2009-01-23, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Jag ser inte det kristna i att låta folk svälta för att bidragsgivaren inte passar, tvärtom.
Tydligt är att de som vara kristna se det kristna i det.
Citera
2009-01-23, 15:30
Bannlyst
Nu är detta lite off-T men jag ska berätta en historia som handlar även denna om stadsmissionen och deras ganska konstiga inställning till gåvor.

Har en vän som jobbat som kock på en av Stockholms finare krogar under en väldigt lång tid. En dag för ca 3 år sedan fick de in en beställning på nästan 300 club sandwich från ett företag. Beställningen slutfördes och betalningen gick in. Men det dök aldrig upp någon för att hämta beställningen.

Så där satt dem med 300 club sandwich och ingenstans att göra av med dem. Då fick chefen ideén att stadsmissionen kan få mackorna.

Sagt och gjort, chefen ringer upp stadsmissionen, förklarar läget och erbjuder sig själv att köra ner mackorna till dem.

Stadsmissionen svarar, på detta väldigt generösa erbjudande, "Nej tack, vi tar inte emot mat från såna som er, den är så ofräsch".
Citera
2009-01-23, 15:31
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Om vi är ärliga mot oss själva så förstår går det kanske ändå att förstå varför de gjorde som de gjorde. Vid första anblick verkade det sinnesjukt...

Men går man längre så gjorde de väll det förmodligen för att deras namn inte skulle associeras med ett porrföretag då det ger andra möjliga donatorer dåliga vibbar. De måste ju bland annat presentera sina större donatorer som "sponsorer" samt så skulle ju porrkungen kunna försvara sig mot kritk med "äh, jag ger massa cash till stadsmissionen".

Å andra hand tycker jag att det är löjligt att detta går emot deras stadgar överhuvud taget. Kan dessutom inte hitta det i stadgarna på hemsidan, men de har väll bara "glömt" att skriva dit det

Klart som fan att man ska kunna ta emot pengar från folk som vill hjälpa till, oavsett yrke. Hade en kriminell donerat så är det väll bättre att ta emot 5 miljoner från honom än att låta honom använda samma pengar för nya rån eller en fet villa för sig själv.

Nej vad dumt! SKa maila och klaga.

Citat:
Stadsmissionen svarar, på detta väldigt generösa erbjudande, "Nej tack, vi tar inte emot mat från såna som er, den är så ofräsch".

Du kan ju inte vara seriös? Var det mackor från samma dag? Dvs nygjorda?
O verkligen en av stockholms bättre KROGAR? Inte något random cartering ställe?

Kan inte tro det du säger, fattar det bara inte.
Han på stadsmissionen MÅSTE ju vetat något jag och du inte vet annars är något sjukt stört.
Senast redigerad av Allt_är_taget 2009-01-23 kl. 15:34.
Citera
2009-01-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QKN123
Nu är detta lite off-T men jag ska berätta en historia som handlar även denna om stadsmissionen och deras ganska konstiga inställning till gåvor.

Har en vän som jobbat som kock på en av Stockholms finare krogar under en väldigt lång tid. En dag för ca 3 år sedan fick de in en beställning på nästan 300 club sandwich från ett företag. Beställningen slutfördes och betalningen gick in. Men det dök aldrig upp någon för att hämta beställningen.

Så där satt dem med 300 club sandwich och ingenstans att göra av med dem. Då fick chefen ideén att stadsmissionen kan få mackorna.

Sagt och gjort, chefen ringer upp stadsmissionen, förklarar läget och erbjuder sig själv att köra ner mackorna till dem.

Du menar att stadsmissionen göra fel när de inte vilja taga emot beganad mat? Vet du hur viktigt det är med livsmedelhygein? Hur skulle de se ut i media och i de hundrafemtielva trådar som startas på flashback om stadsmissioen ställde till så att ett hundratal hemlösa blev svårt magsjuka?
Citera
2009-01-23, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reaktionar
Du menar att stadsmissionen göra fel när de inte vilja taga emot beganad mat? Vet du hur viktigt det är med livsmedelhygein? Hur skulle de se ut i media och i de hundrafemtielva trådar som startas på flashback om stadsmissioen ställde till så att ett hundratal hemlösa blev svårt magsjuka?

