2009-01-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Med ditt resonemang borde dom självdö efter sista ägglossningen.
Nu var i och för sig inte mitt resonemang (enligt mig) så, men historiskt så var det väl precis de dom gjorde!?
Medellivslängden för människor på grottstadiet var ju inte särskilt hög.
Senast redigerad av Lars365 2009-01-24 kl. 18:20.
Citera
2009-01-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parallello
Allt har sin förklaring och att påstå att homosexualitet skulle vara ett genfel eller vara något onaturligt som vissa säger är svårt att tro då homosexualitet är relativt vanligt hos djur och har upptäckts hos över 5000 djurarter.
Onaturligt är det ju bevisligen inte eftersom det, som du mycket riktigt påpekar, finns hos djuren.

Gen"fel" skulle det kunna vara men känns väldigt osannolikt med tanke på att då alla arter skulle uppvisa exakt samma genfel!

Det enda jag med säkerhet personligen anser mig veta är att det inte beror på miljöpåverkan, för mig förefaller den teorin helt absurd!

Nu har det ju då hunnit komma forskning som i alla fall motsäger dom som hävdar att det enbart beror på miljöpåverkan!
Citera
2009-01-24, 18:42
Medlem
Parallellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Onaturligt är det ju bevisligen inte eftersom det, som du mycket riktigt påpekar, finns hos djuren.

Gen"fel" skulle det kunna vara men känns väldigt osannolikt med tanke på att då alla arter skulle uppvisa exakt samma genfel!

Det enda jag med säkerhet personligen anser mig veta är att det inte beror på miljöpåverkan, för mig förefaller den teorin helt absurd!

Nu har det ju då hunnit komma forskning som i alla fall motsäger dom som hävdar att det enbart beror på miljöpåverkan!
Mm, precis. Men som TS citerade från forskningsrapporten så kan även miljöfaktorer spela in, frågan är väl till vilken grad. Hur mycket är gener och hur mycket är miljö, det kan vara rätt problematiskt att få en exakt siffra på...
Citera
2009-01-24, 21:30
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
I den första anblicken kan det se ut som att det skulle missgynna flocken, men djurlivet är hårt och det är vanligt att ungar dör p.g.a. predatorer, svält o.s.v.
En homosexuell i flocken kan således hjälpa till med skydd, hämta mat och hjälpa ungarna till att bli stora, starka och friska djur så småningom. Detta menar biologer gynnar flocken och överlevnadsgraden blir högre hos ungarna och till slut hamnar det hela på plus sidan för flocken. Jag själv är inte biolog förutom att jag läst Biologi A och B, men det är i alla fall så som en del biologer resonerar angående homosexualitet i naturen. Allt har sin förklaring och att påstå att homosexualitet skulle vara ett genfel eller vara något onaturligt som vissa säger är svårt att tro då homosexualitet är relativt vanligt hos djur och har upptäckts hos över 5000 djurarter.
Det låter ju som en rimlig förklaring då det redan nu är bevisat att genetisk mångfald gynnar arten!
Citera
2009-01-24, 21:32
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Ursäktar om jag inte har läst genom hela tråden, men systrar till homosexuella män har en högre fertilitet än till heterosexuella män. Detta för att "Bög-genen" ökar attraktion till män, och den sitter på X-kromosomen.

På detta sätt är genen evolutionärt gynnsam.
Det var något nytt för mig! Har du någon källhänvisning (www adress)?
Citera
2009-01-25, 10:21
Medlem
Citat:
Hur mycket är gener och hur mycket är miljö, det kan vara rätt problematiskt att få en exakt siffra på...
Det är nog omöjligt!

Hur mycket man än bevisar att gener och fosterutveckling påverkar blir det ändå omöjligt att helt bevisa att miljöfaktorer inte alls spelar in!

Om man som många personligen och politiskt verkligen vill att det ska vara miljöfaktorer som spelar in, helst till 100% men ifall då bevisen att gener och fosterutveckling påverkar till slut blir oemotsägliga så nöjer sig man med ett helt ovetenskapligt delvis spelar in.

Det blir lite som att men ber någon bevisa att det inte finns eller har funnits osynliga isbjörnar på Arktis!
Citera
2009-01-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlsinmydream
Det var något nytt för mig! Har du någon källhänvisning (www adress)?
http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/261/5119/321
Citera
2009-01-25, 22:30
Medlem
Parallellos avatar
Citat:
Det är nog omöjligt!

Hur mycket man än bevisar att gener och fosterutveckling påverkar blir det ändå omöjligt att helt bevisa att miljöfaktorer inte alls spelar in!

Om man som många personligen och politiskt verkligen vill att det ska vara miljöfaktorer som spelar in, helst till 100% men ifall då bevisen att gener och fosterutveckling påverkar till slut blir oemotsägliga så nöjer sig man med ett helt ovetenskapligt delvis spelar in.

