2012-04-07, 21:58
Medlem
civ-ekonoms avatar
Hej,

De erfarenheter jag har av lärarstudenter är 3 bekanta som har hoppat av utbildningen samt det man har läst om bland annat här på FB.

Men en sak undrar jag, som säkert har varit uppe många gånger tidigare: Varför har läraryrket tappat sin status? Förr i tiden var ju lärarinnan och magistern, med pekpinnen i högsta hugg, en ganska aktat yrke? Visst, jag förstår att dels lön och dels karriärmöjligheterna är begränsade, men så var det väl förr också?

Det måste finnas någon relativt tydlig anledning till detta förfall för ett yrke som trots allt är så viktigt?

http://youtu.be/8zAcbyot_b4
Citera
2012-04-08, 01:39
Medlem
mickepickepös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu är ju finska och svenska skolan två helt skilda skolformer. Den finska skolan är som den svenska skolan för 100 år sedan. Eleverna vet inte ens vad ett grupparbete är för något.

Så, vad är fördelarna med "grupparbete"? Vad jag minns så är det två som jobbar och tre som tittar på...

Om nu den finska skolan är 100 år efter, vad spelar det för roll när den fungerar och är bäst i världen? Sveriges skola blir sämre för varje år som går.

1. Högutbildade lärare, lika välutbildade som civilingenjörer. Idag känner jag, som förälder, att jag får lära ut saker till mina ungar som lärarna inte klarar av.
2. Högavlönade lärare, som civilare även här. Enda sättet att få hög kompetens.
3. Ge lärarna fulla rättigheter, ungeför som befälen hade i lumpen. Störiga ungar ska kastas ut ur klassrummet och slåss ungjäveln ska läraren få slå tillbaka utan den minsta tveksamhet. Återinför skamvrån och andra verktyg för total lydnad. Ungar blir inte kränkta av detta, de lär sig veta hut.
4. Skolkare, mobbare och andra avarter ska stängas av med omedelbar verkan.
5. Skoluniform bör införas då detta ger en inbyggd känsla av samhörighet. Barn är vana med "uniform" i andra sammanhang, som fotbollslaget, karateklubben och scoutkåren, så det är nog inga problem på den fronten.
6. Totalt rökförbud för lärare och annan personal. Naturligtvis så bestraffas elever om de röker på raster osv.

Mina föräldrars generation hade stor respekt för lärarna, min generation hade lite respekt för lärarna, dagens generation saknar helt respekt för lärarna. Det är fan skandal...
Senast redigerad av mickepickepö 2012-04-08 kl. 01:59.
Citera
2012-04-08, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickepickepö
Så, vad är fördelarna med "grupparbete"? Vad jag minns så är det två som jobbar och tre som tittar på...

Om nu den finska skolan är 100 år efter, vad spelar det för roll när den fungerar och är bäst i världen? Sveriges skola blir sämre för varje år som går.

1. Högutbildade lärare, lika välutbildade som civilingenjörer. Idag känner jag, som förälder, att jag får lära ut saker till mina ungar som lärarna inte klarar av.
2. Högavlönade lärare, som civilare även här. Enda sättet att få hög kompetens.
3. Ge lärarna fulla rättigheter, ungeför som befälen hade i lumpen. Störiga ungar ska kastas ut ur klassrummet och slåss ungjäveln ska läraren få slå tillbaka utan den minsta tveksamhet. Återinför skamvrån och andra verktyg för total lydnad. Ungar blir inte kränkta av detta, de lär sig veta hut.
4. Skolkare, mobbare och andra avarter ska stängas av med omedelbar verkan.
5. Skoluniform bör införas då detta ger en inbyggd känsla av samhörighet. Barn är vana med "uniform" i andra sammanhang, som fotbollslaget, karateklubben och scoutkåren, så det är nog inga problem på den fronten.
6. Totalt rökförbud för lärare och annan personal. Naturligtvis så bestraffas elever om de röker på raster osv.

Mina föräldrars generation hade stor respekt för lärarna, min generation hade lite respekt för lärarna, dagens generation saknar helt respekt för lärarna. Det är fan skandal...

hahaha, ska du inte sätta dit partikelfysik vid 5 års ålder, flervariabelanalys vid 2 års ålder som dina fränder gör när de försöker leka pedagoger?

