• 1
  • 2
2003-09-03, 14:29
Medlem
perifärs avatar
Jag blir så jävla störd över journalisters och medias pjåskande med de stackars ”hemlösa”. Dom utmålas som samhällets stöttepelare som plötsligt en morgon vaknar hemlösa och som missbrukare på gatan.

Det är en process att bli hemlös. Och den i processen ryms bl.a flera val. Man kan göra det lätt för sig för ögonblicket, eller ta ansvar.

Jag har ingen lust att bli inblandad i dessa "stackares" försörjning nu - jag hade ingen del i deras liv tidigare. Och hade jag haft det hade jag säkert blivit ombedd att sköta mitt och att dra åt helvete.
Citera
2003-09-03, 14:51
Medlem
Individ_Paddels avatar
Sådär är det ju jättelätt att tänka, men alla "uteliggare" har en egen historia att berätta, och jag kan lova dig att det inte är någon som "valt" att bli uteliggare. Det finns så många olika sätt precis ALLT kan rasa samman för en person, och alla är inte lika starka som du
Citera
2003-09-03, 16:28
Medlem
Truman_Peyotes avatar
De där va ju humant å trevligt av dig...Processen mellan svensson å uteliggare är inte så lång å krokig som man tror...Jag hade bott på gatan nu om jag inte hade fått stöd från samhället, föräldrar å vänner när ja blev sjuk...Så d e enklare än man tror...D gick jävligt snabbt från punktlig hyresbetalare till vräkningshotad...

Dessutom så hjälper d ju inte en hemlös att folk envisas me att påstå att dom har ansträngt sig för att hamna där dom är...Typisk strutsmentalitet..."Dom får skylla sig själva så jag slipper bry mig"...

D e väl jävligt bra att tidningarna för en gångs skull upplåter utrymme åt några som behöver uppmärksamhet istället för den vanliga skvalblandningen av kändisskvaller å spekulationer...
Citera
2003-09-03, 19:09
Medlem
L_BRUCEs avatar
Samhället har ett socialt skyddsnät, som har missbrukats sönder av vissa socialt missanpassade, framför allt missbrukare. Men en stor grupp av de hemlösa är psykiskt sjuka människor som släppts fria efter den taskiga vårdreformen för just denna grupp. Frihet under eget ansvar fungerar uppenbarligen inte för alla, tyvärr. Om många av dessa mentalpatienter skulle få vård istället, skulle förmodligen en stor del av "uteliggarna" försvinna. Men en större kostnad för samhället skulle uppstå.
Citera
2003-09-03, 19:59
Medlem
TantMutties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_BRUCE
Samhället har ett socialt skyddsnät, som har missbrukats sönder av vissa socialt missanpassade, framför allt missbrukare. Men en stor grupp av de hemlösa är psykiskt sjuka människor som släppts fria efter den taskiga vårdreformen för just denna grupp. Frihet under eget ansvar fungerar uppenbarligen inte för alla, tyvärr. Om många av dessa mentalpatienter skulle få vård istället, skulle förmodligen en stor del av "uteliggarna" försvinna. Men en större kostnad för samhället skulle uppstå.

Om vi har ett socialt skyddsnät, varför har vi då hemlösa?
Det är ingen som "valt" att bli uteliggare som Individ_Paddel skrev.
Citera
2003-09-03, 23:55
Medlem
L_BRUCEs avatar
Nej jag har aldrig sagt att man väljer att bli hemlös, vissa straffar dock ut sig från det "skydd" som finns. Det gäller först och främst narkomaner som har fått flera bostäder bekostade av sociala myndigheter. Men som ändå inte klarar att följa de mycket få och enkla regler som dessa myndigheter ställer, eller de krav som finns i vårt samhälle. Bostaden tas då från den/de personer(na) från antingen myndighet eller så lyckas de bli vräkta. En känd "bråkstake" som blivit vräkt exempelvis flera gånger är svår att hitta ett nytt boende åt, i vissa fall omöjligt inom ett visst område. Då kanske du förstår vad jag menar?

Citat:
Ursprungligen postat av tantmutti
Om vi har ett socialt skyddsnät, varför har vi då hemlösa?
Citera
2003-09-04, 21:45
Medlem
L_BRUCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantmutta
En narkoman ska inte ha en vanlig bostad utan ett trappstegs boende med stöd och kontroll. Den möjligheten är näst intill omöjlig att få pga den dåliga ekonomin i Stockholm.

Du verkar ju inte direkt vara påläst i det här ämnet. Det märks att du aldrig varit i kontakt med återfallsmissbrukare som har fått/får chanser men hela tiden missbrukar dessa. "Socialporr" om uteliggare har jag sett förut på dumburken, men titta du. Där kommer du säkert att få se att det har varit som jag skrivt hela tiden. Vad är det du inte förstår? Tror du inte dom flesta "rehab-grejor" provats på dessa personer?
Citera
2003-09-04, 21:53
Medlem
jaha här har vi yttiligare några moderatjävlar som sticker upp sina fula trynen på detta forum!
SOLIDARITET har ni hört talas om det?
Citera
2003-09-05, 10:48
Medlem
perifärs avatar
Jaha du,

Citat:
Ursprungligen postat av Truman_Peyote
när ja blev sjuk...

och vilken "sjukdom" var det? Knappast en arbetsskada!
Citera
2003-09-05, 10:51
Medlem
perifärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axet
jaha här har vi yttiligare några moderatjävlar som sticker upp sina fula trynen på detta forum!
SOLIDARITET har ni hört talas om det?

Sånt dravel kan du spara åt din socialassistent.
Citera
2003-09-05, 10:53
Medlem
perifärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Individ_Paddel
Sådär är det ju jättelätt att tänka, men alla "uteliggare" har en egen historia att berätta, och jag kan lova dig att det inte är någon som "valt" att bli uteliggare. Det finns så många olika sätt precis ALLT kan rasa samman för en person, och alla är inte lika starka som du

Menar du att dom blivit uteliggare eftersom de andra alternativen var LÄTTARE?
"Oj, som jag sliter varje dag för att bli utslagen och oj vad jobbigt det är, men jag måste ju ..."
Citera
2003-09-05, 10:59
Medlem
Afonsos avatar
L BRUCE och Perifär.

Ni får öka dosen på era empati-piller!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto