2009-01-23, 14:24
Medlem
spinellis avatar
Hejsan!
Det så att jag hade tänkt att ha ett litet brudhäng imorgon med mina nära tjejkompisar. Vi ska sjunga Singstar, dansa, dricka och senare gå på en större fest. Jag hade också tänkt mig att bjuda på mat. Så nu vänder jag mig till er för tips.
Vi är sex stycken, varav en helvegetarian. Jag vill bjuda på något relativt billigt och lättlagat. Men det ska vara lite lyxigare än vardagsmaten. Det får gärna vara någon typ av plockmat eller liknande, gärna något som känns lite feminint eftersom vi för en gångs skull är BARA tjejer!
Hoppas att ni har en massa roliga förslag, ser fram emot svar!
Citera
2009-01-23, 14:29
Medlem
-o-s avatar
hmm, jag tänker mej smörstekta fiskpinnefileer.. med kanske.. potaismousse (som vi säger i france.) med någon god dip kanske.. som ketchuap i en skål. garnera gärna med en tobakskvist.. avnjutes med fördel till ett glas saft.
tänk bara på att göra tillräckligt, det kommer gå åt!

Lycka till!

Edit: till vegeterianen blir det rivna morötter som du friterar i kokosmjölk istället för havets läckerheter.
Citera
2009-01-23, 14:43
Medlem
Mhaels avatar
När man bara är några stycken är det trevligare om alla äter samma sak.

https://www.flashback.org/showpost....postcount=5794

00010000 lagade till en, iaf enligt vad jag kan se, vegetarisk rätt som ser underbart god ut.
Citera
2009-01-23, 14:49
Medlem
Requiems avatar
Varför inte quesadillas (både veg och med kyckling), lite buffalo wings, stekta tigerräkor och kanske kumminfriterade champinjoner och fetaost?

Typ såhär:

Kycklingquesadillas:
Ta en mjuk vetetortilla lägg på en riven smakrik ost som ni tycker om, tex cheddar eller någon mildare om ni inte gillar stark ost. Lägg sedan på finhackad tomat (utan kärnhuset), finhackad rödlök, konserverade jalapenos och bitar av en färdiggrillad kyckling. Lägg på en till tortilla och stek sedan i lite matolja på medelstark värme tills tortillan är gyllenbrun, vänd sedan och stek även andra sidan.

Skär upp i tårtbitar och servera med lite gräddfil och antingan avocadobitar eller guacamole.

Till svampvarianten gör du på samma vis men steker först skivade kastanjechampinjoner och shiitake med finhackad charlottenlök, ett par skedar chipotlepaste, salt och peppar. Lägg sedan detta på osten och stek och servera som ovan.

Lite förenklade Buffalowings gör du lätt genom att marinera kycklingvingar i Tigersås och kör sedan hela kalaset i ugnen. Servera med bluecheesedipp, gärna egengjord och stjälkselleri.

Räkorna? Här är det viktigt att inte steka för länge. Hetta upp en panna med olja, lägg i finhackad chili, vitlök och charlottenlök, stek men utan att löken tar mycket färg, lägg över tiggerräkorna och låt snabbt steka med. Tillsätt salt och vitpeppar, tillsätt sedan lite honung, en skvätt citronsaft och avsluta alldeles innan det lägs upp med ganska rikligt med finhackad persilja.

Servera med baguette eller annat vitt bröd och gärna vitt vin.

Till den friterade osten och svampen gör du helt enkelt en vanlig frityrsmet med ölbas och tillsätter hel kummin. Lägg i tärningar av feta ost samt halva champinjoner i smeten och fritera dessa sedan i några cm med olja i en tjock gryta eller liknande.

Låter krångligt allt detta men förbereder man lite så är det busenkelt och det är snabba rätter som ni kan pilla med tillsammans och småäta av undertiden.
Citera
2009-01-23, 14:57
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
När man bara är några stycken är det trevligare om alla äter samma sak.

https://www.flashback.org/showpost....postcount=5794

00010000 lagade till en, iaf enligt vad jag kan se, vegetarisk rätt som ser underbart god ut.
Tackar tackar.
Det ska dock påpekas att det var sambon och jag som lagade den rätten, jag tar inte på mig allt.

Jag är annars på Requiems linje.
Quesadillas är enkelt att laga, enkelt att variera, fantastiskt gott, plockmatsaktigt och ger ett bra intryck av att man fixat lite med maten.

Så styr upp några trevliga varianter av quesadillas och ha på olika fat och så kan du ha en hemmagjord guacamole i en skål, lite blandade oliver (kalamata och gröna queenoliver t.ex.) i en skål och varför inte stekt halloumiost som du skär i mindre bitar och trär på tandpetare tillsammans med lite ugnsrostad röd parpika på en annan tallrik.

Det skulle gå väldigt fort att "laga" allt det där (bara quesadillas som tar någon tid alls, resten är ju jätteenkelt och snabbt fixat) men det kommer upplevas festligt. Dessutom är det sjukt gott.
Citera
2009-01-23, 15:22
Medlem
spinellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -o-
hmm, jag tänker mej smörstekta fiskpinnefileer.. med kanske.. potaismousse (som vi säger i france.) med någon god dip kanske.. som ketchuap i en skål. garnera gärna med en tobakskvist.. avnjutes med fördel till ett glas saft.
tänk bara på att göra tillräckligt, det kommer gå åt!

Lycka till!

Edit: till vegeterianen blir det rivna morötter som du friterar i kokosmjölk istället för havets läckerheter.

Haha! Det låter som en toppenmåltid! Jag menar hur lyxigt är inte pommes du terre-mousse (som vi säger i Frankrike). Och för att inte tala om fiskpinnarna..
Nej, du. Tack för tipset men liiiiite för enkelt för min smak. Dessutom verkar det jobbigt att fritera och riva morötter!

Jag tror jag kör den där måltiden till ikväll. Vilken fest!
Citera
2009-01-23, 15:24
Medlem
-o-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spinelli
Haha! Det låter som en toppenmåltid! Jag menar hur lyxigt är inte pommes du terre-mousse (som vi säger i Frankrike). Och för att inte tala om fiskpinnarna..
Nej, du. Tack för tipset men liiiiite för enkelt för min smak. Dessutom verkar det jobbigt att fritera och riva morötter!

Jag tror jag kör den där måltiden till ikväll. Vilken fest!

OOooh Yeah!! någon som förstår och uppskattar(?) min humor!

Dem flesta hade sagt ''ööh, fan va luffigt, tobak, ök''

underbart!
Citera
2009-01-23, 15:24
Medlem
spinellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Varför inte quesadillas (både veg och med kyckling), lite buffalo wings, stekta tigerräkor och kanske kumminfriterade champinjoner och fetaost?

Typ såhär:

Kycklingquesadillas:
Ta en mjuk vetetortilla lägg på en riven smakrik ost som ni tycker om, tex cheddar eller någon mildare om ni inte gillar stark ost. Lägg sedan på finhackad tomat (utan kärnhuset), finhackad rödlök, konserverade jalapenos och bitar av en färdiggrillad kyckling. Lägg på en till tortilla och stek sedan i lite matolja på medelstark värme tills tortillan är gyllenbrun, vänd sedan och stek även andra sidan.

Skär upp i tårtbitar och servera med lite gräddfil och antingan avocadobitar eller guacamole.

Till svampvarianten gör du på samma vis men steker först skivade kastanjechampinjoner och shiitake med finhackad charlottenlök, ett par skedar chipotlepaste, salt och peppar. Lägg sedan detta på osten och stek och servera som ovan.

Lite förenklade Buffalowings gör du lätt genom att marinera kycklingvingar i Tigersås och kör sedan hela kalaset i ugnen. Servera med bluecheesedipp, gärna egengjord och stjälkselleri.

Räkorna? Här är det viktigt att inte steka för länge. Hetta upp en panna med olja, lägg i finhackad chili, vitlök och charlottenlök, stek men utan att löken tar mycket färg, lägg över tiggerräkorna och låt snabbt steka med. Tillsätt salt och vitpeppar, tillsätt sedan lite honung, en skvätt citronsaft och avsluta alldeles innan det lägs upp med ganska rikligt med finhackad persilja.

Servera med baguette eller annat vitt bröd och gärna vitt vin.

Till den friterade osten och svampen gör du helt enkelt en vanlig frityrsmet med ölbas och tillsätter hel kummin. Lägg i tärningar av feta ost samt halva champinjoner i smeten och fritera dessa sedan i några cm med olja i en tjock gryta eller liknande.

Låter krångligt allt detta men förbereder man lite så är det busenkelt och det är snabba rätter som ni kan pilla med tillsammans och småäta av undertiden.

Ja! Det där med quesadillas låter ju kalas! Man kan ju mojsa i vad som helst dem egentligen! Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in