Det blir lite som att men ber någon bevisa att det inte finns eller har funnits osynliga isbjörnar på Arktis!
Precis, tyvärr finns det grupper som fokuserar mycket på just gener/miljö frågan när det kommer till homosexualitet, IQ o.s.v. Sådan kan man debattera i all oändlighet

Faktum kvarstår i alla fall att homosexualitet har sin orsak och den orsaken kan både ligga inom evolutionsteorin eller inom psykologin.

Ett intressant inslag när det kommer till miljöfaktorer är det faktum att avsaknaden av kvinnor i vissa byar i Indien ledde till att männen började ha sex med djur istället. (Visades en dokumentär om det när jag gick i Gymnasiet).
Det sägs även att det i Amerikanska fängelser är rätt vanligt med homosexualitet, dock kan ju anledningen till det diskuteras.
Senast redigerad av Parallello 2009-01-25 kl. 22:34.
Citera
2009-01-25, 22:35
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akina
http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/261/5119/321
Är det inte en svensk översättning här på samma data (?) fast lite annorlunda inriktning?:

”Gener styr homosexualitet Undersökning styrker tidigare teorier om ärftlighet” De första undersökningarna publicerades 1993 och väckte avsevärt rabalder. Då visade genanalyser av 40 homosexuella brödrapar att de i 83 procent av fallen hade ett gemensamt DNA-mönster bland de arvsanlag som finns i X-kromosomen. Eftersom pojkar alltid får sin X-kromosom från mamman - Y-kromosomen som bestämmer könet måste ju komma från pappan - visar också resultaten att den homosexualitet som undersökts ärvs från mammans släktingar. http://hem.passagen.se/nicb/gener.htm

http://antigayretorik.blogspot.com/2008/01/homosexualitet-och-gener.html blodtyp

http://forskarbloggen.typepad.com/forskarbloggen/2007/06/genetik_politik.html där har de dock inte hittat gen ännu.

Att homosexuellitet har bevisats delvis ha en genetisk förklaring togs även upp i något vetenskapsprogram på SVT ganska nyligen.

Fast att alla skulle vara delvis homosexuella tror jag inte på enligt länken ovan (men jag kan ha fel):

"Den troligaste förklaringen är att vi alla är mer eller mindre homo- eller bisexuella. Fullt uttalad homosexualitet är bara ett ovanligt kraftigt uttryck av ett genmönster som finns i varierande grad hos de flesta och beteendet har i något avseende också inneburit väsentliga fördelar för människans överlevnad genom evolutionen."
Senast redigerad av girlsinmydream 2009-01-25 kl. 22:53.
Citera
2009-01-25, 23:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustbnice
Kvinnors förmåga att säga nej till sex med dominanta hannar fanns inte tills nyligen.
Det vet du faktiskt inte så mycket om om. Människans reproduktionsetologi är en helt annan än chimpansens, och vår fördelning av sekundära könskarakteristika antyder starkt att båda könen har valt sin partner, och att vi är designade för parliv med viss benägenhet för utomparliga äventyr, precis som många fåglar. Några förutsättningar för mänskliga harem har inte uppstått före den resursojämlikhet som jordbruket åstadkom.

Citat:
Så homokvinnor har absolut spridit sina gener. Det kanske räcker för att det alltid fötts homokillar?
Det finns ingenting som tyder på att generna för manlig och kvinnlig homosexualitet är desamma, och åtskilligt som talar emot.

Citat:
Fast är det verkligen gener som bestämmer det eller en hormonstörning hos mamman under graviditeten som orsakar homosexualitet?
Vi vet ännu inte säkert i vilken utsträckning gener, antenatal miljö och postnatal miljö bidrar till uppkomsten av homosexualitet, och isåfall om detta skiljer mellan manlig och kvinnlig homosexualitet.
Citera
2009-01-25, 23:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noema
Dessutom bör man också komma ihåg att bara för att någon är homosexuell så betyder inte det att de inte har sex med kvinnor (iaf enligt denna föreläsare). Hos människor har kulturen en så pass stark ställning att den kan påtvinga alternativa sexuella uttryck än de som individen själv tilltalas av.
Visst är det så. Dock finns det hyfsat goda skäl till att tro att det kulturella trycket på homosexuella att skaffa avkomma var väsentligt mindre under jägar-samlartid än vad den sedan blev i jordbrukssamhället, när det fanns så mycket mer resurser som skulle ärvas.
Citera
2009-01-25, 23:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Helt rätt!
Vi behöver ju bara gå tillbaka en generation så ser vi massor av homsexuella män som har barn med kvinnor som dom lever med!
Mitt paradexempel på detta är det rent homosexuella äktenskapet mellan diplomaten Harold Nicolson och författarinnan Vita Sackville-West. Han var bög, hon var lesbisk, de hade massor med äventyr utanför äktenskapet - men de fick två barn, och de var varandra djupt tillgivna. (Det nästan roligaste var att namnet på det slott i Kent där de bodde faktiskt var - Sissinghurst.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in