2009-01-26, 23:35
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Nu gör du mig besviken. Kan du inte berätta ngt som alla INTE redan vet sen länge? Dessutom raggade Klåddan redan på gymnasietjejerna på Café la Clé, Madeleine, och Wiener i öppet dagsljus under hela 80-talet.

Nja, syftet var att få tråden mer snaskig, och det lyckades ju. Har inget mer att tillägga om Arnault, såna äckliga typer undviker jag. Däremot finns det nog mer att vaska fram om Stig Larsson, men då måste jag ta mig en funderare först. Länge sen nu...

Kanske skulle du ta och posta något, istället för att vara oförskämd!

- F.G
Citera
2009-01-27, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
En författare som ställer upp på en sån här bild...
http://www.newsdesk.se/files/da2fa8c...er3_medium.jpg

... är inte punk. Stå vid tågrälsen med sin skrivmaskin i famnen är bara så bajsenödigt och pretto.

I 80-talets "punkiga" indie-subkultur var det lite punk med järnvägar och bruntonade artfilmer om dvärgar i rostiga industriområden, och man gillade filmer i stil med jarmush "permanent vaccation" eller lynchs "eraserhead". I den kontexten passade skrivmaskiner, järnvägar och dimma bra in. Gärna med inslag av spritromantik och förälskelse i metropolernas baksidor

Den här tiden ekar i Öijers tidiga 80-tal, det är en kvinna i en schaskig lägenhet i new york, Berlin, whiskey, taggtråd heroin och döden, det är rätt tidstypiskt
Citera
2009-01-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Nja, syftet var att få tråden mer snaskig, och det lyckades ju. Har inget mer att tillägga om Arnault, såna äckliga typer undviker jag. Däremot finns det nog mer att vaska fram om Stig Larsson, men då måste jag ta mig en funderare först. Länge sen nu...

Kanske skulle du ta och posta något, istället för att vara oförskämd!

- F.G

Läs tråden. Det var ju JAG som först klurade ut att det var Stig – du klev in från servicehemmet vid pass sida 24. Vidare har jag föreslagit att Stig mycket väl kan ha krängt ladd till folk han dinerat med på PA, en viss machoskådis t ex.

Så sila snacket, din stofil...
Citera
2009-01-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabyMan
I 80-talets "punkiga" indie-subkultur var det lite punk med järnvägar och bruntonade artfilmer om dvärgar i rostiga industriområden, och man gillade filmer i stil med jarmush "permanent vaccation" eller lynchs "eraserhead". I den kontexten passade skrivmaskiner, järnvägar och dimma bra in. Gärna med inslag av spritromantik och förälskelse i metropolernas baksidor

Den här tiden ekar i Öijers tidiga 80-tal, det är en kvinna i en schaskig lägenhet i new york, Berlin, whiskey, taggtråd heroin och döden, det är rätt tidstypiskt

Verkligen. Minns en fras ur en tv-sänd diktuppläsning: "som såpbubblor, (konstpaus) ...och KOKAIN!" – väldigt Öijer.
Citera
2009-01-27, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Dock så tror jag fortfarande Larsson är tämligen vänsterorienterad, även om det sannolikt inte finns något svenskt parti som stämmer överens med hans individualistiska synsätt, inte ens bland knäppgökarna i bokstavsvänstern.
Så här sa han 2006 iallafall:
Citat:
Sedan säger han att han alltid haft extremt konservativa värderingar.
– Jag brukar ligga till höger om högern, och det är egentligen ingen som tycker som jag i min egen miljö, men jag är van vid det.
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_308784.svd

Möjligtvis är det inte främst ekonomisk politik han syftar på, men ändå. Och det där att han alltid varit det är såklart revisionism.
Citera
2009-01-27, 08:21
Medlem
symmakhoss avatar
Preussisk maoism

Och så har vi ju det här med den vita rasens överlevnad:

Citat:
På samma sida som den frejdige Green [i homodebatten] deltog författaren och förre rabulisten Stig Larsson som kommit ut som "bokstavstroende". Han känner många homosexuella som han tycker om, sa han - men ogillar homosexualiteten dels för att Gud tillhållit honom, dels för att han oroar sig för att den ska leda till den vita rasens utplåning (trots att han tycker om många svarta också).

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2207&a=492795
Citera
2009-01-27, 09:33
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Läs tråden. Det var ju JAG som först klurade ut att det var Stig – du klev in från servicehemmet vid pass sida 24. Vidare har jag föreslagit att Stig mycket väl kan ha krängt ladd till folk han dinerat med på PA, en viss machoskådis t ex.

