Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Både
Antonia Ax:son och
New Deer bekymrar sig för att föräldrarna ska bli stressade av att flytta varannan vecka...Ingen verkar bry sig om att
barnenkan bli stressade av exakt samma sak?
Dock håller jag med om att det skulle bli "smått" kaotiskt om/när nya partners kommer in i bilden. Man får väl helt enkelt vänta med nya partners tills barnet flyttar hemifrån!
(
Jag är naturligtvis inte allvarlig med det sista!)
Skillnaden är att föräldrarna har ett det yttersta ansvaret egentemot sina barn. En förälder bör ha ett tryggt boende, en trygg ekonomi/ett arbete och därför kunna erbjuda grunden för barnets trygghet. Har föräldrarna inte grundtryggheten utan ska flytta mellan varandra, hur tryggt blir då barnet?
Barnet ska ska bo hos föräldrarna, föräldrarna ska INTE bo hos barnet, eftersom ett barn inte kan ta ett sådant ansvar.
För att komma ner till verkligheten ett tag. Två människor separerar, det kan ligga mycket i varför men oftast pga dålig kommunikation. Hur tror du att det ska fungera om två vuxna människor som ska kompromissa med varandra, när det handlar om grunden till trygghet - ett eget boende?
Tänk om den ena förälderna inte städat eller köpt mjölk som det var tänkt att göra, innan den andra förälderna kommer? Vad händer om den ena glömmer betala in vissa räkningar eller kanske skiter i att betala eftersom allt ska vara superrättvist? Hur roligt är det för barnet att veta att föräldrna inte riktigt kan planera in aktiviteter pga boendet?
Det man gör med detta är att man lägger ett stort ansvar hos barnet. "Det är DU som bor här och vi flyttar emellan dig". I de flesta fall lär detta bli otroligt slitande för alla parter och barnet är inte sen att märka av det.
Att föräldrarna ska flytta runt är ett så urbota korkat att jag knappt förstår hur folk som förespråkar det tänker. Som du själv gör, du skriver den sista meningen med att föräldrarna ska skaffa nya partners när barnet flyttar ut, men du märker själv att bara tanken på det är helt sjukt.
Veckovisboende är bra om föräldrarna är någorlunda sams och ser till barnets bästa. I TS fall är det olyckligt att hans mamma för över sitt eget dåliga samvete över separationen på honom.