Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu är ju finska och svenska skolan två helt skilda skolformer. Den finska skolan är som den svenska skolan för 100 år sedan. Eleverna vet inte ens vad ett grupparbete är för något.
Så, vad är fördelarna med "grupparbete"? Vad jag minns så är det två som jobbar och tre som tittar på...
Om nu den finska skolan är 100 år efter, vad spelar det för roll när den fungerar och är bäst i världen? Sveriges skola blir sämre för varje år som går.
1. Högutbildade lärare, lika välutbildade som civilingenjörer. Idag känner jag, som förälder, att jag får lära ut saker till mina ungar som lärarna inte klarar av.
2. Högavlönade lärare, som civilare även här. Enda sättet att få hög kompetens.
3. Ge lärarna fulla rättigheter, ungeför som befälen hade i lumpen. Störiga ungar ska kastas ut ur klassrummet och slåss ungjäveln ska läraren få slå tillbaka utan den minsta tveksamhet. Återinför skamvrån och andra verktyg för total lydnad. Ungar blir inte kränkta av detta, de lär sig veta hut.
4. Skolkare, mobbare och andra avarter ska stängas av med omedelbar verkan.
5. Skoluniform bör införas då detta ger en inbyggd känsla av samhörighet. Barn är vana med "uniform" i andra sammanhang, som fotbollslaget, karateklubben och scoutkåren, så det är nog inga problem på den fronten.
6. Totalt rökförbud för lärare och annan personal. Naturligtvis så bestraffas elever om de röker på raster osv.
Mina föräldrars generation hade stor respekt för lärarna, min generation hade lite respekt för lärarna, dagens generation saknar helt respekt för lärarna. Det är fan skandal...