2009-01-22, 01:09
Medlem
Björn Johanssons avatar
Lagade jag till i kväll... Det luktar fantastiskt, smakar fantastiskt, MEN med en något bitter eftersmak. Det var lääängesen jag åt detta sist så jag minns inte, men är det "normalt"? Det är inget som blivit bränt, så jag misstänker att det är vinet (som för övrigt gjorde kycklingen ill-lila, hehe). Finns det något sätt att minska den här smaken, som mest sitter i kycklingen och inte i såsen?
Senast redigerad av Björn Johansson 2009-01-22 kl. 01:15.
Citera
2009-01-22, 09:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Johansson
Lagade jag till i kväll... Det luktar fantastiskt, smakar fantastiskt, MEN med en något bitter eftersmak. Det var lääängesen jag åt detta sist så jag minns inte, men är det "normalt"? Det är inget som blivit bränt, så jag misstänker att det är vinet (som för övrigt gjorde kycklingen ill-lila, hehe). Finns det något sätt att minska den här smaken, som mest sitter i kycklingen och inte i såsen?
Det är med största sannolikhet vinet som har orsakat det. Det är några saker som kan ha hänt.

1. För mycket vin helt enkelt, garvsyran tar över
2. För dåligt reducerat, dvs du har inte kokat bort alkoholen
3. Olämpligt vin

En sista möjlighet är att du haft i för mycket timjan. Det i samspel med vinet kan reagera och lämna en något bitter underton.

~Paul~
Citera
2009-01-22, 09:25
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är med största sannolikhet vinet som har orsakat det. Det är några saker som kan ha hänt.

1. För mycket vin helt enkelt, garvsyran tar över
2. För dåligt reducerat, dvs du har inte kokat bort alkoholen
3. Olämpligt vin

En sista möjlighet är att du haft i för mycket timjan. Det i samspel med vinet kan reagera och lämna en något bitter underton.

~Paul~

Det kan aldrig bli för mycket (gott) vin i en Coq au vin. Låter som att killen pytsat i ett dåligt vin. Antingen ett skitvin eller kanske ett vin som blivit öppnat och stått för länge.

Vilket vin användes och vid vilken kondition var det vinet?
Citera
2009-01-22, 09:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Det kan aldrig bli för mycket (gott) vin
Jag var nog lite oklar på den punkten. Mängden vin avgör hur länge du måste koka alltsammans för att få bort garvsyran och gifta smakerna. Ju mer vin, desto längre tid således.

~Paul~
Citera
2009-01-22, 10:26
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Jag var nog lite oklar på den punkten. Mängden vin avgör hur länge du måste koka alltsammans för att få bort garvsyran och gifta smakerna. Ju mer vin, desto längre tid således.

~Paul~

Eftersom att såsen skall reduceras för sig själv är det onödigt att tala om tid. När den har rätt konsistens är såsen klar helt enkelt.
Citera
2009-01-22, 10:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Eftersom att såsen skall reduceras för sig själv är det onödigt att tala om tid. När den har rätt konsistens är såsen klar helt enkelt.
Jo, jag vet det och du vet det. Problemet hos TS kan vara att han inte visste det .

~Paul~
Citera
2009-01-22, 10:39
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Jo, jag vet det och du vet det. Problemet hos TS kan vara att han inte visste det .

~Paul~

Tack för förklaringen! Jag var nästan lite orolig där...
Citera
2009-01-22, 11:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för förklaringen! Jag var nästan lite orolig där...
Haha OK

~Paul~
Citera
2009-01-22, 16:11
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:

~Paul~

Det tycker jag låter som det troligaste, jag har råkat ut för det många gånger. Ibland är det en förbannelse att tycka om timjan.
Citera
2009-01-22, 17:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Det tycker jag låter som det troligaste, jag har råkat ut för det många gånger. Ibland är det en förbannelse att tycka om timjan.
Jo, man måste vara försiktig.

~Paul~
Citera
2009-01-22, 18:02
Medlem
Björn Johanssons avatar
Jag frågade om råd på Systemet och fick tips om J P Chenet, billig Cabernet Syrah. Tror nog också på vin, eller timjan, som jag hade i ganska mycket, dock inte så mycket som det stod i receptet. Vet inte om det är inbillning, men nu när den stått till sig ett tag tycker jag smaken stabiliserat sig lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in