanstekpannan. Teflon eller titanpannor är jag inte intresserad av pga. att de ger sig eller slår sig.
Du slår huvudet på spiken när det gäller behandling av kastruller. Därav min fråga.

Har ett par kastruller med kopparbotten och ett par stekpannor i gjutjärn som jag är nöjd med förutom tyngden.
Budgeten. jag vänder på det.. Vad kostar det ?
Du vill inte has stekpannor med beläggning, och inte gjutgärn. Då återstår i princip helmetall, stål eller koppar.. Fissler gör i stål, obelagda för stekning på hög värme, där en svensk hade använt gjutjärn.

Dom flesta kör med beläggning, och sköter pannan väl eller accepterar att man får köpa ny varje 2 år.
Citera
2009-01-24, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo

Dom flesta kör med beläggning, och sköter pannan väl eller accepterar att man får köpa ny varje 2 år.

Jag köper vartannat år men har svårt att acceptera det. Vill ha grejer som jag kan slarva med.

De jag ser kockarna använda på sina gasolhällar borde vara något för en kille i farten..som mig..
ska kolla fissler
Citera
2009-01-24, 09:56
Medlem
MisterNices avatar
Jag använder Fissler Original Pro 28 cm och tycker att den är helt underbar. Den används till nästan all stekning och kan även vikariera som traktörpanna då den har lite högre kant än många andra pannor. Jag får bättre stekyta med den än med gjutgärnspanna, och det går bra att steka både med och utan fett, givetvis beroende på vad som ska stekas.
Dessutom är den snygg och det är lite kökserotik varje gång den halas fram. Dock är den tung och ganska otymplig, inte långt efter gjutjärn. Jag anänder inga vassa redskap i den och det tror jag är bra om man vill behålla funktionen, så på den punkten är den som en belagd panna, däremot behöver man inte oroa sig för att använda mycket höga temperaturer, med flit eller av misstag. Kostar en dryg tusing om jag minns rätt. Köp!
Citera
2009-01-24, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterNice
Köp!

Lutar åt fissler.
Ska kolla runt lite till först..efter gedigna alu.kastruller..
Citera
2009-01-24, 10:15
Medlem
traktörpannor/andra pannor utan beläggning, i koppar/stål... lämpar de sig verkligen för stekning på hög temperatur? Låt gå för att de inte pajar så som teflonpannor gör, men blir det inte ett rent helvete att rengöra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in