2011-01-13, 20:18
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
De teorier som presenteras är tillexempel Gardners sju intelligenser som är en kritik av IQ. Gardners teori kan ta sig i parodiska uttryck så som att elever med fysisk intelligens lär sig bäst genom rörelser och därför skall man låta eleven genom rörelser lära sig matte så som att anordna olika danslekar på matematik lektionen. En annan av Garnders intelligenser är den musikaliska, det förklaras att elever med denna intelligens bör få sjunga talen på matematik lektionen.

Citera
2012-04-07, 01:53
Medlem
Tack TS för ett informativt inlägg (har bara läst det första). Det bekräftade alla fördomar och misstankar jag haft mot lärarprogrammet. Nu vet jag att de inte är fördomar, utan i själva verket fakta. Precis som jag trodde.
Citera
2012-04-07, 02:52
Medlem
Det här låter ju helt sjukt. Varför görs ingenting?
Citera
2012-04-07, 04:47
Medlem
retardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DansarInte
Det här låter ju helt sjukt. Varför görs ingenting?

Känsligt ämne. För det första är det redan nu ordentlig lärarbrist. Höjd standard på lärarutbildning medför nästan garanterat höjd svårighetsgrad och då kommer färre lärare examineras på kort sikt. Borgarna har fullt upp med att försvara privatskolor, börjar de gorma för mycket om att kvalitén på lärarutbildningen är låg dessutom så kommer det bli ramaskri från hela vänsterflanken.
Enda lösningen som jag ser det är en ordentlig höjning av lönerna för lärare samtidigt som utbildningen styrs upp ordentligt. Sätt en ordentlig ribba så inte vilket slödder som helst kan ta sig igenom utbildningen med en klackspark.

Edit: Vet inte om det tagits upp i tråden, men vore intressant om någon från "Civilingenjör och lärare" kunde delge hur lärarutbildningen är på KTH.
Citera
2012-04-07, 15:06
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234512345
Tack TS för ett informativt inlägg (har bara läst det första). Det bekräftade alla fördomar och misstankar jag haft mot lärarprogrammet. Nu vet jag att de inte är fördomar, utan i själva verket fakta. Precis som jag trodde.

Och här är ett praktexempel på hur det går när man t.ex bara tror på Fps skolpolitik. Även ett exempel på hur snedriven bild skolan utsätts för dagligen.
Citera
2012-04-07, 15:10
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
"Stockholms universitet mister examensrätten för grundlärarutbildningen. Det meddelade Högskoleverket på fredagsförmiddagen. Beslutet gäller alla tre inriktningarna. Tidigast 2012 tror han att Stockholms universitet kan ha undervisning i på de nu underkända utbildningarna."

http://www.dn.se/sthlm/stockholms-un...ning-1.1228627

Är en hel radda med skolor som inte får utbilda lärare längre.

Skolminstern skall väl kunna göra en egen lärarutbildning i sthlm från noll, eftersom jag tror att han har sagt. Att lärarutbildningen i sthlm skulle vara en förebild till andra ställen med lärarutbildningen.
Citera
2012-04-07, 15:56
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Läste en intressant artikel igår angående lärarutbildningen.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-...inner-1.534968

Vill gärna tipsa om en annan dn-artikel: länk. Där orsaken till den svenska skolans totala förfall beskrivs i relation till den finska skolan.
Citera
2012-04-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Vill gärna tipsa om en annan dn-artikel: länk. Där orsaken till den svenska skolans totala förfall beskrivs i relation till den finska skolan.

Nu är ju finska och svenska skolan två helt skilda skolformer. Den finska skolan är som den svenska skolan för 100 år sedan. Eleverna vet inte ens vad ett grupparbete är för något.
Citera
2012-04-07, 19:56
Medlem
Citat:
Den finska skolan är som den svenska skolan för 100 år sedan. Eleverna vet inte ens vad ett grupparbete är för något.

De finska eleverna är lyckans ostar.
Citera
2012-04-07, 20:02
Medlem
retardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Och här är ett praktexempel på hur det går när man t.ex bara tror på Fps skolpolitik. Även ett exempel på hur snedriven bild skolan utsätts för dagligen.

Citat:
Skolminstern skall väl kunna göra en egen lärarutbildning i sthlm från noll, eftersom jag tror att han har sagt. Att lärarutbildningen i sthlm skulle vara en förebild till andra ställen med lärarutbildningen.

Jag har läst dina inlägg i den här tråden och du är ett praktexemplar på det TS beskriver. Vad vill du ha sagt, egentligen?
Citera
2012-04-07, 20:13
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Dock får du samtidigt ha i åtanke vilka som, medvetet, utraderade all status från skolan (så ingen ville söka och bli lärare) samtidigt som de satte skolan i händerna på giriga populistiska kommunalpampar som använde den som politisk lekstuga (det var inte Björklund, FP eller Sverigedemokraterna).
Citera
2012-04-07, 20:33
Medlem
TheBITs avatar
Lärarstudenter verkar generellt sätt jääävligt konstiga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in