2009-01-22, 00:25
Medlem
Jag funderar över varför SSRI-preparat ger biverkningar. Varför kan exv Sertralin medföra munntorrhet eller nedsatt syn? Kan man tolka muntorrheten på nåt sätt, exv att om man är väldigt torr i munnen så tar man för stor dos? Eller finns inga sådana samband?

Alltså, kan man utifrån typen av biverkningar dra några kloka slutsatser?

För att dra det hela längre (men kanske off-topic?)... Kan synrubbningar/muntorrhet för en person som ej tar någon medicin exv tyda på en obalans i kroppen av serotonin eller liknande?? (Jag förstår att man inte alltid kan tillämpa det tänket, men finns det liksom nån slags bäring i det?)

(Hoppas ni förstår mina frågor, och att jag lagt den i lämpligaste forumet.)
Citera
2009-01-29, 15:55
Medlem
Fox Mulders avatar
allt jag vet är att citalopram gör dig så otroligt trött och nedstämd. Iaf i mitt fall.
Citera
2009-01-29, 16:12
Medlem
Kheperas avatar
Tja, alla läkemedel har biverkningar. Det är ju inte "intelligenta". En alvedon lokaliserar t.ex. inte huvudvärken, utan påverkar hela kroppen. Det innebär ju att den kan ge även andra effekter än den som var påtänkt.

Vad kan man lära sig? Man kan lära sig att kolla upp vanliga biverkningar, och utifrån det överväga om det är värt att äta SSRI.
Citera
2009-01-30, 01:42
Medlem
Då man tar fram nya läkemedel gör man i princip såhär: Mixtrar lite med olika ingredienser sådär på måfå, sprutar in det i ett gäng råttor med olika fel, observerar om någon av råttorna verkar må bättre, sen (om man lyckas motivera att fördelarna eventuellt kan överväga alla andra saker som hände med råttan) säljs det som medicin mot just det som råttan som blev bättre led av.
Citera
2009-01-30, 13:44
Medlem
Dayzleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox Mulder
allt jag vet är att citalopram gör dig så otroligt trött och nedstämd. Iaf i mitt fall.

Fungerar utmärkt på mig. Mår hundra gånger bättre!

Tråkigt att det inte funkar för dig... Hur länge har du tagit dom? Kan ju vara så att om du bara tagit dom en vecka eller två så har dom inte gett effekt än.

Jag är lite nyfiken på VAD det är som gör att sexlusten försvinner eller minskar när man käkar ssri... någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in