Visst, finsk skola är mätbar och ytlig. Men Finska barn kan bevisligen inte reflektera, argumentera och diskutera utanför det som läraren säger. De härmar läraren in i minsta detalj.

Pedagoger är MER utbildade än civilare då vi har mer än 11 ämnen exklusive, psykologi, didaktik, pedagogik, sociologi som vi också har. Vi har tom en mer förståelse av matematik än vad civilare har. Vi går in i matematiken på djupet och analyserar varje beståndsdel. Vi räknar inte metodiska lösningar på flervariabler och matriser för det behöver vi inte. Däremot ser vi till att förstå det som finns bakom matematiken, vilket inte ens civilare förstår (har jag märkt).
Citera
2012-04-08, 10:18
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retarde
Jag har läst dina inlägg i den här tråden och du är ett praktexemplar på det TS beskriver. Vad vill du ha sagt, egentligen?

Och ditt smeknamn passar in i den här diskussionen som du och jag just nu gav oss in på. Om vi tar bort e:t.

Problemet inom skolan är att alla ha en åsikt, eftersom alla har gått i skolan. Det många glömmer är att skolan alltid förändras, men många argumentera utifrån hur skolan var när man själv gick i den. Lärarutbildningen har ju gjorts om, men är nöjd att jag tog min examen från ett av de större universitetet som fick godkänd i någon undersökning.

Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Dock får du samtidigt ha i åtanke vilka som, medvetet, utraderade all status från skolan (så ingen ville söka och bli lärare) samtidigt som de satte skolan i händerna på giriga populistiska kommunalpampar som använde den som politisk lekstuga (det var inte Björklund, FP eller Sverigedemokraterna).

Absolut.

Finns det något kvinnoyrke som har status i dagens samhälle?
Senast redigerad av tigertompa 2012-04-08 kl. 10:22.
Citera
2012-04-08, 10:43
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickepickepö
Den främsta är ju att förbereda dem för yrkeslivet där man faktiskt får arbeta med andra människor i en grupp. Såvida inte alla ska bli fabriksarbetare eller gruvarbetare i Gällivare. Samt att det är snorbilligt.

Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Finns det något kvinnoyrke som har status i dagens samhälle?
Lyxhora?
Citera
2012-04-08, 12:33
Medlem
mickepickepös avatar
Citat:
hahaha, ska du inte sätta dit partikelfysik vid 5 års ålder, flervariabelanalys vid 2 års ålder som dina fränder gör när de försöker leka pedagoger?

Visst, finsk skola är mätbar och ytlig. Men Finska barn kan bevisligen inte reflektera, argumentera och diskutera utanför det som läraren säger. De härmar läraren in i minsta detalj.

Pedagoger är MER utbildade än civilare då vi har mer än 11 ämnen exklusive, psykologi, didaktik, pedagogik, sociologi som vi också har. Vi har tom en mer förståelse av matematik än vad civilare har. Vi går in i matematiken på djupet och analyserar varje beståndsdel. Vi räknar inte metodiska lösningar på flervariabler och matriser för det behöver vi inte. Däremot ser vi till att förstå det som finns bakom matematiken, vilket inte ens civilare förstår (har jag märkt).

Jag skrev inte att de ska ha SAMMA utbildning som civilingenjörer, men de ska ha lika gedigen utbildning - fast mer varierad.

Återigen - de lärare jag stött på har knappt vanlig allmänbildning, med vissa undantag. De kan inte tänka längre än vad deras läroböcker berättat för dem och de är usla på att hänga med i utvecklingen. De är helt enkelt ganska korkade.
Citera
2012-04-08, 12:47
Medlem
Sereenas avatar
Om lärarna på min tid hade haft kunskaper om Gardners sju intelligenser så hade min skoltid varit mycket enklare.

Det är inte alla barn som lär sig bäst med "sitt still och var tyst".

Jag har tex mycket lättare att koncentrera mig och fokusera på en uppgift och lära mig den om jag lyssnar på musik i lurar.

Jag lär mig många "minnes" baserade saker genom att antingen skapa ramsor som rabblas tills dom fastnar eller olika mönster.