Så sila snacket, din stofil...

Skäll inte på Fula Gubben, han är få i den här tråden som kommer med relevanta inlägg. Om det skulle vara gammal skåpmat han kommer med så är det bra att bli påmind igen. Dessutom har inte du så mycket matnyttigt att komma med.

Det är svårt att bara prata om personen Stig Larsson. Han lever sitt liv i sina texter på ett mycket personligare och dokumentärt sätt än t ex Öijer. S.L gör dikt av sitt liv och dikten gör liv åt S.L.
Om den här tråden blir alltför intellektuell så är det förmodligen Stig Larssons "fel".
Senast redigerad av Timjan256 2009-01-27 kl. 09:42.
Citera
2009-01-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Skäll inte på Fula Gubben, han är få i den här tråden som kommer med relevanta inlägg. Om det skulle vara gammal skåpmat han kommer med så är det bra att bli påmind igen. Dessutom har inte du så mycket matnyttigt att komma med.

Det är svårt att bara prata om personen Stig Larsson. Han lever sitt liv i sina texter på ett mycket personligare och dokumentärt sätt än t ex Öijer. S.L gör dikt av sitt liv och dikten gör liv åt S.L.
Om den här tråden blir alltför intellektuell så är det förmodligen Stig Larssons "fel".

Jag tar inte pulver och är yngre än SL, har därför inte så mycket med honom att göra.

Jag hade hoppats på få veta ngt nytt av FG, påminner lite om när Palme fick höra av SÄPO via sedlighetsroteln i Paris att Sverker Åström måste vara bög då han frekventerade homosexuella prostituterade i Bois de Boulogne, och Palme utbrast: "kan inte berätta ngt jag inte redan vet?"

Tråden är inte alls intellektuell, den är ju mestadels riktigt puckad FB-standard, och det är verkligen inte SLs "fel". Synd att en sådan begåvad man ska behöva lida spe för sin kärlek för lite bohemisk dekadens.
Citera
2009-01-27, 12:01
Bannlyst
nu ska vi vara, nu ska vi vara snälla!
Citera
2009-01-27, 14:15
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabyMan

Näfan, den där bilden på Öijer är från detta årtionde. Eller slutet på förra.

Ganska intessant tråd det här. Att skvallra om en författare av Stig typ är så gott som omöjligt. Ungefär som att skvallra om Bukowski. Det finns inget någon kan säga om den där mannen som han inte redan själv har sagt eller berört i sina egna texter.
Och frustrationen över det faktumet börjar folk kasta enfärgat lego på varandra här inne. Lite tragiskt, men ack så komiskt...
Citera
2009-01-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Vem är Stig Larssons före detta fru? Har för mig att hon är 25 år yngre och sysslar med teater.
S.L verkar ha haft levt ett ganska lugnt liv de senaste tre-fyra åren tillsammans med henne. Karlfan hade till och med börjat sköta om kroppen, börjat jogga, och hade planer på att skaffa barn.

Ja, det där undrar jag också över. Stickan gifte ju sig med regissören Nathalie 2005, deras bröllopsfoto finns här: http://www.ullamontan.com/sv/portrat...ig_nathalie_1/. Bröllopet sammanfaller ganska väl med tiden då Stig berättat att han började springa, och han sågs något mer sällan på Rosa Drömmar (läs: Inte hela dagarna, varje dag). Jag går ganska ofta förbi Stigs dörr, och där har hennes namn stått på en extra lapp sedan giftermålet. Men självklart tänker man ju inte på huruvida lappen sitter kvar eller inte när man går förbi. Enligt Ratsit verkar det som om frun nu är skriven hemma hos föräldrarna i Enskede, men hon lär knappast bo där som 35-åring., född 1973.

Men när skilde sig paret, och vad låg bakom?
Citera
2009-01-27, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Näfan, den där bilden på Öijer är från detta årtionde. Eller slutet på förra.

Ganska intessant tråd det här. Att skvallra om en författare av Stig typ är så gott som omöjligt. Ungefär som att skvallra om Bukowski. Det finns inget någon kan säga om den där mannen som han inte redan själv har sagt eller berört i sina egna texter.
Och frustrationen över det faktumet börjar folk kasta enfärgat lego på varandra här inne. Lite tragiskt, men ack så komiskt...

Och du bidrar ju verkligen genom ditt gnäll eller med plattityder om hur "kulturell" öijer ser ut på en bild..
Senast redigerad av BabyMan 2009-01-27 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in