Citat:
Ursprungligen postat av Parallello
Anledningen till att homosexualitet skulle föras vidare till kommande generationer är genom syskon, mödrar o.s.v. till homosexuella djur.
Japp, men detta är ett helt annat resonemang än det gruppselekterande som jag kritiserade i din förra postning. Den här teorin fungerar på individnivå, som mänsklig selektion måste.
Citat:
Denna artikel är intressant i ämnet:
http://www.newscientist.com/article/dn6519-survival-of-genetic-homosexual-traits-explained.html
En grupp forskare säger sig tro att den gen som skapar homosexualitet av män egentligen är en gen som ökar attraktionen till män. Därför föder mödrar till homosexuella män i genomsnitt fler ungar, ungar som sedan kan föra vidare den homosexuella genen, även om det kanske inte kommer till uttryck.
Det kan röra sig om vilka fitnessfördelar som helst som ger ökat antal barn. Vad de italienska forskarna konstaterar är bara att kvinnorna föder fler barn. Tanken att detta skulle bero på att genen skulle förmedla någon starkare attraktion till män är inget som de italienska forskarna förslår i sitt arbete, utan en tolkning av Simon LeVay, som själv är homosexuell och amerikan, och som därför, i likhet med Hamer, kan ha en viss bias i sitt sätt att resonera.
För det första ska man vara lite aktsam med att extrapolera fynd om ökad fruktsamhet under moderna förhållanden till selekterande villkor. Under jägar-samlartid har det varit en klar nackdel för kvinnan och henne avkomma om hon har haft för många små barn samtidigt. Det har alltså inte funnits någon självklar fitnessfördel i högre fruktsamhet då - vilket det naturligtvis i hög grad gör idag.
För det andra är tolkningen att den högre fruktsamheten skulle bero på en ökad attraktion till män en tolkning av Simon LeVay. LeVay skriver själv på sin hemsida att denna hypotes - tillsammans med ett antal andra - inte är "particularly pervasive". Jag är böjd att hålla med LeVay i hans bedömning. Å ena sidan är gamle Occam nöjd - genen har i princip samma effekt i båda könen, nämligen att öka attraktionen till män. Å andra sidan är det för mig långt ifrån självklart om fecunditeten ökar när kvinnor attraheras mer till män. Skulle verkligen detta vara en begränsande faktor? Observera att det inte handlar om att kvinnorna skulle bli kåtare, eller mer sexuellt aktiva (inte nödvändigtvis samma sak). Det handlar om att de tydligare skulle föredra män.
Om LeVay har rätt, skulle jag tro att det handlar om ett naturens sätt att undvika kvinnlig homosexualitet, och att fruktsamheten är ett epifenomen som inte här dit. Lesbiska kvinnor är ungefär hälften så vanliga som manliga bögar om vi ska tro Kinsey, och någon annan med bättre data finns fortfarande inte. Om vi antar att det finns en slumpvariation i den mänskliga sexuella orienteringen som är inbyggd i det sätt på vilket den uppkommer, så är det evolutionärt fördelaktigt om homosexualiteten dominerar på manssidan, eftersom dels allmnän dödlighet, och dels menopausen gör att resursstarka hanar kan ta hand om flera honor i tidsföljd, även om människan är en parlevande art. Detta betyder att fitnesskostnaden för en man som inte parar sig är mindre än för en kvinna som inte parar sig. Detta betyder att människor med en "böggen" totalt sett har större fitness i populationen, i och med att det kvinnliga fitnessöverläget är större än det manliga fitnessunderläget.
Observera dock att detta resonemang inte duger för att förklara uppkomsten av homosexualitet i arter med livslånga par, där änklingen/änkan inte skaffar en ny partner, utan sörjer ihjäl sig i stället. Hos sådana arter, t ex storkar och hägrar, är fitnesskostnaden för hanlig och honlig homosexualitet identiska. Lika förbannat har jag fått intrycket (som jag iofs inte kan källbelägga) att hnlig homosexualitet är vanligare i än honlig också i de arterna.