Mackorna var tillverkade samma dag. Har du någonsin käkat en macka på en bensinmack, garanterar dig att den mackan inte håller samma kvalitét som de mackorna som stadsmissionen blev erbjudna.
Citera
2009-01-23, 15:47
Medlem
Citat:
Mackorna var tillverkade samma dag. Har du någonsin käkat en macka på en bensinmack, garanterar dig att den mackan inte håller samma kvalitét som de mackorna som stadsmissionen blev erbjudna.
Det var säkert inget fel på mackorna men stadsmissionen kan väl inte veta det. Eller hur? Det är så att det ALLTID med mat man själv inte hanterat och övervakat finns en risk. Den risken gör att man inte kan chansa även om risken är försvinnande liten.
Citera
2009-01-23, 15:53
Bannlyst
Citat:
Det var säkert inget fel på mackorna men stadsmissionen kan väl inte veta det. Eller hur? Det är så att det ALLTID med mat man själv inte hanterat och övervakat finns en risk. Den risken gör att man inte kan chansa även om risken är försvinnande liten.

Så du säger alltså att stadsmissionen aldrig ska ta emot mat eftersom de inte själva kunnat kontrollera processen? Som jag nämnde tidigare är detta en väldigt fin krog och deras hygien och miljökontroller håller garanterat en bättre standardän vad stadsmissionens sketna kök någonsin kan leva upp till.
Citera
2009-01-23, 16:02
Medlem
Citat:
Så du säger alltså att stadsmissionen aldrig ska ta emot mat eftersom de inte själva kunnat kontrollera processen? Som jag nämnde tidigare är detta en väldigt fin krog och deras hygien och miljökontroller håller garanterat en bättre standardän vad stadsmissionens sketna kök någonsin kan leva upp till.
Jag tänker inte gå in på absurda idiot diskussioner det är en väl närmast en självklarhet att inte ta emot beganad mat man inte beställt och inte vet något om. Det är trots allt inte allätande och bakterietålande djur man serverar mat till hos stadsmissionen det är faktiskt människor man serverar maten till.
Citera
2009-01-23, 16:27
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Det är trots allt inte allätande och bakterietålande djur man serverar mat till hos stadsmissionen det är faktiskt människor man serverar maten till.
Fast människor som du anser själva inte klarar av att avgöra vad de bör äta???
Citera
2009-01-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Fast människor som du anser själva inte klarar av att avgöra vad de bör äta???
Nu är det så att om man vill äta på stadsmissionen, eller skänka stadsmissionen något. Då måste man väl anpassa sig efter stadsmissonens regler? Om du och andra liberaler vill äta sopor så tänker inte jag hindra er från att rota runt bland avfallet i soptunnorna.
Senast redigerad av Reaktionar 2009-01-23 kl. 16:34.
Citera
2009-01-23, 16:39
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Nu är det så att om man vill äta på stadsmissionen, eller skänka stadsmissionen något. Då måste man väl anpassa sig efter stadsmissonens regler? Om du och andra liberaler vill äta sopor så tänker inte jag hindra er från att rota runt bland avfallet i soptunnorna.
Nej, att stadsmissionen inte tar emot sopor är fullt förståeligt. Att de däremot nekar bidragsgivare att donera pengar eller inte tar emot nybredda mackor visar att det är deras image som kristen högborg som ska skyddas och det är viktigare än att hjälpa utsatta.

Självklart ska stadsmissionen få sätta upp sina egna regler men när en hjälporganisation prioriterar principer framför att hjälpa utsatta så börjar jag fundera över hur god deras vilja egentligen är.
Citera
2009-01-23, 16:41
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Självklart ska stadsmissionen få sätta upp sina egna regler men när en hjälporganisation prioriterar principer framför att hjälpa utsatta så börjar jag fundera över hur god deras vilja egentligen är.
Deras samhällsinsats smutskastas hårt av att de hellre följer principer och religiösa övertygelse än att på alla möjliga sätt hjälpa människor och nöd. En story för Aftonbladet, minst sagt - om dom nu vågar vara icke-PK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in