Lärarna klagade alltid att jag lekte/ritade/höll på med annat på lektionerna och aldrig lyssna på genomgångarna (jag satt och tittade ut genom fönstret istället för på läraren så enl läraren så lyssnade jag inte men jag hörde allt som sas, och kom ihåg det utan problem), men det var så jag lärde mig sakerna.
Senast redigerad av Sereena 2012-04-08 kl. 12:51.
Citera
2012-04-09, 23:52
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Hej,

De erfarenheter jag har av lärarstudenter är 3 bekanta som har hoppat av utbildningen samt det man har läst om bland annat här på FB.

Men en sak undrar jag, som säkert har varit uppe många gånger tidigare: Varför har läraryrket tappat sin status? Förr i tiden var ju lärarinnan och magistern, med pekpinnen i högsta hugg, en ganska aktat yrke? Visst, jag förstår att dels lön och dels karriärmöjligheterna är begränsade, men så var det väl förr också?

Det måste finnas någon relativt tydlig anledning till detta förfall för ett yrke som trots allt är så viktigt?

http://youtu.be/8zAcbyot_b4

Sönderknullat av kulturmarxister
Senast redigerad av namnskylt 2012-04-10 kl. 00:25.
Citera
2012-05-05, 02:49
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Källa på det.
Citat:
Jaså, det är alltså kvantiteten på kurserna och inte den akademiska nivån som reglerar hur utbildad en person är?

Speciellt när många av nyss nämnda kurser snarast kan kategoriseras som rent trams om man ska tro övriga lärare i den här tråden?

Och nej, ni har inte mer förståelse för matematik än civarna, ditt påstående är rent löjeveckande och dessutom säger du emot dig själv i meningen efter.
Citera
2012-05-05, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Källa på det.
Jaså, det är alltså kvantiteten på kurserna och inte den akademiska nivån som reglerar hur utbildad en person är?

Speciellt när många av nyss nämnda kurser snarast kan kategoriseras som rent trams om man ska tro övriga lärare i den här tråden?

Och nej, ni har inte mer förståelse för matematik än civarna, ditt påstående är rent löjeveckande och dessutom säger du emot dig själv i meningen efter.

Du är ju go, självklart har lärare mer förståelseom matematik än civare. Det handlar inte om att räkna högre matematik, utan att gå djupare in i matematiken och dissekera den i sina beståndsdelar, vilket man gör i matematikdidaktiska sammanhang.
Citera
2012-05-05, 09:56
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Du är ju go, självklart har lärare mer förståelseom matematik än civare. Det handlar inte om att räkna högre matematik, utan att gå djupare in i matematiken och dissekera den i sina beståndsdelar, vilket man gör i matematikdidaktiska sammanhang.
Nu vet jag inte hur mycket matematik du har läst, men det man gör i grundskolan kan knappast klassas som matematik förutom kanske sista terminen i nian. Det man gör i grundskolan är aritmetik (matematikens fabriksgolv). Visst är det viktigt men man tycker ju att barnen inte ska behöva lära sig bråkräkning i 8 år för att fatta.

"Mer än civilare", tillåt mig skratta.
Citera
2012-05-05, 11:32
Medlem
seemslegits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Nu vet jag inte hur mycket matematik du har läst, men det man gör i grundskolan kan knappast klassas som matematik förutom kanske sista terminen i nian. Det man gör i grundskolan är aritmetik (matematikens fabriksgolv). Visst är det viktigt men man tycker ju att barnen inte ska behöva lära sig bråkräkning i 8 år för att fatta.

"Mer än civilare", tillåt mig skratta.

Håller med dig, när jag flyttade till Sverige som 8-åring och började i grundskolan kunde jag skratta åt matematiken. När jag slutade 2a klass i mitt hemland (Ukraina) var jag en av dem "medelbra" på matematik, i Sverige blev jag klassad som någon slags professor p.g.a. hur ssnabbt och simpelt jag kunde lösa uppgifterna. Det så kallade "lågstadiets matematik" började jag redan med i förskolan.

Har även pratat med en studerande kinesisk kvinna som nyligen flyttat till Örebro för att studera matematik på Örebro Universitet. Hon skrattade när jag frågade om utbildningen var svår och sa: det här är tidig gymnasienivå i Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in