• 1
  • 2
2009-01-21, 07:20
Medlem
Vi bor på S:t Eriksplan nu men eftersom vår familj växer behöver vi se oss om efter något större. Vi vill fortfarande bo nära stan och funderar därför på att köpa ett stadsradhus i Nya Ulriksdal. Det är en planerad ny stadsdel i Solna, vid befintliga Ulriksdal. På deras webbsida, ulriksdal.nu gör man mycket reklam för närheten till grönområden och att det finns bra kommunikationer. Det ligger ju nära stan, och bara två pendelstationer från Karlberg där vi bor nu. Vad säger ni som kan omgivningarna? Kan det vara värt att satsa på?

Robert
Citera
2009-01-21, 10:00
Medlem
Snurrens avatar
Jag tycker att verkar mycket trevligt. Förhoppningsvis blir det en hel del barn där vilket är en stor fördel om man själv har barn. I nya bostadsområden brukar även dagiset ligga nära. Har varje hus sin egen parkering? Det är en viktig fråga.
Citera
2009-01-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag tycker att verkar mycket trevligt. Förhoppningsvis blir det en hel del barn där vilket är en stor fördel om man själv har barn. I nya bostadsområden brukar även dagiset ligga nära. Har varje hus sin egen parkering? Det är en viktig fråga.

Vi föll också för att det verkar bra att bo där med barnen. Både dagis och skola ska byggas i området och enligt mäklaren har varje stadsradhus egen garageplats, som du undrade. Vi tycker också området ser mycket lovande ut men det är ju några frågetecken också förstås.

Att det är nära en mängd fina parker och att kommunikationerna är bra råder det ju inget tvivel om. Frågan är bara om tågspåren och E4:an ligger för nära området? Det problemet ska lösas genom att bygga längor med företagshus längs med både rälsen och vägen som en jättelik ljudvall till bostäderna. Är det någon som sett liknande lösningar och vet om det funkar?
Citera
2009-01-22, 12:37
Medlem
rebbans avatar
Utan att va jätte insatt i just hur det kommer bli så kan jag säga att det nog är ett ställe som jag kan tänka mig bo i.
Finns allt man behöver i närområdet, ligger centralt till så är det en vettig planlösning och bebyggelse så visst är det nog ett bra val.
Citera
2009-01-22, 14:36
Moderator
rotadents avatar
Jag tror att det blir ett trevligt område. De gamla delarna av Ulriksdal kring stationen är trista, men det lär bli ett rejält uppsving för hela området nu när de bygger så mycket nytt. Antar att det påminner en del om Ursvik i utformning? Ursvik är väldigt trevligt. Fördelen där är att det ligger nära större grönytor, nackdelen med Ursvik är kommunikationerna...
Citera
2009-01-22, 21:51
Medlem
Nanders avatar
Det verkar som om det är mycket som "ska" byggas. Det finns inte risk för att det blir en konstant byggarbetsplats de närmaste 5 åren?

Annars tycker jag det verkar jättetrevligt.
Citera
2009-01-27, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tror att det blir ett trevligt område. De gamla delarna av Ulriksdal kring stationen är trista, men det lär bli ett rejält uppsving för hela området nu när de bygger så mycket nytt. Antar att det påminner en del om Ursvik i utformning? Ursvik är väldigt trevligt. Fördelen där är att det ligger nära större grönytor, nackdelen med Ursvik är kommunikationerna...

Jo, Ursvik verkar trevligt också. Skillnaden, som jag har förstått det är att Ulriksdal ska ha en prägel av stadskänsla med en blandning av lägenheter, stadsradhus, företag, kaféer osv. Ursvik däremot är glesare bebyggt med både villaområden och lägenheter. Om man ser till kommunikationerna så jobbar vi inne i stan och direktaccessen till Ulriksdals station gör att Nya Ulriksdal väger över för vår del. Är det någon som har koll på var planerade Citybanan och tvärbanan kommer att gå? Kommer de att passera Ursvik och Ulriksdal?
Citera
2009-01-27, 08:42
Medlem
Villons avatar
Nya Ulriksdal är väl området som byggs på södra delen av vad som nu är golfbana? Är nog av allt att döma ett bra område, kommunikationer finns ju form av bussar på både E4 och E18, samt pendeltåget då. Trevliga områden ner mot Edsviken i form av ulriksdals slottspark.
Citera
2009-01-27, 09:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don-robert
Jo, Ursvik verkar trevligt också. Skillnaden, som jag har förstått det är att Ulriksdal ska ha en prägel av stadskänsla med en blandning av lägenheter, stadsradhus, företag, kaféer osv. Ursvik däremot är glesare bebyggt med både villaområden och lägenheter. Om man ser till kommunikationerna så jobbar vi inne i stan och direktaccessen till Ulriksdals station gör att Nya Ulriksdal väger över för vår del. Är det någon som har koll på var planerade Citybanan och tvärbanan kommer att gå? Kommer de att passera Ursvik och Ulriksdal?

Det stämmer nog bra, jag är inte så jätteinsatt i Ulriksdal. Jag har varit i Ursvik ett par gånger och tittat dock. Kommunikationsmässigt är ju Ulriksdal överlägset helt klart, att det är buss till stationen som gäller från Ursvik avskräckte åtminstone mig.
Citera
2009-01-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don-robert
Är det någon som har koll på var planerade Citybanan och tvärbanan kommer att gå? Kommer de att passera Ursvik och Ulriksdal?
Citybanan börjar i Karlberg och går söderut. Den påverkar ingenting i Ulriksdal.

Tvärbanan Norr kommer att trafiker Ursvik, men går inte i närheten av Ulriksdal den heller. Det här är från 2001, en det är det senaste som finns har jag för mig. Nya planer - utifrån underlaget i länken - håller på att tas fram just nu.

http://www.sl.se/cs-media/rapporter/...rbana-norr.pdf

Ursvik kommer alltså, en dag i framtiden, att få bättre kommunikationer än idag men det lär dröja. Sträckan Alvik-Solna C kommer inte att påbörjas på ett par år.
Citera
2009-01-28, 01:06
Medlem
jag gillar inte det där överhuvudtaget, speciellt inte för 5 mille.

Om jag var beredd att lägga 5 mille för något radhusliknande med barn, så skulle jag hellre köpa tex huset i länken nedan och bygga om det till ett parhus. Lite större, bättre läge, sjöutsikt och gemensam inomhuspool. Bra mkt coolare för barnen än nått skräpområde mellan e4an och tågspår...

http://vincent.capitex.se/common/cap...Villa&typ=alla
Citera
2009-01-28, 05:26
Medlem
Tittar man på flygfotot i den här kartan så ser man ganska bra hur pass instängt området är mellan E4/E18/järnväg:

http://peab.comotion.se/ulriksdal

Vill du utnyttja naturen som finns i närheten måste du korsa endera väg/järnväg. Om du inte vill ut på golfbanan då. Eller så prioriterar man "närheten till kommunikationer" som det brukar heta (ofta med en hänvisning till restid till Arlanda). Hur många som nu har ett jättebehov av att åka till Arlanda titt som tätt?

Smaken är olika, men för pengar i den klassen som vi förmodligen talar om kan du köpa ett befintligt hus i bättre läge. Då får du ett "mognare" område med mindre trafik runtomkring men missar känslan av nybyggt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in