Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-16, 14:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Det har visat sig att i tider av sekularisering, söker sig fler personer till de mer "extrema" religiösa rörelserna (rörelser med tydliga ramar, förhållningssätt och svar).

Svenska kyrkan av idag påstår sig inte sitta inne med svar, utan vill istället profilera sig som ett forum för att få ställa frågorna. Om man då är osäker på sin plats i världen, meningen med livet och känner sig religiöst vilse kan en katolsk rörelse (likt Sant Pius) locka mer än en protestantisk. Precis som de nationella rörelserna växer de "extrema" trosrörelserna under orostider (det är ingen slump att Livets Ord var som störst under Sveriges förra ekonomiska kris). Folk är mer benägna att söka förklaringar över sin oro, helt enkelt.

Jag har ingen källa att hänvisa till just nu, men jag har en fil. kand i religionsvetenskap, så ni får ta mig på mitt ord.

St Piuskyrkan har ett femtiotal anhängare i hela Svedala. De är så tragikomiskt extrema att de inte ens erkänner sin egen påves legitimitet (protestanter är således inte ens riktiga kristna enligt dem) och vill att gudstjänsten skall återgå till att endast vara på latin (så vanligt folk inte begriper ett skit). De tror på häxor (häxbränneri är/var alltså inget fel enligt dem) och totalt abortmotstånd.

Det är en sekt som inte kommer att växa med mer än högst tjugo medlemmar till på tjugo år. Men visst har de najsare kitsch...

(Många av deras äldre medlemmar är för övrigt antifascister.)
Citera
2009-08-16, 14:36
  #14
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Det har visat sig att i tider av sekularisering, söker sig fler personer till de mer "extrema" religiösa rörelserna (rörelser med tydliga ramar, förhållningssätt och svar).

Svenska kyrkan av idag påstår sig inte sitta inne med svar, utan vill istället profilera sig som ett forum för att få ställa frågorna. Om man då är osäker på sin plats i världen, meningen med livet och känner sig religiöst vilse kan en katolsk rörelse (likt Sant Pius) locka mer än en protestantisk. Precis som de nationella rörelserna växer de "extrema" trosrörelserna under orostider (det är ingen slump att Livets Ord var som störst under Sveriges förra ekonomiska kris). Folk är mer benägna att söka förklaringar över sin oro, helt enkelt.

Jag har ingen källa att hänvisa till just nu, men jag har en fil. kand i religionsvetenskap, så ni får ta mig på mitt ord.
Att extrema grupper växer fram i orostider har du helt rätt i, precis som du har rätt i att Livets Ord var som störst under den förra ekonomiska krisen och inte är det längre. För att religionen ska hålla ett fast grepp om folket (inte endast enstaka extremister) krävs en ordentlig kris som drabbar hela folket hårt, håller på under en väldigt lång period samt råkar vara just DEN grupp som folket drar sig till. Sovjet kunde lika gärna ha blivit en extrem ortodox stat, precis som Tyskland kunde ha blivit en extrem kommunistisk stat.
Citera
2009-08-16, 14:49
  #15
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
---Jag har svårt att tro att sverige kommer att bli katolskt igen, men det är klart, i takt med den ökade islamiseringen så kommer nog katolska sekter att utöva en viss dragningskraft på många.

Jag tror inte ens att det primärt är islamiseringen (som bör motarbetas) som lockar en del människor till strängt traditionell katolicism. Förklaringen ligger förmodligen snarare i en reaktion mot det västerländska sedeförfallet, anything goes-mentaliteten, konsumtionshysterin och förnekandet av människans andliga behov. Att mindre grupper traditionella katoliker existerar i ett samhälle under en övergångsperiod behöver inte innebära något "som måste åtgärdas" - så länge de är nationellt lojala och resonliga individer. Men katolicismens (kristendomens) enorma historiska skuld bör man inte vara blyg att framhålla.
__________________
Senast redigerad av Ezzelino 2009-08-16 kl. 14:53.
Citera
2009-08-16, 14:50
  #16
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellstorm
St Piuskyrkan har ett femtiotal anhängare i hela Svedala. [...]
Det är en sekt som inte kommer att växa med mer än högst tjugo medlemmar till på tjugo år. Men visst har de najsare kitsch....
I värsta fall. I bästa fall är de borta om tjugo år. Det finns dock andra religiösa grupper som är "totalitära läror", t ex scientologrörelsen, krsna och diverse new age-grupperingar som anser sig sitta på alla svar. Lite OT kanske.
Citera
2009-08-16, 15:23
  #17
Medlem
Herr Lindholms avatar
Ju mer hopplöst något är, desto större är väl den romantiska lockelsen? De kan ju börja med att försöka göra Italien katolskt igen.
__________________
Senast redigerad av Herr Lindholm 2009-08-16 kl. 15:28.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback