2009-01-23, 17:21
Medlem
kultingens avatar
Har lange haft XP (som torrent och vanligt kopt) men har problmet att det hella tiden lagger av efter nagra veckors anvandande. Den uppfor sig som om harddisken skulle vara trasig, nar den haller pa att starta startar den om osv. Felsakert lage hjalper inte. Den enda jag kan g;ra ar att ominstallera XP och da fungerar det ett tag, men felet aterkommer.
Ordnade ubuntu nu men efter nagra timmar med det kom jag fram till att jag foredrar XP, om instalerade det och har sitter jag nu, har 5 st XP installerade pa en harddisk, endast det senaste fungerar...
Den senaste gangen XP la av blev det bla skarm och har for mig att det stod att det saknades nagon systemfil. Har provat att endast reparera XP med hjäp av boot-cdn men det går inte, jag måste ominstallera hela. Kan någon hjälpa mig? Var och köpte en ny hårddisk men det borde väll inte hjälpa om jag installerar XP på den?
Citera
2009-01-23, 17:30
Bannlyst
Kontrollpanelen --> Ikonen System ---> Fliken Avancerat ---> Uppstart och återställning (Klicka på "Inställningar") ---> Bocka ur rutan "Automatisk omstart" och sedan OK ---> OK.

Vänta tills datorn kraschar och posta vad som står på blåskärmen här på Flashback.
Citera
2009-01-23, 18:29
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
har 5 st XP installerade pa en harddisk, endast det senaste fungerar...
Får kalla kårar längs rygg graden när jag läste det här

Du måste ju givetvis formatera hårddisken innan du installerar på nytt.
Annars får du en massa onödiga installationer som ligger och skräpar.

Ej heller hjälper det att installera om, OM du har "bad sectors" på din hd.

Gör så här:
1. Formatera din hårddisk.
2. Starta "Recovery console" http://commandwindows.com/recovery.htm
Kör följande kommand på C: driven:
chkdsk C: /r och tryck enter.(vänta)
3. Installera windows på nytt.
4. Kör chkdsk en gång till ifrån windows http://vlaurie.com/computers2/Articles/chkdsk.htm

Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Var och köpte en ny hårddisk men det borde väll inte hjälpa om jag installerar XP på den?

Om felet är en dålig hårddisk, GISSA om det hjälper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in