2003-09-05, 03:26
Bannlyst
Jag har en fråga gällande operativsystem.

Jag har på min nyinköpta och eget ihopbyggda datorburk Win 98 SE installerat. Jag har även en skiva med Win XP på liggande hemma.

Vad händer om jag får för mig att byta OS mot XP utan att formatera om, d.v.s. bara lägga i skivan och installera över XP ovanpå 98 SE? Kommer datorn att acceptera detta eller kommer den att låsa sig/bråka/tappa filer/på annat sätt bete sig illa? Kommer jag att ha två fungerande OS på datorn eller kommer de att ta ut varann så att jag inte har ett enda fungerande OS utan bara en stor hög med oanvändbara filer?

Vad händer med alla program, dokument och filer som ligger i datorn? Formateras automatiskt hårddisken om?

Är det någon här som vet något eller har provat?

// Roger P.
Citera
2003-09-05, 03:53
Medlem
Gerras avatar
Förutsatt att det inte är en s.k. recovery-cd du har fått på halsen så ska det inte vara några större problem. Om du ska byta från 98 till XP så är det nog klokt att formatera hårddisken helt innan, det är lite olika filsystem osv. En bra idé är att fixa två partitioner när du installerar XP. Alltså ”dela upp” en hårddisk till flera s.a.s. Lägg Windows på den första partitionen (som lämpligen bör vara mellan 5-10 GB).
Om du därefter lägger allt annat på den (eller de) partitioner som inte Windows ligger på så slipper du mycket bekymmer framöver. Windows får härja för sig själv och du kan formatera lite som du vill utan att bli av med något som du vill ha kvar osv.
Har du mycket som du vill men inte orkar bränna ut etc. så kan du tjacka en till hårddisk. Du får en på 120 GB för en tusenlapp. Flytta allt godis till den och formatera sedan den andra.

Nå, jag vet inte om du blev så mycket klokare på det här… Men om du alltså inte har en recovery-cd, utan en med bara XP på så blir du varnad både en och två gånger innan nåt obehagligt händer. Stoppa i skiten och läs noga vad som dyker upp innan du klickar OK…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in