Citat:
Ursprungligen postat av Arcana
Men snälla du. Herregud. Jag tog ONOFF som ett exempel. Jag personligen blev uthyrd en gång till ett IT företag på 3 månader med chans till fastanställning. Jag är mycket väl medveten om att ifall uppdraget tar slut så får du ett annat, om de BM företaget nu har en ledig tjänst vill säga.
Jag syftar på att de flesta BM företag, (i alla fall de seriösa) Försöker hyra ut tjänster på ett längre uppdrag som kan leda till fastanställning. Jag förstår till fullo hur det fungerar på ett BM företag. Du kan också välja att tacka nej om nu ditt uppdrag tar slut, jag personligen har tack och lov, aldrig varit med om det och således sluppit "hoppa runt till olika företag"
Att det leder vidare till fastanställning eller inte det skiter de faktiskt i (sen kan de säkert sägas annat till dig för att det ska låta bra, men var lite kritisk och tro inte på allt helt blint), de tjänar pengar på dig så länge du är anställd inte att du går över till kunden (det är vinstrdrivande företag inte statliga arbetsförmedlingar), men självklart så är långuppdrag mest intressant för alla bemanningsföretag då risken för att behöva betala ut garantilön för någon sin går hemma minimal, och de ser ju heller att du går över till kunden i en anställning än blir utan uppdrag (dvs kostar pengar för dem), men ju längre uppdrag desto bättre för bemaningsföretaget.
Enligt dina inlägg #34 #37 så verkade du enbart tro att "hoppa runt" gällde Manpowers anställda och inte på andra bemanningsföretag, därför har jag försökt förklara för dig hur det funkar på ALLA bemanningsföretag, men nu visste du tydligen redan det trots tidigare inlägg, jag får inte ihop det men skit samma.
Självklart går ett långuppdrag före att låta folk hoppa runt på olika företag oavsett vilket bemanningsföretag du är anställd av.
Sen vill jag också bara ge dig ett litet tips, det heter så bra att du kan tacka nej, och ja vist kan du göra den en gång eller så men är det något som du gör ofta (oavsett vad som sagt tidigare, guld och gröna skogar lovas gärna vid anställningen tyvärr, det blir lite annat ljud i skällan när det väl h'nder i verkligheten) så kommer du inte bli populär och förmodligen sägas upp pga sk arbetsvägran.
Du kommer väl förmodligen säga att jag har helt fel här också, men jag vet hur det fungerar i verkligheten.
Tipset kommer i alla välmening, vill du inte ha det så går det bra att strunta i det.